Το καθημερινό ημερολόγιο αποτελεί κλασσική ρουτίνα στο Νηπιαγωγείο και ίσως η πιο δύσκολη εννοιολογικά, αφού η έννοια του χρόνου είναι αφηρημένη για τα παιδιά και μεις καλούμαστε να της δώσουμε μορφή και περιεχόμενο, προκειμένου να την κατακτήσουν.
Προτείνω να ξεκινήσουμε τη προσέγγισή μας προσδιορίζοντας τί είναι ΜΕΡΑ και από ποια κομμάτια αποτελείται ( πρωί, μεσημέρι, απόγευμα, βράδυ, νύχτα ). Παρακινούμε τα παιδιά να διηγηθούν, να περιγράψουν τι συνηθίζουν να κάνουν μέσα στις διαφορετικές περιόδους μίας μέρας.
Στη συνέχεια παρουσιάζουμε τα ονόματα των ημερών και την έννοια της βδομάδας, που συνήθως τη συνδέουμε με τραγούδια, κάποια ιστορία ή παραμύθι, για να καταλήξει στον Πίνακα Αναφοράς των ημερών. Παρόμοια κάνουμε για τις εποχές και τους μήνες.
ΜΕΡΑ Ή ΝΥΧΤΑ;
( 2 φύλλα εργασίας )
Η ΒΔΟΜΑΔΑ .... ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ.
Το Ουράνιο τόξο χαρίζει τα 7 του χρώματα στις μέρες. Ακολουθούν παραλλαγές του Πίνακα Αναφοράς και οι καρτέλες ξεχωριστά. Η εκτύπωση σε μέγεθος Α3 είναι, νομίζω, πιο εντυπωσιακή.
Οι ξεχωριστές καρτέλες με τα ονόματα των ημερών είναι σε ασπρόμαυρη έκδοση προκειμένου τα παιδιά να οδηγηθούν σε ανίχνευση των γραμμάτων πριν κάνουν την ταύτιση με τη μέρα του πίνακα.
Η ΒΔΟΜΑΔΑ ΜΕ ΤΗ ΧΙΟΝΑΤΗ ΚΑΙ ΤΟΥΣ 7 ΝΑΝΟΥΣ
Πολύ ωραία ιδέα από τις ΧΑΡΟΥΜΕΝΕΣ ΦΑΤΣΟΥΛΕΣ που την χρησιμοποίησα πέρυσι συνοδεύοντάς την με μία απλή - αυτοσχέδια ιστορία : " Η Χιονάτη αισθάνεται μοναξιά τα πρωινά, που οι νάνοι φεύγουν για τη δουλειά. Το πρόβλημά της συζητήθηκε κατά τη διάρκεια του δείπνου και η λύση δεν άργησε να δοθεί! Ποιός νάνος θα κάνει παρέα στη Χιονάτη σήμερα;
ΕΠΟΧΕΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ & ΜΗΝΕΣ.
Ακολουθούν καρτέλες με τις εποχές του χρόνου στις οποίες έχουν συμπεριληφθεί και οι αντίστοιχοι μήνες.
Ημερολόγιο σχολικής χρονιάς 2018 - 2019.
Οι μήνες αναλυτικά ...
Η πρόταση που ακολουθεί στοχεύει στο να γράφουν τα παιδιά τους αριθμούς μόνα τους, αντί να βρίσκουν το καρτελάκι με τον τυπωμένο αριθμό. Ακολουθώ αυτή τη διαδικασία τα τελευταία χρόνια και την αξιοποιώ όχι μόνο ως προς τη γραφή των αριθμών, αλλά και στην αρίθμηση και στην σύνθεση των αριθμών πάνω από το 10.
Αρχικά και μέχρι τον Δεκέμβριο τα παιδιά μπορούν να σχηματίζουν τους αριθμούς ενώνοντας τις τελίτσες ( είναι διευκολυντικό και για τα προνήπια ). Αργότερα - από τον Ιανουάριο και μετά - τα παιδιά είναι καλό να γράφουν τους αριθμούς χωρίς βοήθεια. Γι' αυτό, οι μήνες που ακολουθούν, επαναλαμβάνονται για να καλύψουν και τις δύο εκδοχές.