Ερμηνευτικά σχόλια
Ασκήσεις
Περισσότερο εκπαιδευτικό υλικό για το Λύκειο εδώ.
Ασκήσεις
1. Πως διαμορφώθηκε η κατάσταση στους κόλπους των Τριάκοντα μετά την εκτέλεση του Θηραμένη και που οδήγησε αυτή τους δημοκρατικούς πολίτες της Αθήνας;
2. Γιατί οι Τριάντα δεν επέτρεπαν στους εκτός του καταλόγου πολίτες να μπουν στο άστυ;
3. Πως εξηγείται η συγκέντρωσή τους αρχικά στον Πειραιά και μετά στη Θήβα και τα Μέγαρα; Να σχολιάσετε ιδιαίτερα τη στάση των δύο τελευταίων πόλεων.
4. Πως εξηγείται η μακρά δημοκρατική παράδοση του Πειραιά; Παίζει ρόλο, κατά τη γνώμη σας, το γεωμορφολογικό ανάγλυφο μιας περιοχής στη διαμόρφωση της νοοτροπίας και των ιδεών των ανθρώπων της;
5. Ποιος και που, οργάνωσε το κίνημα αντίστασης στο καθεστώς των Τριάντα, με στόχο την ανατροπή του; Πως ακριβώς εξελίχθηκαν οι πολεμικές επιχειρήσεις στο φρούριο της Φυλής; Ποια τακτική ακολούθησαν οι άνδρες του Θρασύβουλου;
6. Μπορούν κατά τη γνώμη σας οι καιρικές συνθήκες να επηρεάσουν ή και να μεταβάλουν την έκβαση μιας πολεμικής επιχείρησης; Θυμηθείτε πως επηρέασε ο βαρύς ρωσικός χειμώνας την αναμέτρηση Γερμανών-Σοβιετικών υπέρ των δεύτερων, κατά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
7. Να σχολιάσετε τη στάση των Τριάντα απέναντι στους κατοίκους της Ελευσίνας. Γιατί στράφηκαν εναντίον τους και για ποιους λόγους δεν έγινε η επί τόπου εκτέλεσή τους;
8. Σας θυμίζει ανάλογες πρακτικές ο τρόπος παγίδευσης των Ελευσινίων από τον Κριτία, που εφαρμόσθηκαν κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο; Να αναφέρετε παραδείγματα.
9. Να εξετάσετε την επιχειρηματολογία του Κριτία, που οδηγεί στην καταδίκη τους τριακόσιους κατοίκους της Ελευσίνας.
10. Πως τοποθετήθηκε η κοινή γνώμη στην πράξη αυτή; Ποιος τύπος πολίτη σκιαγραφείται στη φράση «όσοι πολίτες δε σκοτίζονταν παρά μόνο για το συμφέρον τους τάβλεπαν αυτά με καλό μάτι» και ποιος βρίσκεται στον αντίποδά του;
11. Να αποδείξετε ότι και πάλι στήθηκε μια δίκη-παρωδία από τον Κριτία και μάλιστα ολωσδιόλου παράνομη, με στόχο την εξόντωση των Ελευσινίων.
12. Για ποιους λόγους οι δημοκρατικοί μετακινήθηκαν στον Πειραιά; Πως παρατάχθηκαν οι αντίπαλοι στον Πειραιά; Πως μπόρεσαν οι δημοκρατικοί να παρακάμψουν την αριθμητική υπεροχή των αντιπάλων τους;
13. Τι μαρτυρεί η λεπτομερής περιγραφή της παράταξης των αντιπάλων για τον Ξενοφώντα;
14. Να εξετάσετε το λόγο του Θρασύβουλου ως έναν τυπικό ρητορικό λόγο από άποψη δομής (προοίμιο, κύριο μέρος, επίλογος) και τρόπων πειθούς. Ποιος είναι ο στόχος του και κατά πόσο πιστεύετε ότι θα επιτευχθεί; Να τον συγκρίνετε κατόπιν με το απόσπασμα από τον λόγο του Λυσία «Κατά Ερατοσθένους».
15. Να συγκρίνετε την προτροπή του παιάνα πριν τη ναυμαχία της Σαλαμίνας με τα ιδεώδη που προβάλλει ο Θρασύβουλος στο λόγο του και να εντοπίσετε μία διαφορά στην περίσταση.
16. Ποια αντίληψη του αρχαίου κόσμου για το θάνατο την ώρα της μάχης προβάλλεται στο λόγο του Θρασύβουλου;
17. Να εξετάσετε κατά πόσο επαληθεύεται στην ενότητά μας η πίστη του Ξενοφώντα σε υψηλές αξίες και ιδιαίτερα στη δικαιοσύνη των θεών, όπως τις είδαμε στην Εισαγωγή.
18. Μέχρι σήμερα η ποδοσφαιρική ομάδα της Φυλής φέρει το όνομα Θρασύβουλος. Αλλά και ένα χωριό στην Ηλεία λέγεται Γρύλλος, όπως ο γιος του Ξενοφώντα, που σκοτώθηκε στη μάχη της Μαντίνειας. Τι μαρτυρεί αυτή η ονοματοδοσία;
19. Να δώσετε τη σημασία της λέξης Ωδείο στην αρχαιότητα και σήμερα.
Περισσότερο εκπαιδευτικό υλικό για το Λύκειο εδώ.