5. EΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
5.1 Ο ρόλος της εκπαίδευσης
Ερωτήσεις Ανάπτυξης
- Σε ποιο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο καλείται να ενταχθεί το παιδί και με ποιους τρόπους συνοδεύεται η ένταξη αυτή;
Απάντηση: σελ.91 (Από: «Η εκπαιδευτική διαδικασία» έως «αυτόνομη λήψη αποφάσεων»)
- Να δοθεί ο ορισμός της δευτερογενούς κοινωνικοποίησης.
Απάντηση: σελ.91 ( Από: «Συμπαραστάτης του ατόμου» έως «δευτερογενής κοινωνικοποίηση»)
- Η έκθεση ποιας Διεθνούς Επιτροπής επισημαίνει τη σπουδαιότητα της δευτερογενούς κοινωνικοποίησης; Πού στοχεύουν τα αποτελέσματα αυτής της έκθεσης;
Απάντηση: σελ.91 ( Από : «Η έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής» έως « όσο εξαρτάται από αυτούς τη ζωή τους…»)
- Ποιες λειτουργίες εκπληρώνει ο εκπαιδευτικός μηχανισμός σύμφωνα με τον Κρ. Ντε Μοντιμπέρ;
Απάντηση: σελ.92 (Από : «Σύμφωνα με τον Κρ.Ντε Μοντιμπέρ» έως «θα επιστρέψουν στα άτομα να ενταχθούν στην αγορά της εργασίας»)
- Ποιες λειτουργίες περιλαμβάνει ο εκπαιδευτικός μηχανισμός;
Απάντηση: σελ.92 (Από : «Οι λειτουργίες της εκπαίδευσης» έως «στις βαθμίδες της ανώτερης / ανώτατης εκπαίδευσης.»)
- Από πού εξαρτώνται τόσο οι έκδηλες όσο και οι άδηλες λειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος;
Απάντηση: σελ.93 (Από : «Βέβαια , οι έκδηλες ή οι άδηλες» έως «στην κοινωνική ενσωμάτωση»)
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ
Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις ως Σωστές ή Λανθασμένες. Στη συνέχεια, κάθε πρόταση που θεωρήσατε Λανθασμένη να την αναδιατυπώσετε στη διάστικτη κενή γραμμή ώστε να γίνει σωστή.
- Οι συνομήλικοι είναι το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο το παιδί καλείται να ενταχθεί.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Πρωτογενής κοινωνικοποίηση καλείται το στάδιο κατά το οποίο το παιδί αυτονομείται και οι σχέσεις του με τους άλλους δεν χαρακτηρίζονται από το συναίσθημα ή από τη συγγένεια.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Οι έκδηλες λειτουργίες της εκπαίδευσης επιλέγονται από «δυνατούς» μαθητές, οι οποίοι κατευθύνονται προς την τεχνική εκπαίδευση.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Τόσο οι έκδηλες όσο και οι άδηλες λειτουργίες ενός εκπαιδευτικού συστήματος εξαρτώνται από το ευρύτερο κοινωνικό – οικονομικό και πολιτικό πλαίσιο της κοινωνίας.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση, τοποθετώντας σε κύκλο το γράμμα της αρίθμησής της.
1. Σύμφωνα με τον Κρ.Ντε Μοντιμπέρ η κοινωνιολογία έχει καταδείξει μέσα από την κριτική της ανάλυση ότι ο εκπαιδευτικός μηχανισμός εκπληρώνει συγκεκριμένες λειτουργίες όπως:
Α) να μάθει στο άτομο να μαθαίνει.
Β) να διαφυλάσσει τον πολιτισμό του παρελθόντος, δίνοντας βαρύτητα σε σημερινά γεγονότα.
Γ) Να προάγει την κοινωνική ενσωμάτωση του ατόμου λαμβάνοντας διάφορες μορφές όπως: ηθική, εσωτερική, νοητική συμπεριφορά.
Δ) Να συμβάλλει στον επαγγελματικό προσανατολισμό του ατόμου.
Όλγα Ντανοπούλου, Οικονομολόγος
Περισσότερο εκπαιδευτικό υλικό για το Λύκειο εδώ.