Ένα παιδί με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζει, κυρίως, προβλήματα στην ανάγνωση. Πέρα από τη βοήθεια του δασκάλου ή ενός ειδικού, ο γονιός μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά το παιδί του στη βελτίωση της αναγνωστικής του ικανότητας ξεκινώντας από την εκμάθηση των φωνηέντων και των συμφώνων.
Οι παρακάτω ασκήσεις μπορούν να τον βοηθήσουν:
1. Ο γονιός σχεδιάζει πάνω σε χαρτόνι ή σε γυαλόχαρτο πρώτα τα κεφαλαία και μετά τα μικρά γράμματα, πρώτα, των φωνηέντων και μετά, των συμφώνων. Ύστερα τα κόβει με προσοχή.
2. Το παιδί χρωματίζει με χρώματα της αρεσκείας του, τα γράμματα (καλό είναι τα κεφαλαία γράμματα να γίνουν με σκούρα χρώματα και τα μικρά με ανοιχτά, έτσι ώστε να ξεχωρίζουν). Προσέχει να μη βγει από το κενό.
3. Το παιδί αντιστοιχεί τα κεφαλαία γράμματα με τα μικρά τους.
4. Το παιδί σχεδιάζει τα γράμματα πάνω σε άμμο ή τα φτιάχνει με μικρές πέτρες ή με πηλό. Πρώτα μαθαίνει τα κεφαλαία και μετά τα μικρά.
5. Το παιδί μαθαίνει τους ήχους των φωνηέντων και των συμφώνων.
6. Το παιδί κάθεται μπροστά από έναν καθρέφτη, μιμείται την κίνηση του στόματος που κάνει ο γονιός και μαθαίνει τον ήχο του κάθε γράμματος.
7. Το παιδί περνάει το δάχτυλό του πάνω από τα γράμματα και προφέρει τους ήχους.
8. Το παιδί ψάχνει να βρει λέξεις (από κάποιο βιβλίο, από αντικείμενα στο δωμάτιό του) που το πρώτο γράμμα ξεκινάει από φωνήεν ή σύμφωνο. Επαναλαμβάνει τις λέξεις τονίζοντας το πρώτο γράμμα.
9. Ο γονιός σχεδιάζει τα γράμματα στην πλάτη του παιδιού και του ζητάει, κάθε φορά, να μαντεύει το γράμμα, να λέει τον ήχο και τέλος, να βρίσκει μια λέξη που να ξεκινάει από το γράμμα.
10. Το παιδί μαθαίνει τη γραφή των φωνηέντων και των συμφώνων.
11. Το παιδί σχεδιάζει με έναν μαρκαδόρο, τα χάρτινα (μικρά) γράμματά του σ’ ένα τετράδιο και τα χρωματίζει.
12. Μέσα σ’ αυτά τα γράμματα, το παιδί γράφει λέξεις που ξεκινούν από φωνήεν ή σύμφωνο. Δηλαδή, στο γράμμα "α" το παιδί θα γράψει μέσα μια λέξη που ξεκινάει από "α" ή στο γράμμα "δ" το παιδί θα γράψει μέσα μια λέξη που ξεκινάει από το γράμμα "δ".
13. Το παιδί πλάθει τα γράμματα με πλαστελίνη ή ζύμη και σχηματίζει μικρές μονοσύλλαβες ή δισύλλαβες ή τρισύλλαβες λέξεις.
14. Το παιδί μαθαίνει την αλφάβητο.
15.Το παιδί ξεχωρίζει από τα γράμματα τα φωνήεντα από τα σύμφωνα.
16. Το παιδί με τη βοήθεια του γονιού βάζει τα γράμματα (που έχει φτιάξει από χαρτόνι ή από γυαλόχαρτο ή από πλαστελίνη ή από ζύμη ή από πηλό) σε σειρά, έτσι ώστε να φτιάξει την αλφάβητο.
17. Ο γονιός ανακατεύει τα γράμματα της αλφαβήτου και το παιδί τα βάζει σε σειρά (αυτή η άσκηση αποτελεί ένα από τα πρώτα βήματα για να μάθει το παιδί την αλληλουχία των πραγμάτων). Σε κάθε γράμμα, προφέρει και τον αντίστοιχο ήχο.
18. Ο γονιός βγάζει κάποια γράμματα από την αλφάβητο, ρωτάει το παιδί ποια λείπουν και τα βάζει στη θέση τους.
19. Ο γονιός ζητάει από το παιδί να ξεχωρίσει από την αλφάβητο πρώτα τα φωνήεντα και μετά τα σύμφωνα και να βρει λέξεις.
20. Ο γονιός τοποθετεί την αλφάβητο σε ημικύκλιο και κάνει τις εξής ερωτήσεις: Ποιο γράμμα βρίσκεται πριν από το "π"; Ποιο γράμμα βρίσκεται μετά από το "β"; Το παιδί απαντάει στις ερωτήσεις, προφέρει τους ήχους των συγκεκριμένων γραμμάτων και βρίσκει λέξεις.
21. Ο γονιός βρίσκει διάφορες εικόνες που οι λέξεις να ξεκινούν από φωνήεντα ή σύμφωνα, τοποθετεί την αλφάβητο σε ημικύκλιο και ζητάει από το παιδί να αντιστοιχίσει τα γράμματα με τις αντίστοιχες εικόνες, προφέροντας κάθε φορά τον ήχο.
22. Ο γονιός βρίσκει μερικά αντικείμενα από κάποιο δωμάτιο του σπιτιού και ζητάει από το παιδί να τα τοποθετήσει σε σειρά, ανάλογα με τη σειρά που βρίσκεται το γράμμα στην αλφάβητο.
23. Σε γράμματα που το παιδί δυσκολεύεται, τα πλάθει ξανά με την πλαστελίνη και πάλι με την πλαστελίνη φτιάχνει λέξεις που ξεκινούν από αυτά τα γράμματα.
24. Μόλις το παιδί τελειώσει τις ασκήσεις του, τοποθετεί τα γράμματα της αλφαβήτου σε κάποιο κουτί και κάνει, καθημερινά, τις επαναλήψεις του.
1. Ο γονιός σχεδιάζει πάνω σε χαρτόνι ή σε γυαλόχαρτο πρώτα τα κεφαλαία και μετά τα μικρά γράμματα, πρώτα, των φωνηέντων και μετά, των συμφώνων. Ύστερα τα κόβει με προσοχή.
2. Το παιδί χρωματίζει με χρώματα της αρεσκείας του, τα γράμματα (καλό είναι τα κεφαλαία γράμματα να γίνουν με σκούρα χρώματα και τα μικρά με ανοιχτά, έτσι ώστε να ξεχωρίζουν). Προσέχει να μη βγει από το κενό.
3. Το παιδί αντιστοιχεί τα κεφαλαία γράμματα με τα μικρά τους.
4. Το παιδί σχεδιάζει τα γράμματα πάνω σε άμμο ή τα φτιάχνει με μικρές πέτρες ή με πηλό. Πρώτα μαθαίνει τα κεφαλαία και μετά τα μικρά.
5. Το παιδί μαθαίνει τους ήχους των φωνηέντων και των συμφώνων.
6. Το παιδί κάθεται μπροστά από έναν καθρέφτη, μιμείται την κίνηση του στόματος που κάνει ο γονιός και μαθαίνει τον ήχο του κάθε γράμματος.
7. Το παιδί περνάει το δάχτυλό του πάνω από τα γράμματα και προφέρει τους ήχους.
8. Το παιδί ψάχνει να βρει λέξεις (από κάποιο βιβλίο, από αντικείμενα στο δωμάτιό του) που το πρώτο γράμμα ξεκινάει από φωνήεν ή σύμφωνο. Επαναλαμβάνει τις λέξεις τονίζοντας το πρώτο γράμμα.
9. Ο γονιός σχεδιάζει τα γράμματα στην πλάτη του παιδιού και του ζητάει, κάθε φορά, να μαντεύει το γράμμα, να λέει τον ήχο και τέλος, να βρίσκει μια λέξη που να ξεκινάει από το γράμμα.
10. Το παιδί μαθαίνει τη γραφή των φωνηέντων και των συμφώνων.
11. Το παιδί σχεδιάζει με έναν μαρκαδόρο, τα χάρτινα (μικρά) γράμματά του σ’ ένα τετράδιο και τα χρωματίζει.
12. Μέσα σ’ αυτά τα γράμματα, το παιδί γράφει λέξεις που ξεκινούν από φωνήεν ή σύμφωνο. Δηλαδή, στο γράμμα "α" το παιδί θα γράψει μέσα μια λέξη που ξεκινάει από "α" ή στο γράμμα "δ" το παιδί θα γράψει μέσα μια λέξη που ξεκινάει από το γράμμα "δ".
13. Το παιδί πλάθει τα γράμματα με πλαστελίνη ή ζύμη και σχηματίζει μικρές μονοσύλλαβες ή δισύλλαβες ή τρισύλλαβες λέξεις.
14. Το παιδί μαθαίνει την αλφάβητο.
15.Το παιδί ξεχωρίζει από τα γράμματα τα φωνήεντα από τα σύμφωνα.
16. Το παιδί με τη βοήθεια του γονιού βάζει τα γράμματα (που έχει φτιάξει από χαρτόνι ή από γυαλόχαρτο ή από πλαστελίνη ή από ζύμη ή από πηλό) σε σειρά, έτσι ώστε να φτιάξει την αλφάβητο.
17. Ο γονιός ανακατεύει τα γράμματα της αλφαβήτου και το παιδί τα βάζει σε σειρά (αυτή η άσκηση αποτελεί ένα από τα πρώτα βήματα για να μάθει το παιδί την αλληλουχία των πραγμάτων). Σε κάθε γράμμα, προφέρει και τον αντίστοιχο ήχο.
18. Ο γονιός βγάζει κάποια γράμματα από την αλφάβητο, ρωτάει το παιδί ποια λείπουν και τα βάζει στη θέση τους.
19. Ο γονιός ζητάει από το παιδί να ξεχωρίσει από την αλφάβητο πρώτα τα φωνήεντα και μετά τα σύμφωνα και να βρει λέξεις.
20. Ο γονιός τοποθετεί την αλφάβητο σε ημικύκλιο και κάνει τις εξής ερωτήσεις: Ποιο γράμμα βρίσκεται πριν από το "π"; Ποιο γράμμα βρίσκεται μετά από το "β"; Το παιδί απαντάει στις ερωτήσεις, προφέρει τους ήχους των συγκεκριμένων γραμμάτων και βρίσκει λέξεις.
21. Ο γονιός βρίσκει διάφορες εικόνες που οι λέξεις να ξεκινούν από φωνήεντα ή σύμφωνα, τοποθετεί την αλφάβητο σε ημικύκλιο και ζητάει από το παιδί να αντιστοιχίσει τα γράμματα με τις αντίστοιχες εικόνες, προφέροντας κάθε φορά τον ήχο.
22. Ο γονιός βρίσκει μερικά αντικείμενα από κάποιο δωμάτιο του σπιτιού και ζητάει από το παιδί να τα τοποθετήσει σε σειρά, ανάλογα με τη σειρά που βρίσκεται το γράμμα στην αλφάβητο.
23. Σε γράμματα που το παιδί δυσκολεύεται, τα πλάθει ξανά με την πλαστελίνη και πάλι με την πλαστελίνη φτιάχνει λέξεις που ξεκινούν από αυτά τα γράμματα.
24. Μόλις το παιδί τελειώσει τις ασκήσεις του, τοποθετεί τα γράμματα της αλφαβήτου σε κάποιο κουτί και κάνει, καθημερινά, τις επαναλήψεις του.
Σημείωση: Οι παραπάνω ασκήσεις είναι απλές και εύκολες στη χρήση. Γίνονται, κυρίως, από το παιδί, πάντα όμως με την καθοδήγηση του γονιού. Ο γονιός κάθεται διακριτικά δίπλα στο παιδί και επεμβαίνει, όταν εκείνο χρειάζεται τη βοήθειά του.
Ιωάννα Δημητριάδου, Ειδική Παιδαγωγός
Πηγή