- Θεωρείτε ότι στο διαδίκτυο είμαστε ανώνυμοι; ΟΧΙ, κάθε ενέργειά μας αφήνει ηλεκτρονικά ίχνη.
- Οτιδήποτε ανεβάζουμε στο διαδίκτυο, ακόμη και αν το διαγράφουμε, αυτό δεν διαγράφετε ποτέ.
- Πρέπει πάντοτε να επαληθεύουμε τις πληροφορίες, καθώς και τις πηγές που βρίσκουμε, διότι δεν είναι όλες έγκυρες.
- Δεν υπάρχει ποτέ 100% προστασία στο διαδίκτυο.
Το διαδίκτυο κρύβει πολλούς κινδύνους. Μερικοί από αυτούς είναι η εξύβριση, η εξαπάτηση και το cyber bulling. Αναφορικά με το cyber bulling τα αίτια μπορεί να είναι ο θυμός, η ζήλια, ότι το βρίσκουν διασκεδαστικό και η ψυχολογική καταπίεση.
Οι συνέπειες είναι κυρίως στην αλλαγή συμπεριφοράς στο σχολείο και στο σπίτι. Οι συμβουλές που δίνονται σε περίπτωση που κάποιο παιδί πέσει θύμα cyber bulling, είναι κυρίως το παιδί να καταφέρει να επικοινωνήσει με κάποιο κοντινό του πρόσωπο και αυτό διότι πολλές φορές τα παιδιά ντρέπονται και δεν μιλάνε γ’ αυτό, διότι θεωρούν ότι έκαναν κάτι κακό. Αυτό λοιπόν που πρέπει να κάνουν τα παιδιά είναι να εμπιστευτούν και να μιλήσουν. Πολύ σημαντικό όμως είναι η συνεργασία των γονέων και του σχολείο.
Ο εθισμός στο διαδίκτυο σαν φανόμενο εξαπλώνεται με πολλές και αρνητικές συνέπειες. Αυτό εντοπίζεται σε πολλές περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα ένα συχνό φαινόμενο εθισμού είναι τα διαδικτυακά παιχνίδια, αλλά και οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης. Αυτά έχουν ως αποτέλεσμα την απομόνωση του παιδιού, την αδιαφορία για οτιδήποτε άλλο, την υπερβολική χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και την παραμέληση των υποχρεώσεων.
Περίπου μιάμιση ώρα χρήσης, είναι ένα λογικό πλαίσιο. Όταν το παιδί υπερβαίνει αυτή την χρήση, μάλλον είναι σημαντικό να του θέσετε κάποια όρια.
Παθολογικά όμως οι συνέπειες του εθισμού στο διαδίκτυο εντοπίζονται σε μυοσκελετικές παθήσεις, διαταραχές στον ύπνο, παραμέληση προσωπικής υγιεινής αλλά και διατροφικές διαταραχές.
Τι θα μπορούσε όμως να αποτρέψει την υπερβολική χρήση;
Ό,τι και αν κάνετε εσείς οι γονείς, το παιδί πάντα θα βρίσκει τρόπο να επικοινωνεί και να χρησιμοποιεί τις αγαπημένες του συσκευές είτε εντός είτε και εκτός σπιτιού. Το νόημα δεν είναι να πιέσετε και να απαγορεύσετε στο παιδί κάτι τέτοιο, διότι έτσι δεν θα έχει καταλάβει τον λόγο.
Μόνο η σχέση των γονέων και του παιδιού, μπορεί να αλλάξει αυτή την υπερβολική χρήση. Μόνο μέσω της επικοινωνίας και του διαλόγου το παιδί μπορεί να κατανοήσει και να αλλάξει τον ρυθμό χρήσης του διαδικτύου. Έτσι θα αντιληφθεί τις αρνητικές συνέπειες που έχει για τον ίδιο και επιπλέον, την επικοινωνία που ζητάει με άλλους τρόπους θα την βρίσκει σε εσάς.
Είναι σημαντικό να θυμάστε πως το πιο ισχυρό παράδειγμα για τα παιδιά σας είστε εσείς. Εάν εσείς δεν προσπαθείτε να βρείτε τρόπους να επικοινωνείτε με το παιδί σας, ακόμη και για το πως ήταν η ημέρα του, μην περιμένετε να το κάνει μόνο του. Εάν εσείς μέσα στο σπίτι ασχολείστε διαρκώς με κάποια ηλεκτρονική συσκευή, τότε μην περιμένετε κάτι διαφορετικό από το παιδί σας. Ακόμη, όταν εσείς δεν περνάτε χρόνο «μαζί» μην περιμένετε να ανταποκριθεί το παιδί σας σε μια τέτοια πρόσκληση. Θα προτιμήσει την απρόσωπη «επικοινωνία» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Παρατηρούμε ότι μέσα στο διαδίκτυο φτάσαμε να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας με «status», την αγάπη μας με «likes» και τους χωρισμούς με «delete».
Ας δώσουμε μια άλλη ερμηνεία και σημασία στην έκφραση των συναισθημάτων, στην επικοινωνία και σε σημαντικές καταστάσεις ζωής, ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν την αξία τους.
Αγγελική Καβαλλιεράτου
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας / Ψυχολόγος BSc
Κλινική & Κοινοτική Ψυχολόγος MSc
Ειδικευόμενη Συστημική Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια
Μετεκπαίδευση στην Παιδοψυχολογία και Ψυχολογία Εφήβων
Κλινική & Κοινοτική Ψυχολόγος MSc
Ειδικευόμενη Συστημική Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια
Μετεκπαίδευση στην Παιδοψυχολογία και Ψυχολογία Εφήβων