Γράφει η ψυχολόγος, Υβόννη Κωνσταντίνου
Τέτοιες δύσκολες στιγμές, η ενημέρωση είναι πολύ σημαντική, καθώς μπορεί κανείς να δει πώς εξελίσσονται οι καταστάσεις, να ανακουφιστεί με κάποια μέτρα ή να διαμαρτυρηθεί βρίσκοντας παρέα πολλούς άλλους φίλους με την ίδια οπτική, σε διάφορα μέσα (π.χ. facebook).
Κι ενώ από την μια πλευρά, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ή άλλα κοινωνικά δίκτυα, μας κρατούν συντροφιά και μας στηρίζουν αυτές τις μέρες, δεν παύει να ισχύει το ότι αν μια συμπεριφορά γίνεται σε υπερβολικό βαθμό, υπερβολική συχνότητα και υπερβολική ένταση τότε αποτελεί από μόνη της ένα βάρος για την λειτουργικότητά μας. Στο σημείο αυτό, η έννοια της δυσλειτουργίας (βιολογική, συμπεριφορική ή ψυχολογική), αποτελεί ένα σημαντικό κριτήριο ένδειξης ψυχοπαθολογίας (Davison et al., 2010).
Με λίγα λόγια, ως όντα είμαστε κατασκευασμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να αναζητούμε συνεχώς την ισορροπία και σε κάθε περίπτωση που ξεφεύγουμε, τότε προκύπτουν κάποιες αλλαγές στο σώμα μας (όπως πόνος, ή άλλα), ή στη συμπεριφορά μας (όπως αυξημένη κατάποση ή υπερκινητικότητα, ή άλλα), ή στη ψυχολογία μας (όπως ένα αίσθημα πνιγμού, ένα αίσθημα αδιεξόδου, μία αφόρητη χωρίς λόγο εφορία και άλλα).
Κάποιες απλές προτάσεις για να βοηθήσουμε τον εαυτό μας να βρίσκεται σε ισορροπία παρά τις εξελίξεις του κορονοϊού, είναι:
Περιορισμένη και έγκυρη ενημέρωση. Δεν πρόκειται να μου προσφέρει τίποτα περισσότερο μία 10ωρη ενημέρωση από ότι θα μου προσφέρει η 1 ώρα. Προσέχω οι πηγές μου να είναι έγκυρες, καθώς διάφορες εικόνες ή τίτλοι σπείρουν πανικό χωρίς λόγο.
Ακολουθώ σωστή προσωπική υγιεινή. Πλένω τα χέρια μου με σαπούνι και αντισηπτικό προσεκτικά, αλλά προσοχή καθώς το υπερβολικά συνεχής πλύσιμο διαταράσσει το Ph του δέρματος και ενισχύει δερματικά προβλήματα. Φροντίζω έτσι ώστε να χρησιμοποιώ χαρτομάντιλο κατά το φτέρνισμα και το βήχα. Αποφεύγω στενή επαφή με άτομα που εμφανίζουν συμπτώματα.
Αποφεύγω τον πανικό. Ο πανικός μάλλον με οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα. Αν νιώθω αγχωμένος ή πανικοβλημένος δεν είναι παράλογο, αρκεί αρχικά να το αναγνωρίσω και να το αποδεχτώ. Έπειτα, έχω στο μυαλό μου ότι είναι αδύνατο να είμαι ταυτόχρονα πανικοβλημένος και ήρεμος, άρα σαμποτάρω τον πανικό μου με αργές βαθιές αναπνοές που φέρνουν το σώμα σε χαλάρωση (προτείνεται βαθιά εισπνοή με φούσκωμα μόνο της κοιλιάς και όχι του πνεύμονα και μεγάλες εκπνοές αδειάζοντας την κοιλιά).
Συνεχίζω να ζω. Συνεχώς υπάρχει κάποια κατάσταση η οποία είναι αρνητική, δυσάρεστη, στρεσογόνα. Άρα δεν περιμένω τα πάντα να είναι καλά γύρω μου για να ζήσω. Δημιουργώ και προσαρμόζω κάθε φορά τον κόσμο μου αναλόγως των συνθηκών. Ιδέες δραστηριοτήτων σε συνθήκες καραντίνας/περιορισμού στο σπίτι:
1. Επίλεξε βιβλία που σου αρέσουν να διαβάσεις
2. Σχεδίασε εκδρομές υπαίθριες (π.χ. Περπάτημα στη θάλασσα ή μονοπάτι της φύσης).
3. Ανταγωνίσου σε γυμναστικά διαδικτυακά προγράμματα μαζί με τον άντρα σου/τη φίλη σου ή κάνε κάτι ανάλογο με τα παιδιά.
4. Ζωγράφισε αφηρημένα και ελεύθερα ένα παλιό τοίχο του σπιτιού.
5. Καθάρισε το σπίτι πλέον όχι μόνος, αλλά με συνεργάτες (παιδιά, φίλη, σύζυγος).
6. Οργάνωσε ένα αλλιώτικο διαγωνισμό “Οικογένεια έχεις ταλέντο” ή “Οι φίλοι μου έχουν ταλέντο”.
7. Ξεκουράσου και περιποιήσου το πρόσωπό/το σώμα/το μυαλό σου “Ώρα σπιτικού σπα”.
8. Αν έχεις μικρά παιδιά, ζήτα ο καθένας να εξηγήσει τί είναι ο κορονοϊός μέσα από μια ζωγραφιά.
9. Ευκαιρία να προπονηθείς με το ζευγάρι σου σε διάφορους χορούς και χόρεψε με τα παιδιά.
10. Εξασκήσου στη μαγειρική και άφησε τα παιδιά να πειραματιστούν. Χρόνος για καθάρισμα υπάρχει!
11. Ώρα να προπονήσεις το σκύλο/ κατοικίδιό σου.
12. Μάθε να δημιουργείς φυσικά καθαριστικά για το σπίτι
13. Εξασκήσου σε χειροτεχνίες ή ψάξε να κάνεις το πιο ανθεκτικό πασχαλινό αυγό
14. Κάνε βόλτες εντός του αυτοκινήτου να δεις τον καιρό, την πόλη.
15. Φτιάξε μια ρομαντική ατμόσφαιρα μόνο για δύο.
16. Άσε τα παιδιά να οργανώσουν ένα πάρτυ και απλά ακολούθα.
17. Πειραματίσου με παλιά σου ρούχα.
18. Οργάνωσε μία μέρα αναμνήσεων παλιών ομαδικών παιχνιδιών (σχοινάκι, σπασμένο τηλέφωνο, το κυνήγι χαμένου θησαυρού, τα χελωνάκια, κ.τ.λ).
19. Προετοιμάσου για θέματα της εργασίας σου/ του σχολείου.
20. Κάνε ένα αλλιώτικο πικνίκ στην αυλή σου.
Βιβλιογραφία
Davison, G.C. , Johnson, S.L. , Kring, A.M. , Neale, J.M. (2010). Ψυχοπαθολογία (Επιμελ.: Α. Ευρυνόμη, Ρ. Παγώνα). Αθήνα: Gutenberg.
https://www.psychologynow.gr
Περισσότερες δραστηριότητες εδώ.