Επικρατέστερο σενάριο να μην διεξαχθούν φέτος οι προαγωγικές εξετάσεις σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια - Πώς θα καθοριστεί η βαθμολογία.
Τη λήξη των μαθημάτων για Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια και χωρίς προαγωγικές εξετάσεις μελετά το υπουργείο Παιδείας σύμφωνα με ρεπορτάζ της Εφημερίδας των Συντακτών.
Για τις δε πανελλαδικές, περιμένει το πράσινο φως από τους ειδικούς, αλλά ήδη επεξεργάζεται σενάρια με τόσο αυστηρά μέτρα προφύλαξης που θα δημιουργήσουν ένα πρωτοφανές σκηνικό: εξέταση σε ένα μάθημα από μία μόνο Κατεύθυνση την ημέρα, με 5 έως 8 υποψηφίους ανά τάξη, στο δικό τους σχολείο, αλλά με επιτηρητές από άλλες σχολικές μονάδες.
Ουσιαστικά, πρόκειται για εξέταση των λίγων δεκάδων μαθητών της κάθε κατεύθυνσης του κάθε σχολείου, ανά ημέρα, διαμοιρασμένων σε όλες τις τάξεις της σχολικής μονάδας.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Εφ.Συν.», αυτό είναι το επικρατέστερο από όλα τα σενάρια που επεξεργάζεται αυτό τον καιρό το υπουργείο Παιδείας, το οποίο περιμένει από την αρμόδια επιτροπή των εμπειρογνωμόνων να δώσει σήμα για να ξεκινήσει τις εξετάσεις, προτιμώντας πάντως αυτές να διεξαχθούν όσο το δυνατόν νωρίτερα καθώς αναμένεται να διαρκέσουν περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, λόγω των μέτρων προφύλαξης.
Χρονοβόρα διαδικασία
Το υπουργείο Παιδείας έχει αποφασίσει ότι οι πανελλαδικές δεν θα ακυρωθούν. Η κ. Κεραμέως, άλλωστε, ήδη έχει δηλώσει πως δεν είμαστε σε τόσο άσχημη κατάσταση όπως άλλες χώρες που αναγκάστηκαν να ακυρώσουν ανάλογες εξετάσεις. Θα γίνουν είτε αρχές Ιουλίου είτε μέσα στον Ιούνιο, ημερομηνία που προτιμάται περισσότερο και όχι μόνο λόγω της αναπόφευκτα μεγάλης διάρκειάς τους. Μην ξεχνάμε, πρόκειται για προσέλευση περίπου 90.000 παιδιών στα σχολεία, έστω εν καιρώ ύφεσης, όπως ελπίζεται, της πανδημίας.
Υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που λαμβάνονται υπ’ όψιν. Κοστίζει ακριβά η παράταση του έτους, ειδικά για τους εκπαιδευτικούς που θα είναι εξεταστές και βαθμολογητές. Πιέζεται ασφυκτικά όλη η διαδικασία εισαγωγής στα ΑΕΙ αφού οι πανελλαδικές είναι το πρώτο και μόνο στάδιο.
Επεται η ανακοίνωση των βαθμών -που κάθε χρόνο γίνεται περί τα τέλη Ιουνίου- και μετά των βάσεων -που συνήθως «βγαίνουν» τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου. Οσο πιο πίσω πάνε αυτά τόσο περισσότερο περιπλέκεται η κατάσταση, δεδομένων και των πυρετωδών διαδικασιών για την έναρξη της σχολικής αλλά και της ακαδημαϊκής χρονιάς. Από τη μια, τρέχει η προετοιμασία για βιβλία, αναπληρωτές, μεταθέσεις και όλα όσα απαιτούνται για να λειτουργήσουν τα σχολεία και από την άλλη, η προώθηση των διαδικασιών για τα ΑΕΙ.
Ητοι, επιτυχόντες, αιτήσεις μετεγγραφών, έναρξη εξαμήνου -αν και εφόσον δεν έχει χαθεί ή δεν έχει μετατεθεί το προηγούμενο- και άλλα πολλά. Υπάρχει, όμως, και μια άλλη παράμετρος, διόλου αμελητέα, ειδικά σε ό,τι αφορά τις πανελλαδικές. Ούτε η αναμονή μπορεί να παραταθεί πολύ ούτε και η μελέτη, επί πληρωμή, στα φροντιστήρια, καθώς είναι κοινό μυστικό πως οι υποψήφιοι σ’ αυτά στηρίζουν το μεγαλύτερο μέρος της προετοιμασίας τους, ειδικά υπό τις παρούσες συνθήκες.
Είναι εύλογο, λοιπόν, το υπουργείο να μη θέλει καμία επιπλέον καθυστέρηση η οποία θα προκαλούσε ντόμινο προβλημάτων που θα κορυφώνονταν τον Σεπτέμβριο. Γι’ αυτό, μάλλον διευκολύνεται από τις υποδείξεις ειδικών να περιοριστεί στα απολύτως απαραίτητα. Με δυο λόγια, να ανοίξει τα σχολεία μόνο για τις πανελλαδικές και να τα ξανακλείσει.
Ο άνθρωπος που πρώτος είπε «κλείστε τα σχολεία», ο καθηγητής στο LSE και εκπρόσωπος της κυβέρνησης στους διεθνείς οργανισμούς, Ηλίας Μόσιαλος, ήδη έχει δηλώσει: «Εγώ θα δίσταζα να ανοίξω τα σχολεία. Θα μπορούσαν να ανοίξουν μόνο για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου και με ζώνες διδασκαλίας». Ακόμα πιο αυστηρός, ο παθολόγος-λοιμωξιολόγος και μέλος της επιτροπής ειδικών του υπ. Υγείας Μάριος Λαζανάς έχει δηλώσει πως τα σχολεία δεν πρέπει να ανοίξουν και «να τελειώσει τώρα η σχολική χρονιά».
Ακόμη και να αλλάξουν προς το θεαματικά καλύτερο τα επιδημικά δεδομένα, το βάρος της κοινωνικής ευθύνης δύσκολα θα ανατρέψει το σχέδιο που έχει καταρτίσει το υπουργείο. Σύμφωνα, λοιπόν, με τις πληροφορίες της «Εφ.Συν.», προβλέπονται σε γενικές γραμμές τα εξής:
● Τα σχολεία να μην ανοίξουν ξανά. Να λήξουν τα μαθήματα χωρίς οποιουδήποτε είδους εξετάσεις (βλ. προαγωγικές, απολυτήριες) τόσο σε Δημοτικά όσο και σε Γυμνάσια και Λύκεια, σίγουρα μέχρι τη Β’ Λυκείου και πολύ πιθανόν και στη Γ’ Λυκείου, με ειδική αντιμετώπιση των ιδιαιτεροτήτων (κάλυψη ύλης σε ορισμένα μαθήματα κ.ά.).
Η τελική βαθμολογία θα προκύψει από την επίδοση των μαθητών μέχρι την ημέρα που ανεστάλησαν τα μαθήματα, δηλαδή στις 10 Μαρτίου και μία εβδομάδα νωρίτερα στις περιοχές όπου έκλεισαν νωρίτερα λόγω εμφάνισης κρουσμάτων. Ελεγχοι, αποδεικτικά, απολυτήρια θα γίνονται γνωστά τηλεφωνικώς ή όπου είναι δυνατό ηλεκτρονικώς και από Σεπτέμβρη εντύπως.
Αυστηρές συνθήκες
● Οι πανελλαδικές θα γίνουν υπό αυστηρές συνθήκες. Εδώ και χρόνια οι υποψήφιοι προσέρχονται σε προκαθορισμένα εξεταστικά κέντρα και διαγωνίζονται, μέρα παρά μέρα, σε ένα μάθημα από κάθε κατεύθυνση. Συνολικά, δηλαδή, διαγωνίζονται κάθε φορά εκατοντάδες παιδιά όλων των κατευθύνσεων. Σύμφωνα με το σχέδιο, θα αξιοποιηθεί το σύνολο σχεδόν των σχολικών μονάδων -δεν θα μπορούσε αλλιώς- και με στόχο να μην αλλάξουν σχολείο τα παιδιά, ώστε να αποφευχθούν οι μαζικές μετακινήσεις.
Στο σχολείο τους, λοιπόν, τη μια μέρα θα διαγωνίζονται οι υποψήφιοι της μιας Κατεύθυνσης (Ομάδας Προσανατολισμού), την άλλη μέρα της άλλης κ.ο.κ. Δηλαδή, βάσει του προγράμματος που θα καταρτιστεί, θα πραγματοποιείται κάθε μέρα διαγωνισμός σε ένα μάθημα, μιας μόνον Κατεύθυνσης από τις τέσσερις που υπάρχουν. Βάσει υπολογισμών, τα λίγα αυτά παιδιά θα μπορούν να μοιράζονται σε όλες τις αίθουσες του σχολείου. Σίγουρα, όμως, δεν θα ξεπερνιέται το ανώτατο όριο των οχτώ μαθητών, ανάλογα με τα τετραγωνικά μέτρα της αίθουσας, και με κατώτατο αριθμό τους πέντε μαθητές.
Πώς αναπροσαρμόζεται η ύλη των Πανελλαδικών
Με άγνωστη ακόμη την ημερομηνία διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να προχωρήσει σε μείωση της εξεταστέας ύλης για τους μαθητές και τις μαθήτριες της τελευταίας τάξης του Λυκείου, όπως άλλωστε είχε προαναγγείλει η αρμόδια υπουργός εδώ και μέρες.
Σύμφωνα με όσα αποφασίστηκαν, ο επανακαθορισμός της ύλης ακολούθησε τη λογική της αναλογικής μείωσης σε όλα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα στην Γ’ Λυκείου, με γνώμονα την πρόοδο που είχε πραγματοποιηθεί στη διδασκαλία της ύλης μέχρι και τις 11 Μαρτίου, όταν και αποφασίστηκε η καθολική αναστολή λειτουργίας των σχολείων όλης της χώρας.
Οσον αφορά την ημερομηνία έναρξης των εξετάσεων, το υπουργείο εξακολουθεί να κρατά κλειστά τα χαρτιά του, με την υπουργό Νίκη Κεραμέως να τονίζει ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας βρίσκεται σε στενή συνεργασία και συνεχή συνεννόηση με το υπουργείο Υγείας και τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας ούτως ώστε να συναποφασίσουν τη στρατηγική που θα ακολουθήσουν αναφορικά με τη λειτουργία των εκπαιδευτικών δομών της χώρας.
Πάντως, πληροφορίες θέλουν να γίνεται προσπάθεια οι πανελλαδικές εξετάσεις να διεξαχθούν όσο το δυνατόν πιο κοντά στις καθιερωμένες ημερομηνίες.
Περισσότερα εκπαιδευτικά νέα εδώ.