ΤΑΣΕΙΣ

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

ΥΛΙΚΟ

ΒΙΝΤΕΟ

25/5/20

Ενδοοικογενειακή βία - Κριτήριο αξιολόγησης συνεξέτασης Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γ' Λυκείου με απαντήσεις





Κείμενο 1

Η ενδοοικογενειακή βία δεν μπορεί ποτέ να οφείλεται στην καραντίνα


Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Γενική Γραμματεία Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων, τον Μάρτιο οι συνολικές κλήσεις στη Γραμμή SOS αυξήθηκαν κατά 16,5% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο (454-390 κλήσεις).
«Μια πρώτη ανάλυση των καταγεγραμμένων κλήσεων που έχει δεχτεί η Γραμμή SOS πράγματι αποτυπώνει μια αυξητική τάση στον ημερήσιο αριθμό κλήσεων κατά την περίοδο εφαρμογής των προστατευτικών μέτρων, καθώς και μια ολοένα μεγαλύτερη κινητικότητα που συμπίπτει και με τις δράσεις δημόσιας προβολής της υπηρεσίας μας», μας εξήγησαν στελέχη της γραμμής σε επικοινωνία μας μαζί τους. «Έχει παρατηρηθεί και στο παρελθόν ότι οι δράσεις ενημέρωσης, ειδικά όσες πραγματοποιούνται σε μέσα μεγάλης προβολής όπως είναι η τηλεόραση, επιφέρουν μια αύξηση στη ροή των τηλεφωνημάτων. Θα ήταν λοιπόν επισφαλές να θεωρήσουμε ότι αυτή η αύξηση αντανακλά μια πραγματική αύξηση των περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας. Είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου κάθε φορά που αναφερόμαστε στην ενδοοικογενειακή βία, δηλαδή στη βία στις συντροφικές/συζυγικές σχέσεις, ότι το ποσοστό των γυναικών που κακοποιούνται είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που καταγράφεται, διότι πολλά περιστατικά αποσιωπούνται. Μόνο μία ποιοτική ανάλυση των δεδομένων που συλλέγουμε σε ένα δεύτερο χρόνο, όταν θα έχει αρθεί πια η καραντίνα και θα έχει επανέλθει η κανονικότητα θα ήταν περισσότερη διαφωτιστική».
«Γενικά μας είναι γνωστό ότι σε κάθε περίοδο κρίσης αλλά και σε χρονικά διαστήματα όπου το ζευγάρι περνάει περισσότερο χρόνο μαζί, όπως είναι η περίοδος των εορτών ή έξοδος από την εργασία (συνταξιοδότηση ή ανεργία), τα κρούσματα βίας αυξάνονται», συνέχισαν. «Αυτό σχετίζεται με το γεγονός πως οι δύο σύζυγοι ή σύντροφοι μοιράζονται επιπλέον χρόνο μαζί και η τριβή θα φέρει στην επιφάνεια πιο γρήγορα και πιο εύκολα συμπεριφορές που περικλείουν βία οποιασδήποτε μορφής. Είναι εξαιρετικά σημαντικό όμως να έχουμε στο νου μας πως ένας άντρας που δεν είναι βίαιος δεν θα γίνει ξαφνικά εξαιτίας μιας κατάστασης δύσκολης που αντιμετωπίζει. Ο άντρας που ήδη επέλεγε αυτόν τον τρόπο να σχετίζεται με τη σύζυγο ή σύντροφό του ενδεχομένως να γίνει πιο επιθετικός, με συχνότερα ξεσπάσματα επιθετικής συμπεριφοράς. Οι βίαιοι άντρες εκμεταλλεύονται την ευαλωτότητα μιας γυναίκας – όσο πιο ευάλωτη και εξαρτημένη ψυχολογικά, κοινωνικά, οικονομικά, τόσο καθίσταται πιο εύκολο θύμα. Είναι μια θέση που με διάφορους τρόπους, άλλοτε περίτεχνους και υπόγειους και άλλοτε με χρήση ωμής βίας, καραδοκούν για να επιβάλλουν στο θύμα τους. Οι συνθήκες που διάγουμε αυτή την περίοδο, δηλαδή υποχρεωτικής καραντίνας στο σπίτι και κοινωνικής απομόνωσης, καθιστούν μια γυναίκα πιο απομονωμένη, άρα και πιο ευάλωτη στη συζυγική/συντροφική βία».
https://www.oneman.gr, διασκευασμένο.

Κείμενο 2



Κείμενο 3

Ο στίχος ως κραυγή (“El verso como grito” – Μάυτε Τουδέα Μπούστο)


Τι κι αν είναι η φωνή μου βραχνιασμένη,

με δύναμη και τόλμη θα παλεύω.

Καμιά ελπίδα, ούτε όνειρο να κλέβω,

μα τη ζωή να εξυμνώ, ταγμένη.


Κοιτάζω με τα ματιά πολεμίστριας.

Το χέρι μου κρατάει ρυτιδωμένο

χαρτί, όπου διαβάζω κι ανασαίνω

τους στίχους μου, γυναίκας και ποιήτριας.


Το ποίημα αυτό, κραυγή, διαμαρτυρία,

και πόνος, πίκρα, οργή, θυμός συνάμα.

Σαν όπλο το βαστώ, μαζί και τάμα,

τα δίκια να φρουρώ χωρίς αργία.


Αφού η γυναίκα ανθρώπινο ον, συμβία,

γιατί να υπομένει τόση βία;

Παρατηρήσεις

ΘΕΜΑ Α

Να παρουσιάσετε συνοπτικά τους παράγοντες που συμβάλλουν στην έξαρση του φαινομένου της ενδοοικογενειακής βίας, σύμφωνα με το κείμενο 1. (40-60 λέξεις).
Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Β

Β1. Ποιες από τις παρακάτω προτάσεις αποδίδουν ορθά απόψεις του Κειμένου 1; ( ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ). Να τεκμηριώσεις κάθε απάντησή σου παραθέτοντας σχετικά αποσπάσματα από το κείμενο:
Α. Η αύξηση των κλήσεων στη Γραμμή SOS υποδηλώνει την αύξηση της ενδοοικογενειακής βίας. ( )
Β. Πλέον τα περισσότερα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας καταγγέλονται. ( )
Γ. Σε περιόδους που τα ζευγάρια περνούν περισσότερο χρόνο μαζί, αυξάνονται τα περιστατικά ενοδοικογενειακής βίας. ( )
Δ. Μία επιβαρυμένη περίοδος μπορεί να προκαλέσει την ξαφνική βίαιη αντίδραση ενός άντρα. ( )
Ε. Την περίοδο της καραντίνας η γυναίκα είναι πιο τρωτή στην ενδοοικογενειακή βία. ( )
Μονάδες 10
Β2α
Ο συγγραφέας του Κειμένου 1 έχει στόχο να μας ενημερώσει για την έξαρση του φαινομένου της ενδοοικογενειακής βίας. Να εντοπίσετε δύο (2) τρόπους με τους οποίους επιχειρεί να γίνει πειστικός.
Μονάδες 10
Β2β
«Μια πρώτη ανάλυση των καταγεγραμμένων κλήσεων που έχει δεχτεί η Γραμμή SOS πράγματι αποτυπώνει μια αυξητική τάση στον ημερήσιο αριθμό κλήσεων κατά την περίοδο εφαρμογής των προστατευτικών μέτρων», μας εξήγησαν στελέχη της γραμμής σε επικοινωνία μας μαζί τους. Σε αυτό το απόσπασμα ο συγγραφέας χρησιμοποιεί ευθύ λόγο. Αφού μετατρέψετε τον ευθύ σε πλάγιο, να ελέγξετε την πιθανή αλλαγή που υφίσταται η πειστικότητα του κειμένου.
Μονάδες 10
Β3
Ποιος πιστεύετε πως είναι ο στόχος του Κειμένου 2; Να απαντήσετε λαμβάνοντας υπόψη την μορφή του μηνύματος και δύο (2) γλωσσικές επιλογές που υπάρχουν σε αυτό. Ποια η σχέση του με το Κείμενο 1; (80-90 λέξεις)
Μονάδες 10

ΘΕΜΑ Γ

Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το θέμα του Κειμένου 3; Να γράψετε ένα ερμηνευτικό σχόλιο 100-200 λέξεων.
Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Δ

Σύμφωνα με τον αρθρογράφο του κειμένου Ι «Οι συνθήκες που διάγουμε αυτή την περίοδο, δηλαδή υποχρεωτικής καραντίνας στο σπίτι και κοινωνικής απομόνωσης, καθιστούν μια γυναίκα πιο απομονωμένη, άρα και πιο ευάλωτη στη συζυγική/συντροφική βία». Ποιοι πιστεύετε πως είναι οι παράγοντες που οδηγούν σε αυτή στη λογική μιας βίαιης συμπεριφοράς απέναντι στον «άλλον»; Με ποιους τρόπους μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά το φαινόμενο; Να αναπτύξετε τις απόψεις σας σε ένα άρθρο( 350-400 λέξεων) που θα αναρτηθεί στην Πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης του σχολείου σας με σκοπό να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας. Να αξιοποιήσετε δημιουργικά στοιχεία του κειμένου 1.
Μονάδες 30

Επιμέλεια: Αποστόλης Ζυμβραγάκης, Φιλόλογος M.Ed Ειδικός Παιδαγωγός, για το e-didaskalia.blogspot.gr
Περισσότερα κριτήρια αξιολόγησης με συνεξέταση Γλώσσας - Λογοτεχνίας εδώ.

2 σχόλια :

ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΑΡΧΕΙΟ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

TRANSLATE THIS SITE

 
Copyright © 2021 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Powered byBlogger