Βρίσκεστε στην τελική ευθεία για τη διαδικασία των Γενικών Εξετάσεων της Γ΄ Λυκείου. Έφτασαν οι δύσκολες μέρες της σχολικής χρονιάς. Έφτασε η κορυφαία στιγμή της μαθητικής σας ζωής. Και λοιπόν ... Η ζωή είναι μπροστά ο ήλιος καθημερινά θα ανατέλλει και θα δύει ό,τι κι΄ αν κάνετε εσείς στα διαγωνίσματα ... Δεν είναι απαραίτητο λοιπόν να μεγαλοποιείτε τα πράγματα, να μεγιστοποιείτε τις δυσκολίες. (Αυτό ισχύει και για τους γονείς) Οι εξετάσεις παιδιά είναι για σας. Είναι για τον καθένα σας, είναι για όλους σας. Τα θέματα θα' ναι παρόμοια μ' αυτά, που έχετε διδαχθεί, πιθανόν και πιο εύκολα απ' αυτά, που έχετε λύσει σε διάφορα διαγωνίσματα, είτε στο σχολείο, είτε στο Φροντιστήριο. Μην πανικοβάλλεστε. Οργανώστε τη ζωή σας κατάλληλα τις τελευταίες μέρες των σχολικών μαθημάτων και διαβάστε μεθοδικά την παραμονή της εξέτασης κάθε μαθήματος. Σ΄ ό,τι αφορά τα "δευτερεύοντα", κυρίως θεωρητικά μαθήματα, που χρήζουν αποστήθισης, διαβάστε τα ήρεμα, όχι βιαστικά. Προσπαθήστε να τα κατανοείτε, να ξεχωρίζετε το ουσιώδες από το επουσιώδες, να σας μένει η βασική έννοια του κάθε κεφαλαίου, να' στε σε θέση να απαντάτε στις ερωτήσεις, που υπάρχουν σε κάθε κεφάλαιο ή στις αντίστοιχες των εξωσχολικών βοηθημάτων. Διαβάζετε σε όλα τα μαθήματα τη θεωρία. Είναι ο σίγουρος βαθμός και η βάση για την επίλυση των ασκήσεων. Λύνετε τις υποδειγματικά διδαχθείσες ασκήσεις και μετά ασχοληθείτε με νέες. Ρωτάτε τους καθηγητές σας για ότι δεν καταλαβαίνετε. Προσοχή, προέχει να απαντηθούν οι ερωτήσεις του σχολικού βιβλίου. Κάντε ενεργητικό και όχι παθητικό διάβασμα. Ενεργητικό διάβασμα είναι αυτό, που κατανοούμε και ξέρουμε τι έχουμε διαβάσει. Παθητικό δε είναι εκείνο, που ενώ το διαβάσαμε δύο – τρεις φορές, δεν μας "έμεινε" και τότε αρχίζει ο εκνευρισμός. Στο ενεργητικό διάβασμα υπογραμμίζετε τα βασικά σημεία ή λέξεις κλειδιά της παραγράφου ή κρατάτε σημειώσεις στο περιθώριο ώστε, όταν θελήσετε να κάνετε μια επανάληψη να μη χρειάζεται να διαβάσετε όλο το κεφάλαιο. Κάθε φορά στο τέλος της μελέτης να αναρωτιέστε τι διάβασα ως τώρα, πως αυτό, που διάβασα, συνδυάζεται με τα προηγούμενα; |
1. ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Υπάρχουν κάποιες απόψεις, που υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να διαβάζετε την παραμονή κάθε εξέτασης, ότι είναι απαραίτητο να κοιμάστε νωρίς, να βγαίνετε βόλτα κλπ. Εγώ συμβουλεύω τα εξής: Την παραμονή κάθε μαθήματος διαβάστε κανονικά, κάνετε μια βόλτα το απόγευμα και ξανά διάβασμα το βράδυ, χωρίς ξενύχτι. Τα μεσάνυχτα είναι καταληκτική ώρα για ύπνο. Μετά το τέλος κάθε εξέτασης να πηγαίνετε μια βόλτα. Ξεσκάστε, βγείτε με φίλους για καφέ για συζήτηση για ξεκούραση... Το μεσημέρι να φάτε καλά και να κοιμηθείτε. Μετά οργανώστε τη μελέτη για το απόγευμα και το βράδυ. Εάν νομίζετε ότι σε κάποιο απ΄ αυτά δεν πήγατε καλά, ξεχάστε το και επικεντρώστε τη προσοχή σας στα επόμενα. Τα μαθήματα, στα οποία εξετάζεστε, είναι αρκετά. "Μπορεί να χάσατε μια μάχη, προσέξτε να κερδίσετε τον πόλεμο". Εάν έχετε κατά την επανάληψη, απορίες, σκοτεινά σημεία, συμβουλευτείτε όλους όσους σας βοήθησαν όλη τη χρονιά. Είμαστε δίπλα σας. Μην ξεχνάτε ότι έχετε τουλάχιστον μιάμιση μέρα μελέτης για κάθε διαγώνισμα. Σας φτάνει, αρκεί να την εκμεταλλευτείτε σωστά. 2. ΠΡΩΙΝΟ – ΠΡΟΑΥΛΙΟ Με το ξύπνημα φροντίστε να φάτε οπωσδήποτε κάτι ελαφρύ. Φροντίστε να' στε ήρεμοι και χαλαροί. Αν αισθάνεστε την ανάγκη, ρίξτε μια πεταχτή ματιά στο βιβλίο ή στις σημειώσεις. Συνηθίζεται οι μαθητές να μαζεύονται στο προαύλιο κατά ομάδες και να συζητάνε για το ποια θέματα υπάρχει πιθανότητα να "πέσουν". Τότε αρχίζει η αβεβαιότητα, "μα αυτό δεν το ξέρω", "δεν το έχω διαβάσει", "δεν μου το δίδαξαν", "δεν ξέρω τίποτα" και έρχεται ο πανικός. Είναι προτιμότερο να μείνετε μόνοι σας ή να κουβεντιάζετε χαζολογώντας με άλλους. Κάντε μερικούς περιπάτους, προετοιμάστε το μυαλό σας θετικά και πείτε ότι θα γράψετε καλά. Το δικαιούστε. Φέρτε στο μυαλό σας όλους τους λόγους, που έχετε για να πιστεύετε στην επιτυχία σας, όπως• την ολόχρονη προετοιμασία σας, το πλήθος των διαγωνισμάτων που γράψατε, την πίστη στον εαυτό σας, ή βρείτε άλλους λόγους για να αποδείξετε στον εαυτό σας ότι μπορεί να γράψετε καλά και όχι το αντίθετο. Έχετε υπόψη ότι "Στρατιώτη δεν πας τον πόλεμο για να πεθάνεις, αλλά να αποδείξεις ότι ξέρεις να μάχεσαι και να νικάς". 3. ΔΙΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ Φροντίστε να ακούσετε και να καταγράψετε τις παρατηρήσεις – διευκρινίσεις, που σας δίνονται. Αν έχετε κάποια απορία τολμήστε να τη διατυπώσετε. Ακούτε τις ερωτήσεις των άλλων. Αρχίζει η ώρα της κρίσης. Να αισθάνεστε σαν να είστε σε συνηθισμένα κλασικά διαγωνίσματα του σχολείου ή του φροντιστηρίου σας. Είστε μόνοι σας πλέον. Μόλις πάρετε τα θέματα μην αρχίζετε να τα διαβάζετε και να τα λύνετε συγχρόνως. Αφιερώνετε 10 λεπτά στη μελέτη όλων, εντοπίζετε αυτά που ξέρετε και ξεκινάτε από αυτά. Αφήστε για το τέλος αυτά, που έχουν μια δυσκολία και επιζητούν πολυπλοκότητα σκέψης και συνδυασμό θεωρίας. Οι εξετάσεις είναι για την συγκέντρωση μονάδων, όχι επίδειξη γνώσεων. Διαβάστε λοιπόν πρώτα τα θέματα. Εντοπίστε το πιο προσιτό και ασχοληθείτε μ' αυτό. Κατανοείστε το θέμα με το οποίο καταπιάνεστε και προχωρήστε... Να θυμάστε δε ότι η μισή λύση του κάθε θέματος είναι στην εκφώνηση. ΠΡΟΣΟΧΗ ΛΟΙΠΟΝ ΣΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ. Αυτό ισχύει για όλα τα μαθήματα. Όχι επιφανειακό διάβασμα, προσοχή στις λέξεις κλειδιά που μπορεί να βοηθήσουν στην απάντηση – λύση. Όταν γράφετε μη κοιτάτε τι κάνουν οι άλλοι, δεν ξέρετε τι γράφουν και πως το γράφουν. Προέχει το γραπτό σας, που θα το παραδώσετε σε λίγο. Να ξέρετε δε ότι ο χρόνος είναι επαρκής. Φυσικά χρειάζεται να' χετε μπροστά το ρολόι σας, ένα μπουκάλι νερό για να βρέχετε τα χείλη σας και μερικές καραμέλες ή σοκολάτα για την "υπογλυκαιμία". Δεν απαντάτε σε πράγματα που δεν σας ζητήθηκαν διότι, αν είναι σωστά, θα τα αγνοήσουν, αν όμως είναι λάθος, πιθανόν, να σας αφαιρέσουν μόρια και χάνετε και πολύτιμο χρόνο. Δεν πανικοβάλλεστε, όταν συναντήσετε ένα θέμα, που παρόμοιό του δεν έχετε συναντήσει. Ό,τι είναι δύσκολο για σας είναι και για τους άλλους. Ελέγχετε τι σας δίνει και τι σας ζητάει και προσπαθείτε να προχωρήσετε αξιοποιώντας την κρίση και τις γνώσεις σας γενικά. - Ο χρόνος είναι αρκετός, μη βιάζεστε. Δεν φεύγετε από την αίθουσα, πριν περάσουν τρεις ώρες. Ελέγχετε βάζοντας (√) σε κάθε θέμα, που επεξεργάζεστε.
- Δεν πρέπει να αισθάνεστε ότι πιέζεστε. Έχετε χρόνο να ''ξεδιπλώσετε'' τις γνώσεις σας και να ξαναδείτε το γραπτό σας.
- Χρειάζονται γύρω στα 15 λεπτά για επανέλεγχο.
Συνήθη λάθη - Προσοχή στα πρόσημα των ασκήσεων, τον πολλαπλασιασμό και τη χρήση των δεκαδικών. Π.χ.: 2 x 2 = 2 ή 1/4 = 0,4
- Στις ασκήσεις που έχουν υποερωτήματα μπορείτε, έστω και αν δεν έχετε απαντήσει στο ερώτημα π.χ. 3γ, να το χρησιμοποιήσετε ως δεδομένο για τα επόμενα υποερωτήματα.
- Προσοχή στη Φυσική, στη μετατροπή μονάδων μέτρησης. Το δε σχήμα βοηθάει στην κατανόηση / λύση.
- Στη Χημεία γράφετε πρώτα τις εξισώσεις που περιγράφουν το φαινόμενο και στη συνέχεια υπολογίζετε αυτά, που ερωτούν.
- Όχι κινητό ούτε στο αθόρυβο.
4. ΑΓΧΟΣ Κατά την εκτίμησή μου άγχος είναι η κατανάλωση ενέργειας, χωρίς παραγωγή έργου. Φυσικά υπάρχει η πίεση, η αγωνία, αλλά αυτά χρησιμοποιήστε τα σαν προωθητικούς παράγοντες, ώστε να βγαίνει έργο και να μη μετατρέπονται σε ανασταλτικούς, που φέρνουν εφίδρωση, στομαχόπονο και πιθανόν έμετο. Εν πάση περιπτώσει, αν σας συμβεί κάτι από τα τελευταία, προσπαθήστε να ηρεμήσετε, αναπνεύστε βαθιά, (φούσκωμα στήθους, στομαχιού και ισόχρονη εκπνοή). Επικεντρώστε την προσοχή σας στην εισπνοή και εκπνοή, θα σας βοηθήσει τα μέγιστα. 5. ΔΙΑΤΡΟΦΗ Προσοχή στη σωστή διατροφική σας ζωή κατά τη διάρκεια της υπερπροσπάθειας, που κάνετε μέχρι και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Μην μένετε νηστικοί ούτε να πίνετε καφέδες. Σε καθημερινή βάση να υπάρχουν πράσινες σαλάτες, φρούτα, γιαούρτι και γάλα. Οι βασικές τροφές του «υποψηφίου» είναι: Το ψωμί ολικής άλεσης, ρύζι αναποφλοίωτο, κρέας, ψάρι, γαλοπούλα, τυρί, κρόκος αυγού, ξηροί καρποί, φιστίκια, αμύγδαλα, καρύδια, μπανάνες, σύκα. Φυσικά και τα όσπρια και οι μακαρονάδες είναι καλές αλλά είναι λίγο δύσπεπτα. Όλα τα παραπάνω βοηθάνε στην αυτοσυγκέντρωση, βελτιώνουν τη μνήμη και φυσικά στη χαλάρωση. |