Τηλεκπαίδευση - Κριτήριο αξιολόγησης συνεξέτασης Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γ' Λυκείου

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0

Κείμενο Ι

Τα πλεονεκτήματα της τηλεκπαίδευσης

Σίγουρα, η τηλεκπαίδευση δεν είναι πανάκεια και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη φυσική παρουσία του εκπαιδευτικού. Ωστόσο, συγκεντρώνει πλεονεκτήματα που συνηγορούν στην εφαρμογή της, ιδίως την τρέχουσα περίοδο της πανδημίας.

  1. Το πιο σημαντικό πλεονέκτημά της είναι ότι καταργεί την απόσταση. Τα γεωγραφικά σύνορα αίρονται και ο καθένας έχει τη δυνατότητα πρόσβασης σε πληθώρα γνώσεων που προσφέρονται, ενίοτε και δωρεάν, από πανεπιστήμια, αναγνωρισμένους φορείς, βιβλιοθήκες, σχολεία κ.λπ. που βρίσκονται χιλιόμετρα μακριά. Οποιοσδήποτε μπορεί να επιλέξει από μία απέραντη δεξαμενή γνώσεων οτιδήποτε τον ενδιαφέρει από τον χώρο του σπιτιού του και να παρακολουθήσει μια διάλεξη, να μάθει μία ξένη γλώσσα, να ολοκληρώσει τις προπτυχιακές ή μεταπτυχιακές σπουδές του.

  2. Ο επιμορφούμενος έχει, επιπλέον, τη δυνατότητα να προσαρμόσει την εκπαιδευτική διαδικασία στις δικές του ανάγκες και στον δικό του χρόνο. Έχει την αυτονομία να ορίσει ο ίδιος το πρόγραμμά του, καθώς και τον ρυθμό μάθησης, χωρίς να τον δεσμεύει κάποιο χρονοδιάγραμμα.

  3. Η τηλεκπαίδευση συμβάλλει στην ισότητα στη γνώση, καθώς δεν υπάρχει, τις περισσότερες φορές, περιορισμός ως προς τον αριθμό των συμμετεχόντων, ούτε όμως και κάποιο προαπαιτούμενο κριτήριο που, ενδεχομένως, θα απέκλειε κάποιες ομάδες από αυτήν (άτομα με ειδικές ανάγκες, άτομα σε δυσπρόσιτες περιοχές, εργαζόμενοι ενήλικες κ.λπ.). Προσφέρει άπειρες γνώσεις χωρίς περιορισμούς ως προς την ηλικία, το μέρος ή το μορφωτικό επίπεδο.

  4. Στη σύγχρονη μορφή της, η τηλεκπαίδευση παρέχει τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης μεταξύ εκπαιδευτικού και εκπαιδευομένων, καθώς μπορούν να ανταλλάξουν απόψεις, να υποβάλουν ερωτήσεις, να επιλύσουν απορίες, να λύσουν ασκήσεις και, γενικά, να επικοινωνήσουν σε πραγματικό χρόνο. Η αίσθηση της αμεσότητας που προσφέρει η κατά πρόσωπο επαφή με τον διδάσκοντα συντείνει στην εξασφάλιση του αισθήματος της οικειότητας και -γιατί όχι- της «εγγύτητας» με τον εκπαιδευτικό.

  5. Τέλος, τα πολυμέσα που χρησιμοποιούνται στην τηλεκπαίδευση καθιστούν το μαθησιακό υλικό πιο ελκυστικό και ενδιαφέρον, ιδίως στις μικρότερες ηλικίες, μετατρέποντας έτσι τη μάθηση σε μία ευχάριστη διαδικασία που μοιάζει με παιχνίδι. Οι μαθητές κατανοούν και αφομοιώνουν πολύ πιο εύκολα την παρεχόμενη γνώση, δείχνοντας μάλιστα μεγαλύτερη προθυμία.

Αθηνά Καρανάσιου, flowmagazine.gr (διασκευασμένο)

Κείμενο 2

Τα μειονεκτήματα της τηλεκπαίδευσης


Έξω από το κανονικό περιβάλλον μιας τάξης, η ασύγχρονη εξ αποστάσεως μάθηση απαιτεί από τους εκπαιδευόμενους έναν σημαντικό βαθμό ωριμότητας και δέσμευσης, η έλλειψη των οποίων μπορεί να αναχθεί σε σημαντικό μειονέκτημα. Ίσως οι μαθητές δεν μπορούν πάντα να αξιολογήσουν τι είναι πραγματικά σημαντικό ή τι θα τους φανεί χρήσιμο αργότερα. Επιπλέον, πολλοί έχουν ανάγκη μια σαφή οργάνωση και χρειάζονται βοήθεια ως προς τη διαχείριση του χρόνου.Πρέπει οπωσδήποτε επίσης να έχουμε κατά νου ότι η επιτυχία του μαθήματος εξαρτάται από την τεχνολογία – η οποία αν δεν επιτελέσει σωστά τον σκοπό της μπορεί να οδηγήσει σε αποτυχία όλο το μάθημα.

Κάποιοι μαθητές δεν έχουν καθόλου ή έχουν ελάχιστη πρόσβαση στην απαιτούμενη τεχνολογία, ή μπορεί να μην έχουν τις στοιχειώδεις γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών και ως εκ τούτου δεν έχουν τα απαραίτητα κίνητρα, ώστε να εργαστούν με όρεξη και επιτυχώς.Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, ορισμένοι μαθητές να αποφεύγουν  τέτοιου είδους μαθήματα ή να επικεντρώνονται μόνο στην τεχνολογία και όχι για το περιεχόμενο των μαθημάτων.

Συχνά οι μαθητές με την καλύτερη πρόσβαση στον υπολογιστή έχουν και τις περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας. Όσον αφορά στις σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους πρέπει να θυμόμαστε ότι το κίνητρο που προκύπτει από την επαφή ή τον ανταγωνισμό με άλλους μαθητές δεν υπάρχει στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Η αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών και των δασκάλων είναι ανύπαρκτη ή αρκετά μειωμένη έξω από τα πλαίσια του μαθήματος.Τα μαθήματα και οι εργασίες που προσφέρονται συχνά δεν είναι αρκετά ευέλικτα ώστε να ανταποκρίνονται επαρκώς σε απρόσμενες ιδέες, σε δυσκολίες κατανόησης ή σε αντιδράσεις των εκπαιδευόμενων. Ο αυθορμητισμός χάνεται κατά το μεγαλύτερο μέρος.

Τέλος ο ρόλος “δάσκαλος” αποτελεί σε αυτό το είδος της διδασκαλίας μια νέα πρόκληση: το στυλ διδασκαλίας του πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες και τις προσδοκίες ποικίλων και συχνά διαφορετικών ομάδων μαθητευόμενων. Ο δάσκαλος χωρίς να έχει συχνά προσωπική επαφή και άμεση εμπειρία να κατανοήσει τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες των μαθητών του.

http://blog.schol.io (διασκευασμένο)

Κείμενο 3

Όραμα Παιδείας - Αποστόλης Ζυμβραγάκης

 

Γιατί η εκπαίδευση να μοιάζει με αγώνα;

Να προκαλεί άγχος, ανταγωνισμό 

κι άλλες δυσάρεστες αναμνήσεις 

στις μελλοντικές μας ενθυμήσεις.


Γιατί η εκπαίδευση να μην μοιάζει με γιορτή;

Και κάθε που μαθαίνουμε μία καινούργια γνώση

να χειροκροτούμε για τη νεοαποκτηθείσα κατάκτηση.

Και κάθε που κάνουμε κάποιο νέο λάθος

να πανηγυρίζουμε που μας δόθηκε η ευκαιρία 

την πλάνη μας να άρουμε.


Αποστόλης Ζυμβραγάκης.

Παρατηρήσεις

ΘΕΜΑ Α

Να παρουσιάσετε συνοπτικά τις απόψεις της συντάκτριας του πρώτου κειμένου για τα θετικά αποτελέσματα που προκύπτουν από τη χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. (60-80 λέξεις)
Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Β

Β1. Ποιες από τις παρακάτω προτάσεις αποδίδουν ορθά απόψεις των συντακτών των κειμένων 1 και 2 (Σ ή Λ); Να τεκμηριώσετε κάθε απάντησή σας παραθέτοντας σχετικά αποσπάσματα από το κάθε κείμενο αντίστοιχα:
α. Η τηλεκπαίδευση είναι η λύση για όλα τα προβλήματα της εκπαίδευσης τον καιρό της πανδημίας. (Κείμενο 1)
β. Η συντάκτρια του κειμένου 1 θεωρεί πως οι μαθητές δείχνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον στη μάθηση με ηλεκτρονικά μέσα. (Κείμενο 1)
γ. Η καθολική πρόσβαση των μαθητών στην τηλεκπαίδευση επιτρέπει την ομαλή διεξαγωγή της.  (Κείμενο 2)
δ. Κάποιοι μαθητές δείχνουν περισσότερο ενδιαφέρον για τα ηεκτρονικά μέσα και λιγότερο για το εκπαιδευτικό περιεχόμενο. (Κείμενο 2)
ε. Ο ρόλος δάσκαλος παραμένει ίδιος στην τηλεκπαίδευση. (Κείμενο 2)
Μονάδες 10
Β2
α. Πιστεύετε πως η συγγραφέας του Κειμένου 1 επιδιώκει να προσεγγίσει το θέμα με υποκειμενικότητα ή διατηρεί μια αντικειμενική στάση; Τεκμηριώστε την απάντησή σας με συγκεκριμένες αναφορές στο κείμενο.
Μονάδες 5
β. Τα Κείμενα 1 και 2 συμμετέχουν σε έναν διάλογο μεταξύ τους. Να δικαιολογήσετε αυτόν τον ισχυρισμό, συγκρίνοντας το περιεχόμενό τους.
Μονάδες 10
Β3
α. Στο παρακάτω χωρίο να επιλέξετε από τα παρακάτω τι επιδιώκει να εκφράσει ο συντάκτης του κειμένου Β: α) επιθυμία, β) υποχρέωση, γ) πρόθεση. Στη συνέχεια να το μετασχηματίσετε ώστε να δηλώνει ευχή. «Πρέπει οπωσδήποτε επίσης να έχουμε κατά νου ότι η επιτυχία του μαθήματος εξαρτάται από την τεχνολογία – η οποία αν δεν επιτελέσει σωστά τον σκοπό της μπορεί να οδηγήσει σε αποτυχία όλο το μάθημα». (Κείμενο 2)
Μονάδες 5
β. Στην 3η παράγραφο του κειμένου 2 («Συχνά… μέρος») ο συγγραφέας επιλέγει τη χρήση ρηματικών έναντι ονοματικών συνόλων. Να προσδιορίσετε τους λόγους που τον ώθησαν σε αυτήν την επιλογή. 
Μονάδες 5
γ. Να δείξετε τη νοηματική σχέση που έχει ο τίτλος του Κειμένου 1 με το περιεχόμενό του. 
Μονάδες 5

ΘΕΜΑ Γ

Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το θέμα του ποιήματος; Να γράψετε ένα ερμηνευτικό σχόλιο100-200 λέξεων.  
Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Δ

Με αφόρμηση τα Κείμενα 1 και 2, καλείστε να γράψετε ένα άρθρο για το ιστολόγιο του σχολείου σας, στο οποίο να αναφέρετε την προσωπική σας εμπειρία σχετικά με την τηλεκπαίδευση και αν πώς πιστεύετε πως επιδρά στην εκπαίδευση των νέων.
Μονάδες 30

Επιμέλεια:  Αποστόλης Ζυμβραγάκης, φιλόλογος M.Ed. Ειδικός Παιδαγωγός, για το e-didaskalia.blogspot.gr
Περισσότερα κριτήρια αξιολόγησης με συνεξέταση Γλώσσας - Λογοτεχνίας εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)