Κείμενο Ι
Τα πλεονεκτήματα της τηλεκπαίδευσης
Σίγουρα, η τηλεκπαίδευση δεν είναι πανάκεια και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη φυσική παρουσία του εκπαιδευτικού. Ωστόσο, συγκεντρώνει πλεονεκτήματα που συνηγορούν στην εφαρμογή της, ιδίως την τρέχουσα περίοδο της πανδημίας.
Το πιο σημαντικό πλεονέκτημά της είναι ότι καταργεί την απόσταση. Τα γεωγραφικά σύνορα αίρονται και ο καθένας έχει τη δυνατότητα πρόσβασης σε πληθώρα γνώσεων που προσφέρονται, ενίοτε και δωρεάν, από πανεπιστήμια, αναγνωρισμένους φορείς, βιβλιοθήκες, σχολεία κ.λπ. που βρίσκονται χιλιόμετρα μακριά. Οποιοσδήποτε μπορεί να επιλέξει από μία απέραντη δεξαμενή γνώσεων οτιδήποτε τον ενδιαφέρει από τον χώρο του σπιτιού του και να παρακολουθήσει μια διάλεξη, να μάθει μία ξένη γλώσσα, να ολοκληρώσει τις προπτυχιακές ή μεταπτυχιακές σπουδές του.
Ο επιμορφούμενος έχει, επιπλέον, τη δυνατότητα να προσαρμόσει την εκπαιδευτική διαδικασία στις δικές του ανάγκες και στον δικό του χρόνο. Έχει την αυτονομία να ορίσει ο ίδιος το πρόγραμμά του, καθώς και τον ρυθμό μάθησης, χωρίς να τον δεσμεύει κάποιο χρονοδιάγραμμα.
Η τηλεκπαίδευση συμβάλλει στην ισότητα στη γνώση, καθώς δεν υπάρχει, τις περισσότερες φορές, περιορισμός ως προς τον αριθμό των συμμετεχόντων, ούτε όμως και κάποιο προαπαιτούμενο κριτήριο που, ενδεχομένως, θα απέκλειε κάποιες ομάδες από αυτήν (άτομα με ειδικές ανάγκες, άτομα σε δυσπρόσιτες περιοχές, εργαζόμενοι ενήλικες κ.λπ.). Προσφέρει άπειρες γνώσεις χωρίς περιορισμούς ως προς την ηλικία, το μέρος ή το μορφωτικό επίπεδο.
Στη σύγχρονη μορφή της, η τηλεκπαίδευση παρέχει τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης μεταξύ εκπαιδευτικού και εκπαιδευομένων, καθώς μπορούν να ανταλλάξουν απόψεις, να υποβάλουν ερωτήσεις, να επιλύσουν απορίες, να λύσουν ασκήσεις και, γενικά, να επικοινωνήσουν σε πραγματικό χρόνο. Η αίσθηση της αμεσότητας που προσφέρει η κατά πρόσωπο επαφή με τον διδάσκοντα συντείνει στην εξασφάλιση του αισθήματος της οικειότητας και -γιατί όχι- της «εγγύτητας» με τον εκπαιδευτικό.
Τέλος, τα πολυμέσα που χρησιμοποιούνται στην τηλεκπαίδευση καθιστούν το μαθησιακό υλικό πιο ελκυστικό και ενδιαφέρον, ιδίως στις μικρότερες ηλικίες, μετατρέποντας έτσι τη μάθηση σε μία ευχάριστη διαδικασία που μοιάζει με παιχνίδι. Οι μαθητές κατανοούν και αφομοιώνουν πολύ πιο εύκολα την παρεχόμενη γνώση, δείχνοντας μάλιστα μεγαλύτερη προθυμία.
Κείμενο 2
Τα μειονεκτήματα της τηλεκπαίδευσης
Κείμενο 3
Όραμα Παιδείας - Αποστόλης Ζυμβραγάκης
Γιατί η εκπαίδευση να μοιάζει με αγώνα;
Να προκαλεί άγχος, ανταγωνισμό
κι άλλες δυσάρεστες αναμνήσεις
στις μελλοντικές μας ενθυμήσεις.
Γιατί η εκπαίδευση να μην μοιάζει με γιορτή;
Και κάθε που μαθαίνουμε μία καινούργια γνώση
να χειροκροτούμε για τη νεοαποκτηθείσα κατάκτηση.
Και κάθε που κάνουμε κάποιο νέο λάθος
να πανηγυρίζουμε που μας δόθηκε η ευκαιρία
την πλάνη μας να άρουμε.
Αποστόλης Ζυμβραγάκης.