Για άλλη μια φορά θα μας απασχολήσει η ενίσχυση της Ορθογραφίας σε παιδιά με ΕΜΔ!
"Για να γράψει μια λέξη ορθογραφημένα, το παιδί θα πρέπει να είναι σε θέση να τη διαβάζει, να χειρίζεται τα φωνήματα της, να εφαρμόζει φωνημικές γενικεύσεις, να οπτικοποιεί τη λέξη και να χρησιμοποιεί τις κινητικές δεξιότητες (Lerner, 1981)."
Οι ασκήσεις για την εκμάθηση της Ορθογραφίας σε παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Δυσλεξία στοχεύουν στην ανάπτυξη ενός Οπτικού λεξικού το οποίο θα αποθηκεύεται και θα ανακαλείται με όλο και μεγαλύτερη επιτυχία. Σκοπός είναι να απομνημονεύονται πιο εύκολα οι γραφημικές αναπαραστάσεις των λέξεων με την καταληκτική και ιστορική τους ορθογραφία.
Μια άσκηση που εμπλουτίζει το ρεπερτόριο τέτοιων δράσεων σε ένα πρόγραμμα ειδικής παιδαγωγικής παρέμβασης για την Ορθογραφία σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι και αυτή των Πολλαπλών επιλογών. Το παιδί διαλέγει τη σωστή "εικόνα" της λέξης μέσα από πολλαπλές επιλογές (multiple choice).
Αρχικά επιλέγουμε το κατάλληλο κείμενο ανάλογα με την ηλικία του μαθητή και το ορθογραφικό επίπεδο στο οποίο βρίσκεται.
Το κείμενο αυτό το ξαναγράφουμε, το προσαρμόζουμε και συμπεριλαμβάνουμε τη δυνατότητα της πολλαπλής επιλογής.
Η προσαρμογή αναφέρεται σε διάφορα ορθογραφικά επίπεδα:
- Καταληκτική ορθογραφία: όπου η επιλογή πρέπει να γίνει μόνο στις καταλήξεις των λέξεων και άρα στην ανάκληση και εφαρμογή των κανόνων που γνωρίζει.
- Θεματική ορθογραφία: όπου η επιλογή πρέπει να γίνει μόνο στο ιστορικό κομμάτι των λέξεων. Εκεί αξιολογείται η δυνατότητα του παιδιού να χειριστεί στο μυαλό του οικογένειες λέξεων καθώς και να ανασύρει οπτικό λεξικό.
- Συνδυασμός και των δυο: όπου η επιλογή θα γίνεται και σε θεματική και σε καταληκτική ορθογραφία.
Τέλος υπάρχει και μια τέταρτη κατηγορία λέξεων που μπορεί να αποτελέσει από μόνη της μια ξεχωριστή ορθογραφική ομάδα και αναφερόμαστε στις λέξεις "συχνής χρήσης", λέξεις δηλαδή που εμφανίζονται πολύ συχνά όταν διαβάζει ή γράφει. Τέτοιες λέξεις ορίζονται οι είμαι, έχει, πρέπει, ήδη, επειδή κλπ.
Το παιδί έχει το κείμενο μπροστά του και το διαβάζει -φωναχτά ή σιωπηλά- ενώ χρωματίζει τη σωστή επιλογή.
Στο τέλος πάντα ζητάμε να πραγματοποιήσει δική του αυτοδιόρθωση πριν δείξει το αποτέλεσμα.
"Το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται συνεχή ανατροφοδότηση των τεχνικών για να πετύχει καλύτερη αυτοματοποίηση της ορθογραφημένης γραφής αλλά και κατανόηση καθώς πρόκειται για μια πραγματικά δύσκολη γνωστική διεργασία."
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
Περισσότερο υλικό για την Ειδική Αγωγή εδώ.