Ευριπίδη “Ελένη”: Εισαγωγή στη Δραματική ποίηση-Ερωτήσεις κλειστού τύπου
Αφού διαβάσετε τις παρακάτω προτάσεις να γράψετε αν είναι σωστές ή λανθασμένες:
- Η δραματική ποίηση συνθέτει στοιχεία και από το έπος και τη λυρική ποίηση
- Νέες τραγωδίες διδάσκονταν στα Μικρά και στα Μεγάλη Διονύσια.
- Η έξοδος ανήκει στο επικό μέρος της τραγωδίας.
- Η όψη περιλαμβάνει τη σκηνογραφία και τη σκευή της παράστασης.
- Στο κοινό που παρακολουθούσε τους δραματικούς αγώνες δε συμπεριλαμβάνονταν γυναίκες.
- Ο Αρίων ήταν «ο ευρετής του τραγικού τρόπου».
- Ο Σοφοκλής αύξησε τον αριθμό των χορευτών από 12 σε 15.
- Πριν από τη διδασκαλία της τραγωδίας, γινόταν στο Ωδείο (στεγασμένο θέατρο) ὁ προαγώνκατά τον οποίο ο ποιητής παρουσίαζε τους χορηγούς.
- Ο Θέσπης εισήγαγε τον πρώτο υποκριτή.
- Οι περίακτοι χρησιμοποιούνταν για την αναπαραγωγή της βροντής και της αστραπής.
- Τα γυναικεία πρόσωπα στις αρχαίες τραγωδίες τα υποδύονταν άνδρες.
- Στα Μικρὰ ἢ κατ’ ἀγροὺς Διονύσια γίνονταν μόνο επαναλήψεις έργων
- Στα Λήναια, το μήνα Γαμηλιώνα γίνονταν κυρίως τραγικοί και κωμικοί αγώνες.
- Στα Ἀνθεστήρια αρχικά δε διδάσκονταν δράματα.
- Η κατάσταση δηλαδή κατά την οποία ο πιστός ένιωθε ότι κατέχεται από το πνεύμα του λατρευόμενου θεού ονομαζόταν έκσταση.
- Ο Θέσπης παρουσίασε τους χορευτές μεταμφιεσμένους σε Σατύρους.
- Η συντεχνία των ηθοποιών ονομαζόταν οἱ περὶ τὸν Διόνυσον τεχνῖται.
- Ο χορηγός αναλάμβανε την αμοιβή του Χορού.
- Ο χορηγός εξασφάλιζε την τροφή για τους χορευτές.
- Τα μέρη του αρχαίου θεάτρου ήταν το κοίλον, η ορχήστρα και η σκηνή.
- Το κοίλον προορίζονταν για τους θεατές.
Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων με την κατάλληλη λέξη της παρένθεσης:
- Το……………………… (λογεῖον, θεολογεῖον) ήταν ένα υπερυψωμένο δάπεδο ξύλινο και αργότερα πέτρινο ή μαρμάρινο.
- Το………………………….. (λογεῖον, θεολογεῖον) ήταν μια υπερυψωμένη εξέδρα για την εμφάνιση (επιφάνεια) των θεών.
- Οι δραματικοί αγώνες αποτελούσαν υπόθεση της πόλης-κράτους και οργανώνονταν με κρατική φροντίδα, υπό την επίβλεψη του………………………… (άρχοντα βασιλιά, επώνυμου άρχοντα)
- Ο ……………………..ήταν θρησκευτικό και λατρευτικό άσμα που τραγουδούσε ο ιερός θίασος των πιστών του Διονύσου, με συνοδεία αυλού, χορεύοντας γύρω από το βωμό του θεού.( διθύραμβος, πρόλογος)
- …………………….(Πάροδος, Διθύραμβος) είναι το άσμα που έψαλλε ο Χορός στην πρώτη του είσοδο, καθώς έμπαινε στην ορχήστρα με ρυθμικό βηματισμό.
- Χαρακτηριστικό της λατρείας του Διονύσου ήταν…………………..(η ιερή μανία, η θεοληψία, η μεταμφίεση) η ιερή μανία, που προκαλεί την ἔκστασιν.
- Χαρακτηριστικό της λατρείας του Διονύσου ήταν……………………. (η ιερή μανία, η θεοληψία, η μεταμφίεση) η κατάσταση δηλαδή κατά την οποία ο πιστός ένιωθε ότι κατέχεται από το πνεύμα του λατρευόμενου θεού / θεία έμπνευση.
- Χαρακτηριστικό της λατρείας του Διονύσου ήταν………………… (η ιερή μανία, η θεοληψία, η μεταμφίεση) των πιστών σε Σατύρους, ζωόμορφους ακόλουθους του θεού.
Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με το περιεχόμενό τους στη στήλη Β.
Α | Β |
1. Το θέατρον 2. Η ορχήστρα 3. Η σκηνή 4. Το ἐκκύκλημα 5. Η θυμέλη 6. Πάροδοι 7. Γερανὸς ή αἰώρημα | α. Είδος βωμού β. Εκεί κάθονταν οι θεατές γ. Διάδρομοι δ. ἀπὸ μηχανῆς θεόν ε. Πρόσοψη ανακτόρου ή ναού στ. Κυκλικό ή ημικυκλικό μέρος για το Χορό ζ. Τροχοφόρο δάπεδο πάνω στο οποίο παρουσίαζαν ομοιώματα νεκρών |
Να αντιστοιχίσετε τους όρους της στήλης Α με το περιεχόμενό τους στη στήλη Β.
A | B |
1. Μέλος 2. Μῦθος 3. Ἦθος 4. Διάνοια 5. Ὄψις 6. Λέξις | α. η υπόθεση της τραγωδίας, το σενάριο β. η γλώσσα της τραγωδίας γ. ο χαρακτήρας των δρώντων προσώπων και το ποιόν της συμπεριφοράς τους δ. οι ιδέες, οι σκέψεις των προσώπων και η επιχειρηματολογία τους ε. η μελωδία, η μουσική επένδυση των λυρικών μερών και η οργανική συνοδεία στ. η σκηνογραφία και η σκευή |
Να σηµειώσετε τις σωστές απαντήσεις στα ερωτήµατα, βάζοντας το γράµµα κάθε ερώτησης στο τετράγωνο που αντιστοιχεί:
1.Ο µύθος |
|
2.Τα στάσιµα | α. Ποια είναι τα κατὰ ποσόν µέρη της τραγωδίας; |
3.Το µέλος |
|
4.Η πάροδος | |
5.Η λέξη | |
6.Το ήθος | β. Ποια είναι τα κατὰ ποιόν µέρη της τραγωδίας; |
7.Η όψη |
|
8.Η διάνοια | |
9.Τα επεισόδια | |
10.Η έξοδος | |
11.Ο πρόλογος |