Παιχνίδι ανάγνωσης μέσα από βιβλία, αποστολές και τεχνικές θεάτρου. Ένα παιχνίδι που προσφέρει διασκέδαση και χαλάρωση στους μικρούς μας αναγνώστες, κάνοντάς τους να αγαπήσουν την ανάγνωση και τα βιβλία.
Η αναγνωστική δεξιότητα αποτελεί ένα μέσο κατανόησης ενός κειμένου και ανάπτυξης της κριτικής σκέψης. Επιπλέον, ενισχύει τον προφορικό και γραπτό λόγο. Κατακτώντας αυτή τη δεξιότητα καλύτερα, τα παιδιά απολαμβάνουν ένα κείμενο ή ένα βιβλίο γενικότερα, αντιλαμβάνονται το νόημά του, εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους και τη φαντασία τους.
Παιχνίδι ανάγνωσης και φιλαναγνωσίας
Θέλοντας να κάνω ελκυστικότερη την ανάγνωση για τους μικρούς μαθητές, έφτιαξα το παιχνίδι “Αποστολές Ανάγνωσης”. Η ιδέα των αποστολών ξεκίνησε από την Αναγνωστική Πρόσκληση της Κόκκινης Αλεπούς και το #kidsreadathon18.
Οι αποστολές του παιχνιδιού τροποποιήθηκαν με βάση τις ανάγκες των παιδιών. Μέσα από αυτές τις αποστολές τα παιδιά μαθαίνουν περισσότερο για τους συντελεστές ενός βιβλίου, αναγνωρίσουν τα χαρακτηριστικά του και μπαίνουν στη διαδικασία της ανακάλυψης.
Κάθε Παρασκευή τα παιδιά καλούνται να φέρουν εις πέρας μία αποστολή διαλέγοντας το κατάλληλο βιβλίο από τη βιβλιοθήκη του σχολείου. Ύστερα, σημειώνουν τον τίτλο στη στήλη του πίνακα, δίπλα από το όνομά τους.
Οι οδηγίες που τους έδωσα ήταν ότι μπορούν να διαβάσουν όσο εκείνοι θέλουν ή μπορούν να τους το διαβάσουν οι γονείς τους. Αυτό που χρειαζόταν ήταν να διαλέξουν ένα μικρό απόσπασμα, από 5-10 γραμμές και να το διαβάσουν αρκετές φορές, ώστε να το παρουσιάσουν στην τάξη. Τη Δευτέρα που επιστρέφουν, τα παιδιά διαβάζουν το καθένα το δικό του απόσπασμα με ένα διαφορετικό τρόπο.
Κάθε παιδί που διαβάζει αλλάζει τη φωνή του με βάση μια οδηγία. Για παράδειγμα, να διαβάσουν με βαριά ή ψιλή φωνή, όπως ένας γίγαντας ή ένα μυρμήγκι, με θυμό ή γέλιο, σαν να βαριούνται και νυστάζουν ή να είναι λαχανιασμένοι. Μ’αυτό τον τρόπο, τα παιδιά εκφράζονται και απελευθερώνουν την ανάγνωσή τους. Αν κάποιο παιδί δυσκολεύεται σε κάποια φωνή, του δίνεται μια μικρή βοήθεια από τους άλλους ή αλλάζει η οδηγία.
Επίσης, αν σε ένα παιδί του αρέσει πολύ ένα βιβλίο και το θέλει και για την επόμενη αποστολή, έχει τη δυνατότητα να μας ξαναδιαβάσει από το ίδιο βιβλίο ένα άλλο απόσπασμα.
Τα παιδιά έχουν ανταποκριθεί με ενθουσιασμό στο παιχνίδι ανάγνωσης, γιατί τους προκαλεί γέλιο και παρουσιάζουν κάτι που τους αρέσει. Ακόμα και οι μαθητές που δυσκολεύονταν και φοβόντουσαν να διαβάσουν, ζητούν πρώτοι να συμμετέχουν.
Μπορείτε να αλλάξετε τις οδηγίες αν χρειάζεται με βάση την ηλικία των μαθητών σας. Χρησιμοποιήστε τις τεχνικές ανάγνωσης και για την καθημερινή τους ανάγνωση σε κείμενα του βιβλίου.
Και μην ξεχνάτε…