Αντιμετωπίζοντας τη Φωνητική ορθογραφία!
Τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν πολύ συχνά τη λεγόμενη Φωνητική ορθογραφία. Αυτό σημαίνει ότι αποτυπώνουν τις λέξεις γραπτά, μόνο όπως ακούγονται και όχι χρησιμοποιώντας τους σχετικούς κανόνες ορθής γραφής τους. Στη θεματική και ιστορική ορθογραφία αυτό εμφανίζεται εντονότερα αλλά ακόμα και στην καταληκτική ορθογραφία, όπου υπάρχουν συγκεκριμένοι γραμματικοί κανόνες, συμβαίνει αρκετά συχνά.
Ο συνδυασμός Κίνησης και αισθήσεων λειτουργεί αρκετά δυναμικά στη βελτίωση της αυτοματοποίησης, βασική δεξιότητα για την ορθογραφημένη γραφή. Η Κιναίσθηση βοηθάει τους μαθητές με Δυσλεξία να "βιώσουν" τον κανόνα και όχι μόνο να τον μάθουν ως γλωσσική πληροφορία. Η βιωματική και όχι η παθητική μάθηση έχει αποδειχθεί ότι φέρνει πολύ καλύτερα αποτελέσματα σε αυτούς τους μαθητές.
Το παιχνίδι-άσκηση που θα παρουσιάσουμε εδώ εμπλουτίζει με έναν ακόμη τρόπο το απαιτητικό παιδαγωγικό έργο της διδασκαλίας της ορθογραφίας των Ρημάτων σε μαθητές με Δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες.
Υλικά: χαρτιά Α4, χρώματα
Σε ένα χαρτί σχηματίζουμε στο κέντρο ενα μεγάλο /ω/ ως κατάληξη όλων των ρημάτων. Γύρω γύρω γεμίζουμε με χρωματιστές τελείες!
Οι τελείες αυτές είναι τα σημεία στα οποία θα γράψουμε τα ρήματα χωρίζοντας τα σε τρία μέρη:
- θέμα / πηγ-/
- παραγωγικό μόρφημα /-αιν-/
- κατάληξη /-ω/
Το παιδί πρέπει να αναζητήσει και να ενώσει όλες τις τελείες σχηματίζοντας ρήματα. Κάθε ρήμα και άλλο χρώμα!
Η συγκεκριμένη άσκηση βρίσκει εφαρμογή στην εξάσκηση της καταληκτικής ορθογραφίας σε διάφορες κατηγορίες λέξεων. Όπως:
- επίθετα
- ουσιαστικά
- μετοχές
- ενεργητική-παθητική φωνή