ΤΑΣΕΙΣ

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

ΥΛΙΚΟ

ΒΙΝΤΕΟ

6/10/20

Ρατσισμός - Κριτήριο αξιολόγησης συνεξέτασης Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γ' Λυκείου

ΚΕΙΜΕΝΟ 1

Ο ρατσισμός στην Ελλάδα του σήμερα

O ρατσισμός στη χώρα που ανέδειξε αξίες όπως η δημοκρατία, η φιλοσοφία κλπ, που ανέδειξε τις επιστήμες και βάφτισε την Ευρώπη, διάγει τις πιο λαμπρές του μέρες αντλώντας δύναμη από την οικονομική κρίση που μαστίζει την χώρα. Ρατσισμός όχι μόνο κοινωνικός ή μεταξύ εθνοτήτων, αλλά και μεταξύ κοινωνικών ομάδων. Ένα φαινόμενο που στην Ευρώπη και κυρίως στην βόρεια και την κεντρική άντλησε τη δύναμη του κατά κύριο λόγο εξαιτίας της ξενοφοβίας και του συντηρητισμού δεν μπορούσε να βρει ελεύθερο δρόμο και εκφραστές στην νότια Ευρώπη. Όμως, ο δρόμος αυτός άνοιξε με την οικονομική κρίση και έδωσε την ευκαιρία να αναγεννηθούν κινήματα διάσπασης - αυτονομισμού σε χώρες όπως Ισπανία και Ιταλία και στη χώρα μας να εκφραστεί με πολλές μορφές βίας.

Το πρώτο θύμα αυτής της βίας είναι οι μετανάστες οι οποίοι ενώ τα προηγούμενα χρόνια της επίπλαστης ανάπτυξης χρησιμοποιήθηκαν ως εργαλεία, προκειμένου εμείς απερίσπαστοι να αφεθούμε στην πνευματική ανάταση και πνευματική μόρφωση των νέων,  δηλαδή σε μη παραγωγικούς τομείς,  με το σκάσιμο της φούσκας,  αυτοί αποτέλεσαν τα πρώτα εξιλαστήρια θύματα.

Μέσα σ’ αυτή την οικονομική κρίση ο ρατσισμός εκφράστηκε και σε άλλα επίπεδα. Η υποχρέωση, και μετά από κάποιο σημείο, αναγκαία εφαρμογή επαχθών, μνημονιακών πολιτικών που επεβλήθησαν στη χώρα μας, βοήθησαν στην ανάπτυξη του κοινωνικού ρατσισμού, της εκμετάλλευσης των ανθρώπων, την επιστροφή στον εργασιακό μεσαίωνα, στην εμφάνιση δίπολων (δημόσιος τομέας – ιδιωτικός τομέας, εργαζόμενοι – άνεργοι) όπως επίσης και στην στοχοποίηση  κοινωνικών ομάδων από άλλες.

Πέρα από την οικονομική κρίση, ο ρατσισμός ως συνολικό φαινόμενο, βρήκε πρόσφορο έδαφος γιατί επικράτησε το εγωκεντρικό μοντέλο, χάθηκε το εμείς, υποχώρησε η κοινωνική αλληλεγγύη μπροστά στον νεοπλουτισμό, στην καλοπέραση του καθένα ξεχωριστά, αδιαφορώντας αν αυτός ο πλούτος πηγάζει από σταθερές, αναπτυξιακές βάσεις και η κατανάλωση έγινε σημαία αυτοπροβολής με μπροστάρηδες τα ΜΜΕ και το περιβόητο lifestyle που θέλησαν να περάσουν με κάθε τρόπο και μέσο στην καθημερινότητά μας.

Σ’ αυτό φυσικά βοήθησε η ουσιαστική έλλειψη παιδείας και πολιτισμού από την κοινωνία μας. Στην Ελλάδα του σήμερα, που ακόμη μαστίζεται από την οικονομική κρίση και τα σημάδια της να είναι πιο εμφανή από ποτέ, τέτοια φαινόμενα πρέπει να αποτελέσουν πραγματικό παρελθόν. Στην περίοδο της απόλυτης έξαρσης του ρατσισμού, σε όλες του τις εκφάνσεις,  εμείς η νέα γενιά οφείλουμε να αναδείξουμε τις αξίες του πολιτισμού μας. Οφείλουμε να καταδικάσουμε πρακτικές του παρελθόντος που μας οδήγησαν, όχι μόνο στην οικονομική κρίση, αλλά και σε κρίση αξιών, θεσμών και κοινωνικής συνοχής, με αποτέλεσμα αυτά τα φαινόμενα ρατσισμού που αναφέρθηκαν παραπάνω και να προσδιορίσουμε νέες αφετηρίες, νέους δρόμους.

Υποχρέωση μας είναι να απομονώσουμε αυτά τα φαινόμενα, όχι με ρηματικές ανακοινώσεις, αλλά με πρακτικές συμπεριφορές. Η αυτονόητη καταδίκη του χθες πρέπει να συνοδευτεί με την ολοκληρωτική απαξίωση του. Ένα χθες που ανέδειξε τον ρατσισμό σε όλα τα επίπεδα και ένα αύριο που θα βάλει οριστική ταφόπλακα σ’ αυτές τις πρακτικές.

Νικήτας Κόκκαλης (άρθρο από διασκευή στο https://youngpeople.gr/)

ΚΕΙΜΕΝΟ 2

Σκίτσο του Ηλία Ταμπακέα





ΚΕΙΜΕΝΟ 3

Αποστόλης Ζυμβραγάκης, «Ρατσιστές»

Τόσες χιλιάδες χρόνια παρουσίας
τόσες χιλιάδες χρόνια εξελικτικής πορείας
κι ακόμη υπάρχουν ανθρωποειδή
που δεν έχουν καταφέρει
στα δυο τους πόδια να σταθούν.

Θέλει δύναμη η ανθρωπιά.


ΘΕΜΑΤΑ

Α. Να διατυπώσετε συνοπτικά (60-70 λέξεις) τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στο
φαινόμενο του ρατσισμού, σύμφωνα με το κείμενο 1.
Μονάδες 15

Β1. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως Σωστές ή Λανθασμένες και να τεκμηριώσετε την επιλογή σας με βάση το περιεχόμενο του κειμένου 1: 

α. Η ξενοφοβία αποτελούσε κυρίως χαρακτηριστικό των κοινωνιών της Βόρειας Ευρώπης.

β. Οι μετανάστες ήταν οι πρώτοι που επηρεάστηκαν από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης.

γ. Ο συντάκτης είναι αντίθετος με την εφαρμογή των μνημονιακών πολιτικών.

δ. Τα φαινόμενα της οικονομικής κρίσης δεν είναι το ίδιο έντονα στις μέρες μας.

ε. Ο συντάκτης προτρέπει να ελαχιστοποιήσουμε τα φαινόμενα ρατσισμού με λόγια και έργα.
Μονάδες 10

Β2α. Ποιο είναι το θέμα και ποια η θέση του συντάκτη του κειμένου 1;
Μονάδες 10

Β2β. Ποιος είναι ο σκοπός του συντάκτη; Να εντοπίσετε και να αναφέρετε τις γλωσσικές επιλογές με τις οποίες τον επιτυγχάνει.
Μονάδες 10

Β3. Να σχολιάσετε το σκίτσο του κειμένου 2. Πώς σχετίζεται με το περιεχόμενο του κειμένου 1;
Μονάδες 10

Γ. Ποιο πιστεύετε πως είναι το θέμα του κειμένου 3; Να γράψετε ένα ερμηνευτικό σχόλιο 150-200 λέξεων.
Μονάδες 15

Δ. Σ' ένα μαθητικό φεστιβάλ με τίτλο «Οι μαθητές ενάντια στο ρατσισμό», καλείστε ως εκπρόσωπος των μαθητών του σχολείου σας να εκφωνήσετε μία ομιλία (300-350 λεξεων), στην οποία να παρουσιάσετε δύο από τις μορφές ρατσισμού που ανέδειξε η οικονομική κρίση και να προτείνετε συγκεκριμένους τρόπους με τους οποίους οι νέοι μπορούν να συμβάλλουν στην υποχώρηση αυτού του φαινομένου.
Μονάδες 30


Επιμέλεια: Αποστόλης Ζυμβραγάκης, Φιλόλογος - M.Ed. Ειδικός Παιδαγωγός. Βρείτε το βιβλίο μου με περισσότερα κριτήρια αξιολόγησης και τη όλη τη θεωρία των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις εδώ.

100+ ερωτήσεις και απαντήσεις για τα Νέα Ελληνικά Γ' Λυκείου, Αποστόλης Ζυμβραγάκης, εκδ. 24γράμματα, ISBN: 978-618-201-134-8.
Στο βιβλίο που κυκλοφορεί παρουσιάζεται με έναν ευρηματικό τρόπο όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου (συνεξέταση γλώσσας και λογοτεχνίας) μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις.
Πρόκειται για έναν πλήρη οδηγό, στον οποίο θα βρείτε με σαφή και εύστοχο τρόπο απαντήσεις και οδηγίες για όλα τα πιθανά θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη περίληψη, πρακτικό οδηγό για πετυχημένο ερμηνευτικό σχόλιο λογοτεχνίας, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη παραγωγή λόγου σε κάθε επικοινωνιακή περίσταση, καθώς και όλα τα νέα κριτήρια αξιολόγησης του ΙΕΠ με τις απαντήσεις τους.
Είναι σίγουρο πως αυτός ο πρακτικός οδηγός Νέων Ελληνικών θα γίνει ένα απαραίτητο εργαλείο για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.
Ζητήστε το βιβλίο σε όλα τα βιβλιοπωλεία ή παραγγείλτε το απευθείας από εδώ: https://24grammata.com/product/0567/
ή και τηλεφωνικά στο 210 612 70 74 ,
με δωρεάν ταχυδρομικά έξοδα για όλη την επικράτεια.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα: Ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης είναι ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους φιλολόγους της γενιάς του, δημιουργός του δημοφιλούς εκπαιδευτικού ιστολογίου "Ηλεκτρονική Διδασκαλία" (e-didaskalia.blogspot.gr), μέσα από το οποίο παρέχεται εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες της χώρας. Όλη αυτή η γνώση πλέον συμπυκνώνεται σε έναν πλήρη και ταυτόχρονα πρακτικό οδηγό Νέων Ελληνικών -απαραίτητο μετά τις τελευταίες αλλαγές- για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.




Δημοσίευση σχολίου

ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΑΡΧΕΙΟ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

TRANSLATE THIS SITE

 
Copyright © 2022 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Powered byBlogger