Οι αισθήσεις μας το χειμώνα οξύνονται... Ποιες είναι άραγε οι μυρωδιές, οι εικόνες, οι ήχοι, οι γεύσεις και οι υφές του χειμώνα; Τι διαφορετικό μπορεί να αισθανόμαστε αυτήν την εποχή και γιατί; Μέσα από σύντομες δραστηριότητες μπορούμε να μιλήσουμε γαι τις αισθήσεις ή να τις επαναλάβουμε για την εποχή του χειμώνα.Παρόμοιες δράσεις μπορούμε να πραγματοποιήσουμε κάθε εποχή και το τέλος της σχολικής χρονιάς να δούμε τις διαφορές και τις ομοιότητες... Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από τις αισθήσεις και οι έννοιες γίνονται πιο κατανοητές.
Μέσα από τις παρακάτω δραστηριότητες συνδέουμε το χειμώνα άμεσα με τον πως τον αντιλαμβανόμαστε και τα παιδιά μπαίνουν στη διαδικασία να συνδέσουν τα καιρικά φαινόμενα, τις εικόνες, τους ήχους με τις 5 αισθήσεις και να συνειδητοποιήσουν ότι ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τα πάντα μέσα από αυτές και τις χρησιμοποιεί για να έρθει σε επαφή με τον κόσμο γύρω του.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ:
Οραση:
- Να δούμε το χιόνι που πέφτει
- Να δούμε τον αέρα να κουνάει τα κλαδιά των δέντρων
- Να δούμε ανθρώπους που φοράνε σκουφιά και κασκόλ
- Να δούμε τον καπνό από τις καμινάδες
Ακοή:
- Να ακούσουμε τον δυνατό αέρα
- Να ακούσουμε την ησυχία αν έξω έχει πέσει χιόνι
- Να ακούσουμε τα πουλιά
- Να ακούσουμε να φτυαρίζουν το χιόνι
Γεύση:
- Να φτιάξουμε στο νηπιαγωγείο ζεστή σοκολάτα και να τη γευτούμε
- Να φτιάξουμε τσάι στο νηπιαγωγείο και να το γευτούμε
- Να γευτούμε ένα χειμωνιάτικο φρούτο πχ πορτοκάλι, μανταρίνι
- Να μαγειρέψουμε ένα χειμωνιάτικο γλυκό και να το γευτούμε
- Να γευτούμε ένα παγάκι
Όσφρηση:
- Να μυρίσουμε τον καπνό από κάποια καμινάδα - το καμμένο ξύλο στον αέρα
- Να μυρίσουμε τη ζεστή σοκολάτα
- Να μυρίσουμε τη φρεσκάδα στον αέρα μια πολύ κρύα μέρα
- Να μυρίσουμε τα ρούχα μας μπαίνοντας μέσα από την αυλή μια μέρα με αέρα
Αφή:
- Να αγγίξουμε το χιόνι ή ένα παγάκι
- Να αγγίξουμε ένα δέντρο που είναι ξερό και παγωμένο
- Να αγγίξουμε τα χειμωνιάτικα υφάσματα (φλις, μάλλινο κλπ)
- Να αισθανθούμε τον κρύο αέρα στο πρόσωπό μας και να προσπαθήσουμε να τον "πιάσουμε"
- Να βάλουμε το χέρι μας κάτω από το κρύο νερό να προσπαθήσουμε να το πιάσουμε
ΠΑΡΕΟΥΛΑ:
Στην Παρεούλα μπορούμε να ξεκινήσουμε με συζήτηση για όλα αυτά που αισθανόμαστε μέσα από τις αισθήσεις μας το χειμώνα. Οι καρτέλες βοηθάνε τα παιδιά να παραμένουν συγκεντρωμένα στην εκάστοτε αισθηση. Εμείς μπορούμε να καταγράφουμε τις ιδέες των παιδιών σε ένα κάνσον χωρισμένο σε 5 στήλες (μια για κάθε αίσθηση).
Στο παρακάτω pdf αρχείο θα βρείτε το υλικό για να το εκτυπώσετε:
Κόβουμε τις καρτέλες και προτρέπουμε κάθε παιδί να επιλέξει τυχαία μια καρτέλα (τις έχουμε τοποθετήσει ανάποδα) και να μας πει αυτό που του ζητάει η καρτέλα. Καταγράφουμε τις απαντήσεις. Μια άλλη πρόταση σε περίπτωση που έχουμε χρόνο είναι να ασχολούμαστε με μια αίσθηση κάθε μέρα.
Αφού μιλήσουμε και περιγράψει το κάθε παιδί τις δικές του εμπειρίες μπορούμε να τους δίνουμε και το ανάλογο φύλλο εργασίας στο οποίο αρχικά ζωγραφίζουν και στη συνέχεια γράφουν τη λέξη που χαρακτηρίζει τη ζωγραφιά τους. Πχ το χειμώνα μυρίζω τον καπνό από τα τζάκια - ζωγραφίζουν ένα τζάκι ή ξύλα και γράφουν από κάτω ξυλα ή καπνός.
Στο παρακάτω pdf αρχείο θα βρείτε τα φύλλα εργασίας για να τα εκτυπώσετε:
ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - ΧΕΙΜΩΝΑΣ - ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ
Επιμέλεια: https://www.kindykids.gr