Είναι γενικά παραδεκτό, πως ειδικά κατά την έναρξη ενός προγράμματος παρέμβασης, για την αντιμετώπιση των δυσκολιών μάθησης, ένα μεγάλο κομμάτι του σχεδιασμού αφορά στη Φωνολογική επάρκεια του μαθητή με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες.
Μια ομάδα φωνημάτων που επανειλημμένα προκαλεί δυσκολία στην ακουστική διάκριση είναι τα /β,φ,θ,δ/. Εκπαιδευτικοί και γονείς παρατηρούν στα γραπτά των μαθητών και παιδιών τους συχνές αντικαταστάσεις μεταξύ τους πχ. βόφος αντί για φόβος, φέλω αντί για θέλω κλπ.
Εδώ λοιπόν, θα δείξουμε άλλους τρείς τρόπους, μέσα από τον Κιναισθητικό δρόμο διδασκαλίας! Ο παιδαγωγικός στόχος είναι η επιτυχής εξέλιξη της Φωνολογικής ενημερότητας των παιδιών με ΕΜΔ σε λέξεις που εμπεριέχουν τα συγκεκριμένα φωνήματα.
Υλικά: γλωσσοπίεστρα, ξύλινα μανταλάκια
Αντιστοίχιση
Αρχικά γράφουμε στα γλωσσοπίεστρα λέξεις στις οποίες εμπεριέχονται /β,φ,θ,δ/. Στα ξύλινα μανταλάκια γράφουμε τα παραπάνω φωνήματα. Το παιδί απλά αντιστοιχεί σε κάθε λέξη το αντίστοιχο φώνημα και κάθε φορά λέει ποιο γράμμα χρησιμοποίησε. Η διαδικασία αυτή είναι εισαγωγική και λειτουργεί σαν ενίσχυση της σχέσης μεταξύ φωνήματος και γράμματος.
Συμπλήρωση 1
Στα ξυλάκια γράφουμε λέξεις από τις οποίες λείπουν τα γράμματα β,φ,θ,δ. Το παιδί ακούει τη λέξη και συμπληρώνει το κενό με το σωστό μανταλάκι.
Συμπλήρωση 2
Εδώ κάνουμε την άσκηση όπως και στο προηγούμενο βήμα με τη διαφορά ότι το παιδί δεν ακούει αλλά μόνο βλέπει τη λέξη. Μέσα απο τη σιωπηλή ανάγνωση αναγνωρίζει ποιο γράμμα πρέπει να βάλει ώστε να σχηματιστεί μια γνωστή λέξη.
Διόρθωση 1
Στα γλωσσοπίεστρα γράφουμε λέξεις αλλά αυτή τη φορά υπάρχει κάποιο φωνημικό λάθος. Αντικαθιστούμε στις λέξεις τα β,φ,θ,δ. Ο μαθητής ακούει τη λέξη και πρέπει να διορθώσει το λάθος βάζοντας το σωστό μανταλάκι.
Διόρθωση 2
Κάνουμε ότι και στην παραπάνω άσκηση όμως εδώ το παιδί πρέπει να αντιληφθεί το λάθος διαβάζοντας εσωτερικά τη λέξη. Τοποθετεί και πάλι το σωστό μανταλάκι.
Tip:
❝Σε κάθε άσκηση από τις παραπάνω χρησιμοποιούμε διαφορετικές λέξεις, ώστε να αποφύγουμε, ο μαθητής να μάθει τις λέξεις "απ' έξω"!❞