Οι συνδυασμοί των συμφώνων τσ και τζ μπερδεύουν αρκετά τα παιδιά με Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες!
Έχει παρατηρηθεί ότι σε μαθητές με Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες λάθη φωνολογικού τύπου εμφανίζονται ακόμα και μέχρι τις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού. Δεν είναι λοιπόν ασυνήθιστο σε γραπτά παιδιών της Ε' και ΣΤ' Δημοτικού, που αντιμετωπίζουν Δυσλεξία, να συναντάμε παραλείψεις και αντικαταστάσεις φθόγγων, ενώ ιδιαίτερα στους συνδυσμούς συμφώνων παρατηρείται ιδιαίτερη σύγχυση.
Για παράδειγμα μπορείτε να δείτε πως βοηθάμε το παιδί με ΜΔ να ξεμπερδέψει τα τσ και στ με την άσκηση:
Ένα ζάρι και δυο ασκήσεις που ξεμπερδεύουν το τσ και το στ!
Εδώ θα ασχοληθούμε με τα δίψηφα σύμφωνα /τσ/ και /τζ/, όπου σημειώνεται μια δυσκολία φωνολογικής απόδοσης, με αποτέλεσμα αυτοί οι δύο συνδυασμοί να χρησιμοποιούνται συχνά με λάθος τρόπο.
3 κιναισθητικές ασκήσεις
για τα τσ και τζ!
Θα εκμεταλλευτούμε για άλλη μια φορά την Κίνηση και τις αισθήσεις για να πετύχουμε αποτελεσματικότερη κατάκτηση της γνώσης και να αυξήσουμε το ποσοστό της αυτοματοποίησης κατά τη χρήση των /τσ/ και /τζ/ στη γραφή.
Υλικά: 3 γλωσσοπίεστρα ( ή 3 λωρίδες χαρτί, χαρτόνι)
✺ Ακούω και σχηματίζω!
Γράφω σε τρία ξυλάκια τα /τ/, /σ/ και /ζ/. Τα βάζω και τα τρία μπροστά στον μαθητή.
Το παιδί ακούει λέξεις που έχουν /τσ/ και /τζ/. Ανάλογα με τη λέξη που ακούει σχηματίζει με τα ξυλάκια πάνω στο γραφείο, το δίψηφο τσ ή τζ. Κρατάει σταθερό το /τ/ και εναλλάσει το /σ/ και /ζ/!
✺ Συμπληρώνω τη λέξη!
✺ Διορθώνω τη λέξη!
Ο μαθητής βλέπει λέξεις όπου σε κάποιες από αυτές έχει γίνει λάθος στη χρήση των /τσ/ και /τζ/.
Το παιδί διαβάζει την κάθε λέξη εσωτερικά ή φωναχτά και πρέπει να διορθώσει το λάθος βάζοντας σ ή ζ.
Στο επόμενο στάδιο οι ασκήσεις με Κιναίσθηση ακολουθούνται από γραπτές ασκήσεις. Σε αυτές τις ασκήσεις το παιδί χρειάζεται να χειριστεί το δίψηφο σύμφωνο που έχει μάθει. Έτσι σχεδιάζουμε ασκήσεις συμπλήρωσης, διόρθωσης και παραγωγής προτάσεων για να εφαρμόσει ο μαθητής μας τη νέα γνώση.