ΤΑΣΕΙΣ

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

ΥΛΙΚΟ

ΒΙΝΤΕΟ

15/9/21

Η ιστορία πίσω από το Instagram - Αποστόλης Ζυμβραγάκης - Ερμηνευτικό σχόλιο του Ηρακλή Καρακόλιου

 

Η ιστορία πίσω από το Instagram

 

Η φωτογραφία

-στην τρίτη προσπάθεια-

βγήκε καλή.

 

Όλοι φαίνονταν χαρούμενοι

με πλατιά και λαμπερά χαμόγελα

ενωμένοι σαν μια καλή παρέα

ανέμελοι σαν έφηβοι που διασκεδάζουν.

 

Κι όταν το φλας έσβησε

καθένας επέστρεψε στη θέση του

βυθισμένος στη μοναξιά του.


Αποστόλης Ζυμβραγάκης

«Επαναπροσδιορισμός»

 

ΘΕΜΑ Γ

Ποιο, κατά τη γνώμη σας, είναι το βασικό θέμα που πραγματεύεται το ποίημα; Ποια συναισθήματα σας δημιουργεί η ανάγνωσή του; Εντοπίζετε κοινά σημεία της δικής σας παρέας με αυτή που περιγράφεται στο ποίημα; Να απαντήσετε αξιοποιώντας τρεις κειμενικούς δείκτες. (150-200 λέξεις)

Μονάδες 15

 

Ενδεικτική απάντηση:

Το ποίημα, κατά τη γνώμη μου, εστιάζει στην εξάρτηση του σύγχρονου ανθρώπου, ανεξαρτήτου ηλικίας, από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και συγκεκριμένα το «Instagram». Αρχικά, καταγράφεται η μανιώδης προσπάθεια των χρηστών του «Instagram» να εξασφαλίσουν την καλύτερη φωτογραφία («τρίτη προσπάθεια»), ικανοποιώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τη ματαιοδοξία τους για την ιδανική εκδοχή της εικόνας τους. Στη συνέχεια, μέσω της εικόνας «Όλοι φαίνονταν χαρούμενοι …διασκεδάζουν» αποδίδεται πλήρως η επιτηδευμένη χαρά των πρωταγωνιστών της φωτογραφίας. Η εξιδανίκευση και η τελειότητα που υπόσχονται οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης οδηγούν στη δημιουργία μιας πλασματικής ευτυχίας που πολλές φορές οδηγούν, κυρίως τους νέους, στη μελαγχολία και ενδεχομένως στην κατάθλιψη. Η υπερβολή «βυθισμένος στη μοναξιά του» αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα συμπεριφοράς ατόμου που έχει εθιστεί στο διαδίκτυο. Μόλις, λοιπόν, ολοκληρωθεί η διαδικασία της φωτογράφισης ο καθένας εγκλωβίζεται στην «δική του πραγματικότητα». Τέλος, ο μεταφορικός λόγος που κυριαρχεί στο ποίημα «πλατιά και λαμπερά χαμόγελα» καθιστά το ύφος προσωπικό, άμεσο, ζωντανό, ζωηρό, παραστατικό, γλαφυρό, διεγείροντας, παράλληλα, αισθήσεις και συναισθήματα.

Σημείωση: Σε κάθε περίπτωση ο μαθητής θα μπορούσε να αξιοποιήσει τον τίτλο στην ερμηνευτική προσέγγιση του ποιήματος.


Ως προς το δεύτερο και τρίτο σκέλος της ερώτησης ο μαθητής μπορεί να καταγράψει τα συναισθήματα που του προκάλεσε η ανάγνωση του ποιήματος και να εντοπίσει κοινά στοιχεία με τον ίδιο (υποκειμενικός χαρακτήρας).

Ενδεικτικά:

συνειδητοποίηση και παραδοχή της εξάρτησής του από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

τροφή για προβληματισμό και σκέψη αναφορικά με την προσκόλληση του σύγχρονου ανθρώπου στην εξωτερική εμφάνιση «φαίνεσθαι»

ανησυχία για τη σύναψη επιδερμικών σχέσεων

 

 Ηρακλής Καρακόλιος

Φιλόλογος, Φροντιστής, Συγγραφέας των σχολικών βοηθημάτων "Λατινικά Β' Λυκειου εκδόσεις ΖΗΤΗ", "Λατινικά Β-Γ Λυκείου (Τετράδιο ασκήσεων αυτοαξιολογησης) εκδόσεις 24 γράμματα" και "Λατινικά Γ' Λυκείου Α' Τεύχος (Ενότητες 16-32) - Όλη η ύλη των Λατινικών μέσα από 420+ ασκήσεις με τις απαντήσεις" εκδόσεις 24 γράμματα.


Περισσότερα αναλυμένα λογοτεχνικά κείμενα για το ΘΕΜΑ Γ εδώ.




Δημοσίευση σχολίου

ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΑΡΧΕΙΟ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

TRANSLATE THIS SITE

 
Copyright © 2021 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Powered byBlogger