1. Χαρτογράφησε τις «πραγματικές» ώρες διαβάσματος και άλλων δραστηριοτήτων
- Mια τεχνική Διαχειρισμού του Χρόνου. Ένας τρόπος για να έχεις πιο πολλές ώρες μελέτης. Φτιάξε ένα χάρτη που θα αναφέρει πόσο χρόνο χρειάζεσαι για όλες τις δραστηριότητες σου (μελέτη, ύπνος, κοινωνικοποίηση, κλπ). Μετά φτιάξε και δεύτερο χάρτη με το πόση ώρα πραγματικά αφιερώνεις στο κάθε ένα. Μετά μπορείς να αυξομειώσεις ώρες και λεπτά ανάλογα.
2. Διάβασε στη σωστή ώρα – Πριν ή Μετά το μάθημα
- Απάντησε στην ερώτηση: Πότε νομίζεις είναι η σωστή ώρα για να διαβάσεις;
3. Διάβασε ένα θέμα με τον ΙΔΙΟ ΤΡΟΠΟ μόνο ΜΙΑ ΩΡΑ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ και χωρίς ένταση ή άγχος
- Μπορείς να μελετήσεις για αρκετές ώρες κάθε φορά, αλλά για διάφορα θέματα και με αυτοεξέταση και μετά επανάληψη του υλικού
- «Τhe learning curve» Τα πρώτα 30 λεπτά της μελέτης μαθαίνεις καλύτερα και μετά σταδιακά μειώνεται η δυνατότητα για κατανόηση και συγκράτηση του υλικού. Μετά από 4-5 ώρες μελέτης του ίδιου υλικού με τον ίδιο τρόπο, τις περισσότερες φορές δεν μαθαίνεις τίποτα καινούργιο.
- Ενάλλασσε θέματα και τρόπους ανάμνησης και καταχώρησης πληροφοριών.
4. Διατήρησε ένα οργανόγραμμα για να κρατάς τη σειρά και πορεία των εργασιών και υποχρεώσεων σου
- Γράψε σε λίστα όλες τις τάξεις, ώρες, συναντήσεις, εργασίες, εξεταστικές και ημερομηνίες παράδοσης.
5. Κράτα όλες τις σημειώσεις για όλες τις τάξεις και μαθήματα σε ένα μεγάλο σημειωματάριο/τετράδιο
- Περισσότερος Διαχειρισμός χρόνου. Αυτό σε βοηθά να διαβάζεις κατά την ώρα του διαλείμματος αν έχεις χρόνο ανάμεσα στις τάξεις γιατί τα έχεις όλα μαζί σου. Επίσης όταν νυστάζεις το πρωί απλά παίρνεις το τετράδιο μαζί σου και δεν πρέπει να ψάχνεις!
6. Αντί απλά να υπογραμμίζεις με μαρκαδόρο χρησιμοποίησε την μέθοδο SQ4R (δίνεται φυλλάδιο με λεπτομερή επεξήγηση της μεθόδου)
- Έρευνα: Επανάληψη κεφαλαίου, φωτογραφιών, πινάκων, περιλήψεων
- Ερωτήσεις: Μετάτρεψε τους τίτλους και επικεφαλίδες σε ερωτήσεις
- Ανάγνωση: Κάθε μέρος του κεφαλαίου, κρατώντας τις ερωτήσεις κατά νουν.
- Ανάκληση πληροφοριών: Απάντησε τις ερωτήσεις χωρίς να κοιτάζεις το υλικό
- Επανάληψη: Έλεγξε εάν τις βρήκες σωστά
- Στο τέλος του εξάμηνου μπορείς να διαβάσεις αυτές τις επαναλήψεις αντί ολόκληρο το βιβλίο μόνο του.
7. Σημειώσεις την ώρα του μαθήματος
- Μέθοδος Cornell: Χώρισε την σελίδα σε δύο στήλες. Δεξιά (Δ) σημείωσε το περιεχόμενο και Αριστερά (Α) σημείωσε λέξεις κλειδιά, κεντρικές ιδέες. Επίσης μπορείς να γράψεις δική σου περίληψη στο τέλος. (Ξεχωριστό φυλλάδιο)
- Χαρτογράφηση σκέψης/μυαλού: Μια οπτική προσέγγιση – Βάλε τις σκέψεις σου σε εξαπλωμένους συνδεδεμένους κύκλους. Βάλε την κεντρική ιδέα στον μεσαίο κύκλο και τις επιπρόσθετες ιδέες σε κύκλους που προέρχονται από τον μεσαίο.
- Απόφυγε να πάρεις πάρα πολλές ή πολύ λίγες σημειώσεις. Δώσε προσοχή για σημαντικά στοιχεία, λέξεις-κλειδιά όταν ο καθηγητής επαναλαμβάνει κάποιες λέξεις, γράφει στον πίνακα ή επαναλαμβάνει κάτι.
8. Ομάδες/Γκρουπ Μελέτης
- Για άτομα που προτιμούν να μελετούν με άλλους. Πρέπει να γίνεται προσεκτικά για να μη χάνεται ώρα στην κοινωνικοποίηση.
- Όλα τα μέλη της ομάδας μπορούν να προετοιμάσουν δείγματα διαγωνισμάτων και ερωτήσεων (με απαντήσεις!)
9. Ζήτα από τους καθηγητές να σου δώσουν, εάν έχουν και εάν είναι εφικτό, διαγωνίσματα και εξετάσεις από περασμένα εξάμηνα και χρησιμοποίησε τα σαν παραδείγματα.
10. Πού να διαβάσεις:
- Αν είναι δυνατό πέρνα λίγο χρόνο να διαβάζεις μέσα στο χώρο όπου θα γίνει η εξέταση
- Σε χώρο που να σε εμπνέει. Καθάρισε το περιβάλλον σου, αέρισε το χώρο και διαρρύθμισε τον ανάλογα με την προσωπικότητά σου. Μπορείς να ανάψεις και κάποιο κερί για να χαλαρώσεις και εάν μπορείς να συγκεντρωθείς με μουσική απόφυγε μουσική με λόγια και προτίμησε κλασσική μουσική.
- Απόφυγε να διαβάζεις ξαπλώνοντας στο κρεβάτι.
11. Χρησιμοποίησε οραματισμό για να φανταστείς ότι πετυχαίνεις, σκέψου παλιές επιτυχίες και αν θες φαντάσου την εξέταση σαν διαγωνισμό που πρέπει να πετύχεις.
- Καθώς μελετάς, σκέψου τον εαυτό σου στην τάξη να γράφει στην εξέταση και να νοιώθει σιγουριά και ικανοποίηση.
12. Μάθε το υλικό με διαφορετικούς τρόπους και από διαφορετικούς χώρους.
13. Κάνε τις πληροφορίες που μαθαίνεις όσο πιο προσωπικές για σένα.
- Πρόσθεσε τις νέες πληροφορίες σε αυτά που ήδη ξέρεις.
- Βρες ένα συνδετικό κρίκο ανάμεσα σε αυτά που ξέρεις και τις νέες πληροφορίες. Είναι πιο εύκολο να μάθεις με το να συνδέσεις με κάτι που ήδη υπάρχει στη μνήμη σου παρά να σου είναι εντελώς άγνωστο.
14. Ζήτα βοήθεια όταν την χρειάζεσαι
- Ιστοσελίδες Καθηγητών και Τμημάτων με πληροφορίες
- Συνεργασία με Καθηγητές, Ακαδημαϊκούς Σύμβουλους και Αρμόδιο Τμήμα
- Κέντρο Ψυχικής Υγείας. Μπορείς να διευθετήσεις ατομική συνάντηση για σχεδιασμό εξατομικευμένου προγράμματος οργάνωσης για το δικό σου τρόπο μελέτης (π.χ. Διαχειρισμός χρόνου, ιδέες και τρόπος μελέτης, συγκέντρωση, χαλάρωση κλπ).
15. Mάθε τί θα καλύψουν οι εξετάσεις
- Θα συμπεριλαμβάνει το βιβλίο, τις σημειώσεις, τα σχόλια του καθηγητή;
16. Μάθε πόση ώρα θα έχεις για να καλύψεις την εξέταση.
17. Ρώτα από πριν τι είδους εξέταση θα είναι (essay /multiple choice) και κοίταξε φυλλάδιο για το πώς να τα απαντάς.
Συγκέντρωση
Μερικοί Λόγοι φτωχής συγκέντρωσης και εισηγήσεις:
I. Εξωτερικοί Παράγοντες- Τηλεόραση, Θόρυβοι, Διακοπές- Αυτά τα χαρακτηριστικά του περιβάλλοντος που προκαλούν διακοπή στη συγκέντρωση. Για να μειώσεις τις εξωτερικές ενοχλήσεις, ΒΡΕΣ ΕΝΑ ΚΑΛΟ ΜΕΡΟΣ ΝΑ ΜΕΛΕΤΑΣ!
ΠΩΣ: Κάνε αυτό το μέρος εξειδικευμένο για διάβασμα που θα σε εμπνέει. Μην το χρησιμοποιείς για ύπνο ή ξεκούραση.
ΓΙΑΤΙ: Όταν μπεις σε αυτό το χώρο θα ξέρεις ότι είσαι εκεί για να διαβάσεις. Το μέρος θα αποτελέσει υπόδειξη και θα σε αφήσει να δημιουργήσεις το συνήθειο της μελέτης όταν βρίσκεσαι εκεί.
ΠΩΣ: Να σιγουρευτείς ότι ο χώρος είναι καθαρός, έχει καλό φωτισμό, καθαρό αέρα και εξαερισμό, άνετη καρέκλα και γραφείο ή μεγάλο τραπέζι για να απλώσεις όλο το υλικό που χρειάζεσαι. Να σιγουρευτείς ότι έχεις όλο το υλικό μαζεμένο (λεξικό, χαρτί, συνδετήρα, και ό,τι άλλο χρειάζεσαι).
ΓΙΑΤΙ: Ο καλός φωτισμός, εξαερισμός και μια άνετη καρέκλα θα σε βοηθήσουν να είσαι σε εγρήγορση. Το μεγάλο γραφείο/τραπέζι σε βοηθά να βρίσκεις ό,τι χρειάζεσαι με ευκολία και η μαζεμένη γραφική ύλη θα βοηθήσει να μην υπάρχουν διακοπές για εξεύρεση τους.
ΠΩΣ: Να σιγουρευτείς ότι ο συγκεκριμένος χώρος δεν έχει τηλεόραση, θέα σε κίνηση και ένταση ούτε σε αντικείμενα που προκαλούν απόσπαση της προσοχής.
ΓΙΑΤΙ: Η κλήση του τηλεφώνου, οι επισκέψεις στο ψυγείο, μια ματιά στην τηλεόραση είναι όλα διακοπές της συγκέντρωσης.
II. Εσωτερικοί Παράγοντες – Ανησυχίες, ονειροπόληση, προσωπικές δυσκολίες, σκέψεις κ.α. Οι εσωτερικοί παράγοντες είναι πιο δύσκολο να οριοθετηθούν από τους εξωτερικούς. Η προσπάθεια ελέγχου τους δεν αποτελεί θέμα προσωπικής θέλησης και κίνητρου αλλά σχεδιασμού και εξεύρεσης τρόπου ελευθέρωσης του μυαλού για μελέτη.
ΠΩΣ: Αναποφασιστικότητα και ονειροπόληση: Μπορούν να μειωθούν εάν αποφασίσεις τι θα μελετήσεις και πότε με το να αναπτύξεις ενδιαφέρον για τα θέματα και να βάλεις όρια για διάβασμα.
ΓΙΑΤΙ: Η αναποφασιστικότητα για το τι να διαβάσεις είναι χάσιμο χρόνου. Η ονειροπόληση ανάμεσα σε άλλα είναι μια διαφυγή από αυτά που δεν θέλουμε να κάνουμε ή ένας τρόπος αντίδρασης στην προσπάθεια να διαβάσουμε πολλή ώρα χωρίς διάλειμμα.
ΠΩΣ: Προσωπικές δυσκολίες. Εάν σε απασχολούν ενώ διαβάζεις πρέπει να κάνεις θετικά βήματα για να τα επεξεργαστείς. Αφιέρωσε χρόνο σε αυτές τις δυσκολίες-όχι την ώρα της μελέτης- είτε μόνος είτε με τη βοήθεια ειδικού.
ΓΙΑΤΙ: Θα δρούν σαν εμπόδιο στη συγκέντρωσή σου
Τρόποι Μάθησης: Μάθε το Δικό σου Τρόπο!
Πώς μαθαίνεις καλύτερα; Έχεις ποτέ σκεφτεί ότι εάν κατανοήσεις ποιος είναι ο δικός σου τρόπος ίσως να έχεις καλύτερα αποτελέσματα;
Πιο κάτω αναφέρονται στρατηγικές μελέτης για τον κάθε τρόπο.
Υπάρχουν τα εξής είδη προτίμησης για μάθηση: Οπτική, Ακουστική, Ανάγνωση/Γραφή, Κιναισθητική
Οπτική
Οργάνωσε το χώρο σουΚάθισε μπροστά στην τάξη για να μην αποσπάται η προσοχή σου και μακριά από παράθυρα και πόρτες.Στην ώρα του μαθήματος απόφυγε να κάθεσαι μπροστά από χάρτες ή πίνακες ανακοινώσεων.Χρησιμοποίησε οργανωμένο και δακτυλογραφημένο υλικό μελέτης.Χρησιμοποίησε γραπτή επανάληψη υλικού (αντιγραφή από βιβλίο κλπ) και κάρτες για καλύτερη απομνημόνευση.Χρησιμοποίησε κάρτες, χαρτονάκια και άλλα υπενθυμητικά.Υπογράμμισε με μολύβι, στυλό, μαρκαδόρους.Την ώρα της εξέτασης φέρε «φωτογραφικά» τις πληροφορίες στο μυαλό σου.Λάβε μέρος σε δραστηριότητες της τάξης ή της ομάδας.
Ακουστική
Μελέτα σε ήσυχο περιβάλλον και απόφυγε χώρους με διάλογο, μουσική και τηλεόραση.Κάθισε μακριά από πόρτες ή παράθυρα.Κάνε επανάληψη του υλικού φωνακτά.Μη χάνεις τις διαλέξεις του μαθήματος.Συζήτησε το υλικό με συμφοιτητές, καθηγητές κ.α.Μετέτρεψε αυτά που έχεις γραμμένα σε ημερολόγια και τετράδια (ακόμα και σημειώσεις) σε ακουστικό υλικό με ηχογράφηση της φωνής σου.
Ανάγνωση/Γραφή
Χρησιμοποίησε φυλλάδια, βιβλία και σημειώσεις όταν διαβάζεις.Ξαναγράψε το υλικό με δικά σου λόγια.Κάνε λίστες και οργάνωσε τις σε κατηγορίες.Διάβασε και γράψε τις σημειώσεις σου ξανά και ξανά.
Κιναισθητική
Συμμετοχή σε διαλόγους.Χρησιμοποίησε όλες τις αισθήσεις σου κατά τη διάρκεια των διαλέξεων, το διάβασμα, και την κατανόηση του υλικού.Φαντάσου την ώρα της εξέτασης και μπες στην διαδικασία.Δίδαξε το υλικό σε κάποιον άλλον.Γράψε δικές σου ερωτήσεις και σενάρια.΄