Ο σύγχρονος εκπαιδευτικός πέρα από την μεταλαμπάδευση των γνώσεων έχει αναλάβει πολλούς και διάφορους ρόλους. Έχει γίνει ψυχολόγος, γονιός, συμπαραστάτης, φίλος και άλλα πολλά.
Από τη Διεπιστημονική Ομάδα του Κέντρου Αγωγής Παιδιού & Εφήβου «Εξέλιξη»
Όλα αυτά όμως, δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο το ίδιο το εκπαιδευτικό του έργο ειδικά όταν μέσα στο τμήμα του πλέον υπάρχουν παραπάνω από ένας μαθητής με μαθησιακές δυσκολίες.
Τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες;
Ως μαθησιακές δυσκολίες ορίζεται μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών που εκδηλώνονται σε μία ή περισσότερες από τις βασικές ψυχολογικές λειτουργίες που σχετίζονται με την κατανόηση ή τη χρήση της ομιλίας, της ανάγνωσης, της γραφής, του συλλογισμού ή των μαθηματικών ικανοτήτων, δηλαδή του γραπτού ή προφορικού λόγου.
Τα παιδιά αυτά έχουν δυσκολίες στην κατανόηση και την παραγωγή του γραπτού λόγου, δυσκολίες στην κατανόηση των μαθηματικών εννοιών αλλά και συστηματικές δυσκολίες στην αξιοποίηση γνωστικών και μεταγνωστικών στρατηγικών, ενώ παράλληλα εμφανίζουν και δυσκολίες στην μελέτη καθώς και στην οργάνωση του μαθησιακού υλικού.
Τι μπορεί να κάνει ο εκπαιδευτικός μέσα στην τάξη για να βοηθήσει;
Ας δούμε όμως, τι μπορεί να κάνει ο εκπαιδευτικός μέσα στην τάξη για να βοηθήσει αποτελεσματικά τον μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες:
- Ο ίδιος να θέλει να βοηθήσει τον μαθητή.
- Να παρατηρεί και να καταγράφει τις ικανότητες-δυσκολίες του μαθητή.
- Να θέτει εφικτούς για το μαθητή στόχους και προτεραιότητες.
- Να δημιουργεί ένα ευχάριστο περιβάλλον για μάθηση στην τάξη.
- Καλό είναι να αποφεύγει τις συγκρίσεις/διακρίσεις/ανταγωνισμούς.
- Η συνεργασία με την οικογένεια και τους ειδικούς που περιβάλλουν τον μαθητή είναι η καλύτερη βοήθεια για όλους (τετράδιο επικοινωνίας-θα γίνει αναφορά σε επόμενο άρθρο).
- Να παρακολουθεί διακριτικά τον μαθητή και να τον επιβραβεύει ή να τον νουθετεί(σε καμία περίπτωση να μην τον επικρίνει για τυχόν λάθη του).
- Οι ασκήσεις-εργασίες να δημιουργούνται όσον το δυνατόν σύμφωνα με τις δυνατότητες του μαθητή και αν αυτό δεν είναι εφικτό να σημειώνει ποιες ασκήσεις θέλει να γίνουν από τον μαθητή.
- Πολύ ευχάριστο για όλους τους μαθητές είναι να γίνεται συχνή χρήση βίντεο/εικόνων/υπολογιστή στη διαδικασία της διδασκαλίας.
- Η βιωματική μάθηση όπως το θεατρικό παιχνίδι μπορεί να βοηθήσει στην εμπέδωση της γνώσης.
Όλα τα παραπάνω μπορούν γίνουν πραγματικότητα και καθημερινότητα αν στο μυαλό μας έχουμε όλοι όσοι ασχολούμαστε με παιδιά τα παρακάτω λόγια:
Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει.
Διεπιστημονική Ομάδα Κέντρου Αγωγής Παιδιού & Εφήβου «Εξέλιξη»
www.kentro-exelixi.gr