ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Ουράνιο
τόξο
Όταν η καταιγίδα περάσει
όσο κι αν βράχηκες
όσο κι αν ταλαιπωρήθηκες
σήκωσε ανάστημα
και αγνάντεψε το ουράνιο τόξο.
Ουράνιο τόξο δε θα βγει
αν δεν υπάρξει μπόρα.
Αν θες να το δεις
δεν έχεις παρά
να υπομένεις καρτερικά.
Κι αν τελικά το θέαμα
σου άρεσε
μην ξεχάσεις
τη βροχή να ευχαριστήσεις
που στο ’φερε μπροστά σου.
Αποστόλης
Ζυμβραγάκης, «Επαναπροσδιορισμός»
ΘΕΜΑ Γ
Ποιο είναι, κατά τη γνώμη
σας, το βασικό θέμα του ποιήματος; Ποια συναισθήματα σας δημιούργησε η ανάγνωσή
του; Ποιο είναι το ηθικό δίδαγμα του ποιήματος; Να απαντήσετε αξιοποιώντας
τρεις κειμενικούς δείκτες. (150-200 λέξεις)
Μονάδες 15
Ενδεικτική απάντηση :
Το βασικό θέμα του
ποιήματος, κατά τη γνώμη μου, είναι η συνειδητοποίηση της αξίας των δυσκολιών
στη ζωή του ανθρώπου. Σύμφωνα με το ποιητικό υποκείμενο, οι δυσκολίες που
αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι είναι εκείνες που ευθύνονται για την μετέπειτα
ευτυχία τους. Ειδικότερα, υποστηρίζει ότι μετά από κάθε στενόχωρη συνθήκη (καταιγίδα),
ακολουθεί η λύτρωσή τους (ουράνιο τόξο). Υποδεικνύει, λοιπόν, με κάποιον τρόπο τον
δρόμο για την ευτυχία. Με τη χρήση του β΄
ενικού ρηματικού προσώπου (βράχηκες, ταλαιπωρήθηκες, σήκωσε ) αλλά και την προστακτική έγκλιση (σήκωσε ανάστημα)
απευθύνεται άμεσα στον αναγνώστη ζητώντας του να σταθεί όρθιος και να
αντιμετωπίσει όλα όσα τον βασανίζουν. Αυτόματα ο λόγος αποκτά διαλογική μορφή προσδίδοντας,
παράλληλα, οικειότητα. Για τον ποιητή η ευτυχία στη ζωή του ανθρώπου έπεται της
δυστυχίας, γεγονός που επιβεβαιώνεται στη δεύτερη στροφή (Ουράνιο τόξο δε θα
βγει…να υπομένεις καρτερικά). Βέβαια, η πληρότητα και η ικανοποίηση δεν είναι
συναισθήματα που βιώνει κανείς χωρίς να υπομένει και να προσδοκά καρτερικά τη
στιγμή αυτή. Επιβράβευση της προσπάθειας και της επιμονής που επιδεικνύει το
άτομο στις δύσκολες συγκυρίες με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπο είναι η θέαση (οπτική εικόνα) του ουράνιου τόξου (σήκωσε ανάστημα και
αγνάντεψε το ουράνιο τόξο). Θα αντικρίσει εκείνο το ουράνιο τόξο (σύμβολο) που γεμάτο χρώματα προμηνύει
ευχάριστες εμπειρίες και θετικά συναισθήματα. Τέλος, το ηθικό δίδαγμα του
ποιήματος είναι η μαχητικότητα που επιβάλλεται να επιδεικνύει ο άνθρωπος στην
προσπάθεια προσπέλασης των σκοπέλων της ζωής. Οφείλουμε, λοιπόν, να είμαστε
ευγνώμονες στις «καταιγίδες» της ζωής μιας και μας φέρνουν πιο κοντά στην
ευτυχία.
Συναισθήματα που
δημιουργούνται κατά την ανάγνωση του ποιήματος :
·
διάθεση για αντιμετώπιση των προβλημάτων
της ζωής χωρίς μεμψιμοιρία
·
υιοθέτηση αισιόδοξης στάσης ζωής (ουράνιο
τόξο)
·
συνειδητοποίηση ότι η ζωή έχει πολλές και
διαφορετικές πτυχές στις οποίες πρέπει να ανταπεξέλθουμε
·
πραγματοποίηση ονείρων για το μέλλον ακόμη
και μετά από δυσκολίες
·
αίσθημα αγωνιστικότητας
Ηρακλής Καρακόλιος
Φιλόλογος, Φροντιστής, Συγγραφέας των σχολικών βοηθημάτων "Λατινικά Β' Λυκείου εκδόσεις ΖΗΤΗ", "Λατινικά Β-Γ Λυκείου (Τετράδιο ασκήσεων αυτοαξιολογησης) εκδόσεις 24 γράμματα" και "Λατινικά Γ' Λυκείου - Όλη η ύλη των Λατινικών μέσα από 420+ ασκήσεις με τις απαντήσεις (α' και β' τεύχος)" εκδόσεις 24 γράμματα.
Περισσότερες αναλύσεις λογοτεχνικών κειμένων εδώ.