Όταν τα παιδιά με δυσλεξία μαθαίνουν να διαβάζουν και να γράφουν παρατηρούνται κάποιες συγκεκριμένες δυσκολίες φωνημικής επίγνωσης. Δυσκολεύονται δηλαδή να χειριστούν με επιτυχία τα φωνήματα της ελληνικής Γλώσσας με αποτέλεσμα συνήθως να εμφανίζουν λάθη όπως παραλείψεις, προσθήκες, αναγραμματισμούς, αντικαταστάσεις μεταξύ των γραμμάτων των λέξεων. Το σύμπτωμα αυτό εμφανίζεται με μεγαλύτερη δυναμική στους συνδυασμούς των φωνημάτων όπως είναι το /τσ/, /ντ/, /μπ/ κτλ.
Ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη είναι η διάκριση μεταξύ /τσ/ και /στ/!
Στην παρακάτω άσκηση το παιδί μαθαίνει να ξεχωρίζει το /τσ/ με το /στ/ μέσω του παιχνιδιού το οποίο διατηρεί τη προσοχή ενώ συμβαίνει βιωματικά η συνειδητοποίηση και αυτοματοποίηση της γραφής.
Υλικά: ξύλινα μανταλάκια, μαύρος & χρωματιστός μαρκαδόρος, σελίδες Α4, σακουλάκι (διαφανές)
1ο βήμα: Κόβουμε τις σελίδες Α4 σχηματίζοντας κάρτες. Γράφουμε λέξεις που έχουν /τσ/ και κυκλώνουμε το /τσ/ με χρωματιστό μαρκαδόρο. Γράφουμε τα ίδια γράμματα και στα μανταλάκια ενώ προσθέτουμε και ένα μανταλάκι με /στ/.
2ο βήμα: Βάζουμε τα μανταλάκια μέσα στο σακουλάκι. Τοποθετούμε τη κάρτα-λέξη μπροστά στο παιδί το οποίο διαβάζει τη κάρτα.
3ο βήμα: Το παιδί ανοίγει το σακουλάκι και βάζει το κάθε γράμμα στο αντίστοιχο γράμμα της κάρτας. Σε αυτό το βήμα το παιδί πρέπει να επιλέξει το σωστό συνδυασμό /τσ/ ή /στ/. Σε περίπτωση λάθους δεν διορθώνουμε εμείς αλλά το αναφέρουμε στο παιδί για να διορθώσει μόνο του το λάθος.
Το ίδιο ακριβώς γίνεται και με λέξεις που έχουν /στ/.
4ο βήμα: Το επόμενο στάδιο είναι να συμπληρώσει το παιδί τη λέξη μόνο του επιλέγοντας μεταξύ /τσ/ και /στ/. Εδώ υπάρχουν 2 εκδοχές: α) λέτε τη λέξη προφορικά και το παιδί ακούει τη λέξη και συμπληρώνει, β) το παιδί βλέπει την ημιτελή λέξη, χωρίς να την ακούσει και προσπαθεί να καταλάβει αν λείπει το /τσ/ ή το /στ/ και συμπληρώνει.
Από τη δασκάλα ειδικής αγωγής σε τμήμα ένταξης! |