9 τεχνικές διαπαιδαγώγησης που δεν έχουν αλλάξει από την εποχή των σπηλαίων. Κι όμως, μερικές τεχνικές διαπαιδαγώγησης υπάρχουν από την εποχή των σπηλαίων, όσο περίεργο κι αν σας φαίνεται.
Οι παιδαγωγικές μέθοδοι αλλάζουν ανά χρονικά διαστήματα. Υπάρχουν συνεχώς νέες έρευνες που κάνουν μερικές παιδαγωγικές μεθόδους να μοιάζουν πλέον αναχρονιστικές ενώ παρουσιάζουν καινούριες για καίρια θέματα όπως είναι να μη διακόπτει το παιδί όταν μιλάμε, να σέβεται τους φίλους του κι άλλα.
Γι’ αυτόν τον λόγοι οι παιδαγωγοί πρέπει να παρακολουθούν σεμινάρια τουλάχιστον κάθε εξάμηνο. Κι ενώ οι παιδαγωγικές μέθοδοι που ακολουθούσαν οι γονείς μας διαφέρουν αρκετά από τις παιδαγωγικές μεθόδους που ακολουθούμε εμείς,φαίνεται ότι μερικά πράγματα αποτελούν σταθερές αξίες από την εποχή των σπηλαίων.
Εμείς συγκεντρώσαμε τις παιδαγωγικές μεθόδους που ακολουθούσαν οι άνθρωποι των σπηλαίων και μέχρι και σήμερα οι γονείς ακολουθούν, πιθανώς από ένστικτο. Διαβάστε παρακάτω:
Τεχνικές διαπαιδαγώγησης που δεν έχουν αλλάξει από την εποχή των σπηλαίων: Κρατώντας τα παιδιά απασχολημένα με την τέχνη
Συχνά χρησιμοποιούμε την τέχνη σήμερα ως εργαλείο μάθησης για τα παιδιά για να τα βοηθήσουμε να εκφράσουν όχι μόνο τη δημιουργικότητά τους αλλά και τα συναισθήματά τους. Σήμερα, έχουμε βιβλία ζωγραφικής και ένα δισεκατομμύριο διαφορετικούς τρόπους να ζωγραφίζουν τα παιδιά.
Αλλά ακόμη και τα παιδιά της Λίθινης Εποχής ενθαρρύνονταν να ζωγραφίζουν, όπως φαίνεται από την τέχνη των σπηλαίων που βρέθηκε στη Γαλλία.
Τα αυλάκια που ανακαλύφθηκαν σε αυτές τις σπηλιές δείχνουν ότι τα παιδιά ενθαρρύνονταν να περάσουν τα δάχτυλά τους μέσα από μαλακό πηλό, κάνοντας διασταυρούμενες γραμμές, ζιγκ-ζαγκ και στροβιλισμούς.
Μάλιστα, ένας από τους θαλάμους που βρέθηκαν σε αυτό το σπήλαιο είναι πλούσιος σε σχέδια, μόνο από παιδιά. Αυτό οδήγησε τους ειδικούς να πιστέψουν ότι τα προϊστορικά παιδιά πήγαιναν σε κάποιο είδος νηπιαγωγείου, βοηθώντας τα να καλλιεργήσουν το ταλέντο τους στο σχέδιο.
Τεχνικές διαπαιδαγώγησης που δεν έχουν αλλάξει από την εποχή των σπηλαίων: Ο θηλασμός ήταν απαραίτητος μέχρι την ηλικία των 3 με 4 ετών.
Πολλές μητέρες εξασκούν τον παρατεταμένο θηλασμό σήμερα, αφήνοντας τα παιδιά να θηλάζουν μέχρι την ηλικία των 3-4 ετών. Μερικοί εξασκούν τον απογαλακτισμό υπό την ηγεσία του μωρού, που σημαίνει ότι το μωρό είναι αυτό που αποφασίζει ότι έχει χορτάσει να θηλάζει.
Όπως αποδεικνύεται, οι γυναίκες που το κάνουν αυτό σήμερα απλώς επιστρέφουν στις ρίζες τους. Μια μελέτη έχει επισημάνει ότι οι μητέρες της Λίθινης Εποχής έτειναν να θηλάζουν τα παιδιά τους περισσότερο, μέχρι την ηλικία των 3-4 ετών. Αυτό μπορεί να οδήγησε σε καλύτερη ανάπτυξη του εγκεφάλου στους ανθρώπους και καλύτερη ανοσία επίσης.
Τεχνικές διαπαιδαγώγησης που δεν έχουν αλλάξει από την εποχή των σπηλαίων: Οι γονείς των σπηλαίων κουβαλούσαν τα παιδιά πάνω τους όταν έκαναν δουλειές.
Στα μωρά δεν αρέσει να μένουν μόνα τους, και οι περισσότεροι γονείς έχουν ένα σωρό δουλειές να ασχοληθούν κατά τη διάρκεια της ημέρας. Μια απλή λύση για να κρατήσετε το μωρό χαρούμενο και να μην έχετε τύψεις είναι να κουβαλάτε το μωρό ενώ εργάζεστε.
Σήμερα, διαθέτουμε όλων των ειδών τα εργονομικά πορτ μπεμπέ που μας βοηθούν να κάνουμε αυτή τη δουλειά. Οι ειδικοί συνιστούν επίσης την επαφή δέρμα με δέρμα με το βρέφος σας, πιστεύοντας ότι αυτό το κάνει πιο ισορροπημένο ενήλικα.
Και υπάρχουν πολλές ενδείξεις ότι οι προϊστορικοί γονείς κουβαλούσαν και τα βρέφη τους όταν έκαναν τις δουλειές τους γιατί ήταν βολικό. Επιπλέον, αυτός ήταν ένας τρόπος για να προστατέψουν τα μωρά από τα πολλά αρπακτικά εκεί γύρω.
Τεχνικές διαπαιδαγώγησης που δεν έχουν αλλάξει από την εποχή των σπηλαίων: Κοινοτικό παιχνίδι για παιδιά
Τα σημερινά παιδιά έχουν παιχνίδια, όπως πλαστικά σπαθιά, NERF και άλλα. Και αν μείνουν μόνα τους, τα παιδιά όλων των ηλικιών τείνουν να παίζουν μαζί και να τα πάνε καλά. Εναλλακτικά ρεύματα εκπαίδευσης, όπως το Montessori και το Waldorf, ενθαρρύνουν το παιχνίδι διάφορων ηλικιών.
Και έτσι ακριβώς έκαναν και τα προϊστορικά παιδιά. Το σχολείο αποτελούνταν από παιδιά όλων των ηλικιών που μαζεύονταν για να παίξουν και τα παιχνίδια ήταν εργαλεία και όπλα κατάλληλα για την ηλικία τους.
Τεχνικές διαπαιδαγώγησης που δεν έχουν αλλάξει από την εποχή των σπηλαίων: Οι παππούδες φρόντιζαν τα παιδιά.
Στις σημερινές όλο και πιο απομακρυσμένες και πυρηνικές οικογένειες, τα παιδιά χάνουν την ευκαιρία να περνούν χρόνο με τους γονείς τους. Και όμως, σε πολλές οικογένειες όπου οι γονείς λείπουν για διάφορους λόγους, οι παππούδες και οι γιαγιάδες είναι αυτοί που μετατρέπονται σε βασικοί φροντιστές.
Ακόμη και σε δεμένες οικογένειες, αν οι γονείς είναι απών, είναι οι μεγαλύτεροι της οικογένειας που φροντίζουν τα παιδιά. Και αυτό συνέβαινε και στην προϊστορική εποχή.
Οι περισσότεροι από τους ενήλικες, ειδικά οι ηλικιωμένοι που δεν ήταν τόσο ενεργοί στο κυνήγι λόγω ηλικίας, έγιναν φροντιστές. Η σοφία που μετέδωσαν βοήθησε την ανθρώπινη φυλή να ευδοκιμήσει.
Τεχνικές διαπαιδαγώγησης που δεν έχουν αλλάξει από την εποχή των σπηλαίων: Χρησιμοποιούσαν μπιμπερό
Υπάρχουν πολλές μητέρες σήμερα που παλεύουν με το θηλασμό για μυριάδες λόγους. Και όπως αποδεικνύεται, οι παλαιολιθικές μητέρες αντιμετώπισαν επίσης παρόμοιες προκλήσεις. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα πρώτα μπιμπερό, τα οποία ήταν κατασκευασμένα από πηλό, χρονολογούνται πριν από 5.000 χρόνια.
Τα προϊστορικά μπιμπερό έγιναν πιο κοινά στην Εποχή του Σιδήρου και του Χαλκού και τα υπολείμματα σε αυτά παραπέμπουν σε ζωικά γαλακτοκομικά προϊόντα.
Οι άνθρωποι ήταν πάντα καινοτόμοι όταν πρόκειται να κάνουν το καλύτερο για τα παιδιά τους. Εδώ είναι μια εικόνα ενός μπιμπερό από την Εποχή του Χαλκού, που χρονολογείται από το 1350 π.Χ. έως το 800 π.Χ.
Τεχνικές διαπαιδαγώγησης που δεν έχουν αλλάξει από την εποχή των σπηλαίων: Θετική ανατροφή των παιδιών έναντι της σωματικής τιμωρίας
Οι προϊστορικοί γονείς δεν φαινόταν να πιστεύουν στη σωματική τιμωρία ή στο ξυλοδαρμό, όπως έχουν επισημάνει αρκετές μελέτες. Το μεγαλύτερο μέρος της ανατροφής των παιδιών της Λίθινης Εποχής παραπέμπει στην γονική προσκόλληση.
Τα παιδιά τα αγκάλιαζαν και τα κρατούσαν και ήταν πιο πιθανό να τα μαλώσουν ευγενικά παρά να τα δέρνουν για μία κακή συμπεριφορά. Οι σημερινοί παιδοψυχολόγοι πιστεύουν επίσης ότι το χτύπημα ενός παιδιού είναι επιζήμιο για την ψυχική υγεία και την ισορροπία του, ακόμη και ως ενήλικας.
Τεχνικές διαπαιδαγώγησης που δεν έχουν αλλάξει από την εποχή των σπηλαίων: Παρηγορούσαν το παιδί όταν έκλαιγε
Μερικοί ειδικοί πιστεύουν ότι ένα παιδί που κλαίει πριν κοιμηθεί πρέπει να μην δέχεται αγκαλιές και φιλιά από τους γονείς του. Υποστηρίζουν ότι εάν τα βρέφη είναι χορτάτα, αλλαγμένα, άνετα και στεγνά, πρέπει να κοιμούνται μόνα τους.
Εάν το βρέφος ταράζεται και κλαίει, αφήνοντάς το μόνο του, ακόμα κι αν κλαίει, είναι ένας τρόπος να το κάνετε να αυτονομηθεί. Για τους γονείς της Λίθινης Εποχής, αυτό ήταν ένα απόλυτο όχι.
Εάν ένα παιδί έκλαιγε, οι γονείς ή οι φροντιστές ανταποκρίνονταν αμέσως. Το παιδί θα το αγκάλιαζαν και θα το χειρίζονταν με στοργή. Υπάρχει απόδειξη ότι τα παιδιά που δέχονται στοργή μαθαίνουν να αυτοκαταπραΰνονται νωρίτερα.
Τεχνικές διαπαιδαγώγησης που δεν έχουν αλλάξει από την εποχή των σπηλαίων: Τα παιδιά μέσα από την καθοδήγηση άφηναν την φαντασία τους να δουλέψει.
Η αλήθεια είναι πως σήμερα οι γονείς δείχνουν σε ένα παιδί πως να κρατάει τον μαρκαδόρο όμως το τι θα ζωγραφίσει το παιδί είναι δικό του θέμα. Φαίνεται πως ακριβώς το ίδιο έκαναν και οι γονείς των σπηλαίων. Μάθαιναν στο παιδί πως να χειρίζεται τον πηλό ή να σκαλίζει τις πέτρες, όμως το τι θα έκανε το παιδί σαν σχέδιο ήταν δική του υπόθεση.
All photos via: brightside.me