Ο νέος ψηφιακός κόσμος του metaverse (ή μετά-σύμπαν) αποτελεί πλέον μια πραγματικότητα που σταδιακά παίρνει σάρκα και οστά, προετοιμάζοντάς μας για ένα νέο κεφάλαιο που θα φέρει ριζικές αλλαγές καθώς και νέες προκλήσεις, τόσο στην επαγγελματική όσο και την κοινωνική μας ζωή.
Τι είναι τελικά το metaverse;
Το metaverse συνδυάζει δύο έννοιες, οι οποίες υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια: 1) την εικονική πραγματικότητα και 2) μια δεύτερη ψηφιακή ζωή.
Σύμφωνα με τους New York Times, οι ειδικοί στον τομέα της Τεχνολογίας ονειρεύονται εδώ και δεκαετίες, μια εποχή, στην οποία οι εικονικές μας ζωές θα παίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο με τις κανονικές μας ζωές. Δηλαδή, από θεωρητικής απόψεως, να περνάμε πολύ χρόνο συναναστρεφόμενοι τους φίλους και τους συναδέλφους μας, σε εικονικά περιβάλλοντα. Κατά συνέπεια, θα ξοδεύουμε και χρήματα στον διαδικτυακό αυτό χώρο, για την αγορά ρούχων και αντικειμένων για τις ψηφιακές εκδοχές των εαυτών μας (avatars).
Όπως αναφέρουν ειδικοί της Τεχνολογίας όπως ο Ζούκερμπεργκ, η εικονική πραγματικότητα χρησιμεύει σαν μια πλατφόρμα μέσω της οποίας μπορεί κανείς να ζήσει μια δεύτερη ζωή στο διαδίκτυο, φορώντας ένα ζευγάρι ειδικά ακουστικά που του δίνουν πρόσβαση σε ένα τρισδιάστατο περιβάλλον.
Η Ε.Ε. εξετάζει τα νέα δεδομένα
Όπως ανέφερε χθες Τρίτη η Επίτροπος Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι αρχές του μπλοκ θα πρέπει να κατανοήσουν καλύτερα το «metaverse», προτού αποφασίσουν για τους κανονισμούς που θα διέπουν τη λειτουργία του.
Η ιδέα του metaverse έχει έρθει ακόμη περισσότερο στο προσκήνιο από τότε που η Facebook άλλαξε το όνομά της σε Meta τον περασμένο Οκτώβριο, ώστε να αντανακλά το «στοίχημα» της εταιρείας για επέκταση στον συγκεκριμένο τομέα.
Ωστόσο, η απόφαση αυτή έχει πυροδοτήσει ανησυχίες για την πιθανή μονοπωλιακή επικράτηση της Facebook.
«…το metaverse είναι ήδη εδώ. Έτσι, ξεκινάμε φυσικά να εξετάζουμε ποιος θα είναι ο ρόλος μιας [νέας] ρυθμιστικής αρχής καθώς και της νομοθεσίας μας», δήλωσε η Μαργκρέτε Βεστάγκερ κατά τη διάρκεια διαδικτυακής εκδήλωσης, την οποία διοργάνωσε μια ομάδα εκδοτών γερμανικών εφημερίδων.
«Ό,τι κάνουμε θα πρέπει να στηρίζεται στα στοιχεία και να βασίζεται σε όσες πληροφορίες μπορούμε να συλλέξουμε… Πρέπει να το κατανοήσουμε, προτού αποφασίσουμε ποιες δράσεις θα ήταν κατάλληλες», είπε η Βεστάγκερ.
Το Facebook βρίσκεται ήδη στο στόχαστρο της Βεστάγκερ σε ό,τι αφορά τη συλλογή και χρήση δεδομένων. Στις εταιρείες θα μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο έως και 10% του παγκόσμιου τζίρου τους εάν κριθούν ένοχες για παραβίαση των αντιμονοπωλιακών κανόνων του μπλοκ.
Ένα νέο κεφάλαιο στη χρήση υπολογιστών
Στο metaverse, οι χρήστες θα μπορούν να χρησιμοποιούν αντικείμενα που θα ανιχνεύουν τις κινήσεις τους, ώστε να αλληλεπιδρούν με εικονικά αντικείμενα, ενώ θα χρησιμοποιύν και ένα μικρόφωνο για να επικοινωνούν με τους υπόλοιπους.
Ο Μάθιου Μπολ, επιχειρηματίας που έχει εξετάσει σε βάθος το θέμα, αναφέρει ότι το μετασύμπαν αντιπροσωπεύει το τέταρτο κύμα στον τομέα των υπολογιστών, μετά τον κεντρικό υπολογιστή (mainframe), τον προσωπικό υπολογιστή και τον φορητό υπολογιστή.
«Περνάει στα φάση αυτού που πολλοί αποκαλούν “υπολογιστή περιβάλλοντος”, αναφέρει ο ίδιος σχετικά με το metaverse. «Σημαίνει να είσαι εντός του υπολογιστή κι όχι απλά να τον χρησιμοποιείς. Σημαίνει να είσαι πάντα μέσα στο διαδίκτυο παρά να έχεις απλώς πρόσβαση σε έναν διαδικτυακό κόσμο».
Η Meta, η οποία εκτιμά ότι το metaverse θα είναι ο διάδοχος του mobile internet, έχει επενδύσει πολλά στην εικονική και την επαυξημένη πραγματικότητα.
Δεν έχει, ωστόσο, μοιραστεί πολλές λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες θα έχουν κέρδος στο metaverse.
Ριζικές αλλαγές στην εργασία
Όταν το metaverse μπει στις ζωές μας, αναμένεται να αλλάξει εκ θεμελίων τον τρόπο που εργαζόμαστε, σύμφωνα με τη Wall Street Journal.
Ειδικότερα, κάθε φορά που θα πρέπει να συναντηθούμε με συναδέλφους ή πελάτες, θα συνδεόμαστε σε εικονικούς χώρους, οι οποίοι θα είναι τόσο ρεαλιστικοί που θα μας κάνουν να αισθανόμαστε σαν να βρισκόμαστε πράγματι εκεί. Θα βλέπουμε ο ένας τον άλλον σε μορφή avatar, τα οποία – εάν το θελήσουμε – θα είναι σχεδόν ίδια με εμάς. Και φορώντας ειδικά γάντια, θα μπορούμε να αγγίζουμε και να μεταχειριζόμαστε εικονικές εκδοχές πραγμάτων, όπως μηχανήματα ή υφάσματα.
Οι εταιρείες που υιοθετούν την τηλεργασία θα συνεχίσουν να διεξάγουν σε ορισμένες περιπτώσεις, συσκέψεις με φυσική παρουσία. Ωστόσο, κάποιοι ειδικοί αναμένουν ότι το νέο εικονικό περιβάλλον πρόκειται να αλλάξει εκ θεμελίων τον τρόπο που εργάζονται πολλοί άνθρωποι, ενώ θα δημιουργήσει και νέες θέσεις εργασίας, κάποιες από τις οποίες δεν υπάρχουν ακόμα.Παρ’ όλο που το Metaverse βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο και ο απαραίτητος εξοπλισμός πιθανόν να είναι ακριβός και άβολος στη χρήση, οι ειδικοί βλέπουν σημαντικά οφέλη που θα ωθήσουν τις εταιρείες στο να επενδύσουν σε αυτό τα επόμενα χρόνια.
Προβληματισμοί
Παράλληλα, το Metaverse αναμένεται να φέρει και νέες προκλήσεις, όπως μεγαλύτερο ανταγωνισμό στην αγορά εργασίας καθώς και αύξηση του ρυθμού αντικατάστασης υπαλλήλων, αφού η τοποθεσία θα θεωρείται λιγότερο σημαντική. Επιπλέον, οι εργοδότες θα μπορούν να παρακολουθούν στενότερα όσα κάνουν οι εργαζόμενοι, προκαλώντας προβληματισμό σε ό,τι αφορά την ιδιωτικότητα. Τα εικονικά γραφεία θα δημιουργήσουν επίσης την ανάγκη για νέους κανόνες – όπως για παράδειγμα, την ύπαρξη ενδυματολογικού κώδικα για τα avatar.
Οι εργαζόμενοι δεν αναμένεται να περνούν όλη την ημέρα τους, φορώντας άβολα ακουστικά για τις εικονικές συσκέψεις. Αντ’ αυτού, οι αναλυτές προβλέπουν ότι οι αλληλεπιδράσεις στον εικονικό κόσμο θα γίνονται όταν θα είναι περισσότερο αναγκαίο – είτε μερικώς είτε με πλήρη πρόσβαση στο ψηφιακό περιβάλλον. Ο εξοπλισμός θα γίνει ελαφρύτερος, φθηνότερος και πιο προηγμένος.
Τάσος Ντάφλος, https://www.kathimerini.gr