Καθημερινά οι δάσκαλοι όλων των βαθμίδων εκτός από τις εκπαιδευτικές τους υποχρεώσεις, έχουν να διαχειριστούν και μία “ατίθαση τάξη”. Πολλοί δάσκαλοι χρησιμοποιούν μία μέθοδο για να διατηρήσουν μία ισορροπία και παρακάτω σας παρουσιάζουμε τεχνικές και τρόπους για ησυχία στην τάξη.
Τεχνικές και τρόποι για ησυχία στη τάξη
Στόχος των παρακάτω τεχνικών είναι ανάλογα με τη βαθμίδα εκπαίδευσης, να κάνουν τα παιδιά να
- Έχουν τα μάτια τους στο δάσκαλο που μιλάει
- Να είναι ήσυχα
- Να μην στριφογυρίζουν ανήσυχα στο θρανίο
- Να αφήσουν από τα χέρια οτιδήποτε άσχετο με το μάθημα εκείνη τη στιγμή
- Να ακούσουν προσεκτικά όσα λέει ο δάσκαλος
Πώς ένας δάσκαλος διατηρεί την ησυχία μέσα σε μία τάξη νηπιαγωγείου ή των πρώτων τάξεων του δημοτικού
- το καμπανάκι
Μία κλασική τεχνική είναι να χρησιμοποιείται κάποιος χαρακτηριστικός ήχος, όπως ένα καμπανάκι, που να σημαίνει ότι «τώρα όλοι προσέχουμε τι λέει ο δάσκαλος».
- η καραμέλα
Επίσης, ένα κόλπο που χρησιμοποίησε μία δασκάλα με μεγάλη επιτυχία ήταν το κόλπο με την καραμέλα. Δηλαδή, κάθε φορά που ήθελε να πει κάτι και να την προσέχουν όλα τα παιδιά, τους έλεγε. «Τώρα πάρτε μία καραμέλα και βάλτε την στο στόμα σας.» Εννοείται ότι μιλάει για φανταστική-υποθετική καραμέλα. Έτσι, επειδή στα παιδιά αρέσει πολύ το παιχνίδι ρόλων, αμέσως προσποιούνταν ότι είχαν στο στόμα τους μία πολύ γευστική καραμέλα και φυσικά…. με γεμάτο στόμα δε μπορούσε κανείς να μιλήσει και να κάνει φασαρία την ώρα του μαθήματος!
- το μαγικό φίλτρο της ησυχίας
Ο δάσκαλος έχει ένα μπουκαλάκι με νερό, έχει γράψει στο ταμπελάκι «το μαγικό φίλτρο της ησυχίας» και όταν η κατάσταση στην τάξη ξεφεύγει, ψεκάζει στον αέρα και όλοι καταλαβαίνουν ότι πρέπει να ηρεμήσουν και να προσέξουν στο μάθημα.
- οι σαπουνόφουσκες της σιωπής
Το ίδιο με τον παραπάνω τρόπο είναι και η παραλλαγή με τις σαπουνόφουσκες της σιωπής που αιωρούνται στον αέρα και μοιράζουν την ηρεμία στους ζωηρούς
Τρόποι για ησυχία στην τάξη και ιδιαίτερα σε μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού και στο γυμνάσιο
- Ο δάσκαλος μπορεί να δημιουργήσει ένα ταμπλό σαν αυτά που έχουν τα επιτραπέζια παιχνίδια που θα έχει ως στόχο να φτάσουν οι μαθητές από την αφετηρία έως το τέρμα ξεπερνώντας εμπόδια και αποστολές που θα τους αναθέτει καθημερινά. Αν καταφέρουν να τερματίσουν, τότε θα τους επιφυλάσσει μία ευχάριστη έκπληξη, που θα έχουν συμφωνήσει από πριν.
- Eπίσης, κάθε εβδομάδα μπορεί να ζητάει από τα παιδιά να καθορίσουν μία λέξη κλειδί, που θα σηματοδοτεί την ησυχία. Κάθε φορά, λοιπόν, που ο δάσκαλος θα λέει αυτή τη λέξη, θα γνωρίζουν ότι είναι η ώρα να προσέξουν το μάθημα και να παραμείνουν ήσυχα.
Στα παιδιά αρέσει να συμμετέχουν στη διαδικασία αυτή. Νιώθουν ότι βοηθάνε και αυτά με τον τρόπο τους και δε το βλέπουν σαν κάτι που τους επιβάλλει με το ζόρι ο δάσκαλος.
Στο Λύκειο τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα
- Ο καθηγητής μπορεί να βάλει σε χαμηλή ένταση να ακούγεται απαλή μουσική, καθώς οι μαθητές μπαίνουν στην τάξη. Αυτό στην αρχή μπορεί να είναι ενοχλητικό για κάποιους, αλλά έρευνες έχουν δείξει ότι η μουσική ηρεμεί και προδιαθέτει τους μαθητές σε ένα κλίμα ηρεμίας και όχι εκνευρισμού και ανησυχίας.
- Ένας ακόμη πολύ έξυπνος τρόπος είναι το να μιλάει ο καθηγητής πάρα πολύ χαμηλόφωνα μέσα στην τάξη. Το αποτέλεσμα είναι οι μαθητές να μην τον ακούνε, επειδή υπάρχει φασαρία εκείνη την ώρα. Έτσι ο καθηγητής με μία αποστομωτική απάντηση, επιβάλλει την ησυχία… «Παιδιά, μιλάω σιγά για να… με ακούτε!». Αναγκάζονται λοιπόν να σταματήσουν κάθε περιττό ήχο ή συζήτηση για να μπορούν να ακούσουν τι λέει ο καθηγητής.
- Επιτρέψτε στα παιδιά να κάνουν φασαρία για λίγα λεπτά, αλλά συμφωνήστε μαζί τους ότι με το που κάνετε νόημα, θα σταματήσουν αμέσως. Τα παιδιά εκτιμούν το γεγονός ότι ο καθηγητής τους επιτρέπει έστω και για λίγο να ξεφύγουν και να εκτονωθούν μέσα στην τάξη. Έτσι επανέρχονται πιο συγκεντρωμένοι στο μάθημα.
Βέβαια, υπάρχουν και τάξεις που η ησυχία είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί, όσα κόλπα και αν χρησιμοποιήσουν οι δάσκαλοι.
Αυτό που πρέπει πάντα να θυμάστε όμως είναι ότι δε θέλει κόπο…θέλει τρόπο!
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει οι καθηγητές να δώσουν την εντύπωση ότι θέλουν να επιβάλλουν την ησυχία, γιατί αυτό θα οδηγήσει σε εντάσεις και στο αντίθετο αποτέλεσμα. Θα πρέπει να δώσουν στους μαθητές να καταλάβουν ότι πρέπει να συνεργαστούν για να πετύχουν μία ήσυχη τάξη και ότι ο καθηγητής δε θα είχε πετύχει χωρίς τη δική τους πολύτιμη συμμετοχή.