Α.ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Το 2020 θα χαθούν από τα ρομπότ οι μισές θέσεις εργασίας
Όλο και πληθαίνουν οι προβλέψεις των ειδικών που
αναφέρουν ότι σύντομα πολλές ειδικότητες
θα εξαφανιστούν από την ανάπτυξη των
μηχανών με τεχνητή νοημοσύνη. Μέχρι στιγμής, οι ρομποτικές μηχανές
αναλαμβάνουν με ραγδαίους ρυθμούς χειρωνακτικά επαγγέλματα, εκτελώντας εργασίες επαναλαμβανόμενης κίνησης.
Στη συνέχεια, όμως, εξυπνότερες συσκευές,
θα θέσουν σε κίνδυνο επαγγέλματα που απαιτούν περισσότερες δεξιότητες, αναφέρει σε δημοσίευμά του το CNN.
Σύμφωνα με έρευνα της Bank of America, μέχρι το 2025,
τα ρομπότ θα έχουν καταλάβει το 45% των βιομηχανικών εργασιών, εξαφανίζοντας εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Και το δεδομένο είναι ότι ο ρυθμός των εξελίξεων και αυτή η διαδικασία θα επιταχυνθεί, καθώς
αναμένεται ότι οι συσκευές που θα είναι διασυνδεδεμένες με το διαδίκτυο
θα διπλασιαστούν, φτάνοντας τα 50 δισεκατομμύρια μέχρι το 2020.
Το ίδιο έτος, περίπου οι μισές θέσεις εργασίας στις
ΗΠΑ θα εξαφανιστούν από τους υπολογιστές
και την τεχνητή νοημοσύνη, ενώ ένα επιπλέον 20% θα αντιμετωπίσει την ίδια απειλή, σύμφωνα με έρευνα του
Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Εργασίες που στο πρόσφατο παρελθόν έμοιαζαν να μην αντιμετωπίζουν αυτόν τον κίνδυνο,
βρίσκονται πλέον στον ίδιο παρονομαστή:
αναλυτές δεδομένων, τραπεζίτες, ακόμη και χρηματιστές θα απειληθούν από τα ρομπότ.
Το κόστος ρομπότ και υπολογιστών συνεχώς μειώνεται με αποτέλεσμα να αποτελούν ελκυστική επένδυση για τους επιχειρηματίες. Και όπως αναφέρει η έκθεση της Bank of America,διαρκώς γίνεται πιο εύκολη η χρήση και η εργασιακή αξιοποίηση των ρομπότ. Αναπτύσσουν ικανότητες όπως αυτή της μάθησης, αλλά και της αναγνώρισης φωνής και προσώπου, γεγονός που τα κάνει ικανά να διαχειριστούν επαγγελματικά πόστα που απαιτούν διάδραση με πελάτες.
Οι χώρες που μπορούν να υιοθετήσουν αυτές τις νέες
τεχνολογίες θα λάβουν άμεσα μία σημαντική ώθηση στους τομείς του χαμηλού
εργασιακού κόστους και της υψηλής παραγωγικότητας.
Αντίστροφοι, βέβαια, θα είναι οι αριθμοί της απασχόλησης και του εργατικού δυναμικού. Σε αυτήν την τεχνολογική κούρσα προπορεύεται η Ιαπωνία, όπου ήδη αντιστοιχούν
1.520 ρομπότ ανά 10.000 εργαζομένων στα εργοστάσια κατασκευής
αυτοκινήτων, νούμερο που απέχει πολύ από τον παγκόσμιο μέσο όρο (66 ρομπότ ανά 10.000). Παρόμοιο
δρόμο έχει χαράξει
και η Κίνα, η οποία αποτελεί τον μεγαλύτερο αγοραστή
ρομπότ παγκοσμίως, καλύπτοντας το 25% της παγκόσμιας ζήτησης.
Η επερχόμενη επανάσταση θα μεταβάλει δραματικά την παγκόσμια οικονομία αλλά και θα αυξήσει ραγδαία την οικονομική
ανισότητα. Οι θέσεις εργασίας που χάνονται ή κινδυνεύουν άμεσα με εξαφάνιση
έχουν χαμηλότερες αποδοχές
και μικρές απαιτήσεις σε δεξιότητες, σύμφωνα με τους ερευνητές και αυτήν δεν είναι η μοναδική
στρέβλωση που θα προκληθεί. Εργαζόμενοι
με πολλές γνώσεις και «πλούσιο» βιογραφικό ενδέχεται να χρειαστεί να καλύψουν θέσεις εργασίας με σχετικά απλοϊκό
αντικείμενο, το οποίο όμως δεν μπορούν να εκτελέσουν μηχανές.
Ακολουθούν μερικά παραδείγματα εργασιών που θα εκτελούνται από ρομπότ: Διοικητικοί υπάλληλοι, Χειρωνακτικές εργασίες,
Αναλυτές δεδομένων, Ξεναγοί,
Αρτοποιοί, Κρεοπώλες, Ασφαλιστές, Πωλητές σε εμπορικά
καταστήματα, Εφοριακοί, Πωλητές
μέσω τηλεφώνου, Λογιστές,
Ψαράδες., Οδηγοί μέσω μεταφοράς Οι εργασίες που θα παραμείνουν στο ανθρώπινο
πεδίο και δεν φαίνεται να κινδυνεύουν είναι εκείνες όπου το συναίσθημα, η δημιουργικότητα, η
κοινωνική συναναστροφή, το ένστικτο είναι προαπαιτούμενα. Ανάμεσα σε αυτές είναι οι κοινωνικοί λειτουργοί, οι
εργαζόμενοι στο χώρο της υγείας, οι ερευνητές, οι αστυνομικοί, οι εκπαιδευτικοί, κ.α.
CNN, 16 Ιανουαρίου 2016
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1η
δραστηριότητα
Α1. Να ενημερώσετε τους
συμμαθητές σας σε ένα περιληπτικό κείμενο 70-80 λέξεων για το περιεχόμενο των τριών τελευταίων παραγράφων του κειμένου
(«Οι χώρες που…οι εκπαιδευτικοί»).
(ΜΟΝΑΔΕΣ 15)
2η δραστηριότητα
Α2.α) Να εντοπίσετε
τον τρόπο με τον οποίο οργανώνει ο συντάκτης την τελευταία παράγραφο
του κειμένου («Ακολουθούν μερικά…οι εκπαιδευτικοί») και να αιτιολογήσετε την επιλογή
του.
(ΜΟΝΑΔΕΣ 5)
β) Ποιο είναι το κυρίαρχο ρηματικό
πρόσωπο στο κείμενο; Τι επιτυγχάνει με αυτή την επιλογή ο συντάκτης;
(ΜΟΝΑΔΕΣ 5)
γ) Για καθεμία
από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου να γράψετε μία συνώνυμη χωρίς να αλλάζει το νόημα του κειμένου:
ανάπτυξη, ραγδαίους, μειώνεται, μεταβάλει, δεξιότητες.
ΜΟΝΑΔΕΣ 5)
3η Δραστηριότητα Α3.
Σε ένα άρθρο που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας,να παρουσιάσετε τις δεξιότητες που πιστεύετε ότι πρέπει να διαθέτει ένας νέος σήμερα προκειμένου να είναι ανταγωνιστικός στην αγορά εργασίας (200 – 250 λέξεις).
(ΜΟΝΑΔΕΣ 20)
Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Νικηφόρος Βρεττάκος «Άνεργοι»
Του εργοστασίου
η πόρτα, είναι από σίδερο· έχει στο
μέσο δυο κάγκελα. Και πίσω απ’ τα κάγκελα δυο
μάτια που σφάζουν. Ο επιστάτης κοιτάζει την
ουρά των ανθρώπων που στέκονται απ’ έξω, χέρια και πρόσωπα που κάνουν μια κίνηση
όλα μαζί, κρατούν την ανάσα, σκύβουν
ν’ ακούσουν.
«Μεσημέριασε,
φύγετε. Ο κύριος διευθυντής δε θά
’ρθει. Αύριο πάλι πρωί. Πιο πρωί».
Χαμηλώνουν τα πρόσωπα, στέκονται
αμήχανα.
Ύστερα, φεύγοντας, κοιτάζουνε γύρω τους σα να ψάχνουν να βρουν ένα βάραθρο – όχι να κλάψουνε, όχι να ψάξουν
για τίποτα.
Να ρίξουν
τα χέρια τους.
Από τη συλλογή, Το βάθος του κόσμου, 1961.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1η
Δραστηριότητα
Β1. Να καταγράψετε τις σκέψεις
και τα συναισθήματα των ανθρώπων που περιμένουν στην ουρά, έξω από το εργοστάσιο σε μια παράγραφο 70-80 λέξεων.
Τεκμηριώστε την απάντησή σας με κειμενικές αναφορές.
(ΜΟΝΑΔΕΣ 15)
2η Δραστηριότητα
Β2. α) Να εντοπίσετε και να καταγράψετε δύο εικόνες, μία μεταφορά και μία παρομοίωση
που υπάρχουν στο ποίημα και να εξηγήσετε τη λειτουργία τους ( 9 μονάδες).
β) Το ποίημα εντάσσεται στην παραδοσιακή ή στην μοντέρνα
ποίηση; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με
δύο στοιχεία από το
κείμενο. ( 6 μονάδες)
( ΜΟΝΑΔΕΣ 15)
3η Δραστηριότητα
Β3. Μέσα από το ποίημα γίνεται
φανερή η ψυχική καταπόνηση των ανθρώπων που περιμένουν μάταια έξω από το εργοστάσιο. Ποιες επιπτώσεις μπορεί να
επιφέρει η αδυναμία εύρεσης
εργασίας σε έναν νέο;
Να αναπτύξετε την άποψή σας σε ένα κείμενο 100-150
λέξεων.
(ΜΟΝΑΔΕΣ 20)
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
1η Δραστηριότητα
Α.1
Θεματικό κέντρο: επιδράσεις από την εισαγωγή
της τεχνολογίας στην οικονομία
5η παράγραφος: η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών ευνοούν
τους τομείς της παραγωγής και της παραγωγικότητας και υποβαθμίζουν τους
αριθμούς απασχόλησης
6η παράγραφος: η απώλεια
χαμηλόβαθμων θέσεων εργασίας
και οι οικονομικές ανισότητες
η παράγραφος: οι εργασίες που δεν κινδυνεύουν σχετίζονται με το συναίσθημα και τη δημιουργικότητα
2η Δραστηριότητα
Α2.α) Ο συντάκτης οργανώνει τον λόγο του με τη μέθοδο των παραδειγμάτων. Παρατίθενται παραδείγματα εργασιών που εκτελούνται από τα ρομπότ προκειμένου να επιβεβαιώσουν τη θέση του. Έτσι, ο λόγος αποκτά αποδεικτική ισχύ.
β) Στο κείμενο κυρίαρχο ρηματικό πρόσωπο αποτελεί το γ πληθυντικό (αναλαμβάνουν, απαιτούν, θα έχουν καταλάβει). Μέσω αυτού επιτυγχάνεται αποστασιοποίηση από τα γραφόμενα, αποδεικτική ισχύς στο λόγο, αντικειμενικότητα, επίσημη και απρόσωπη έκφραση, ουδέτερο ύφος.
γ)
ανάπτυξη: εξέλιξη, ραγδαίους: καταιγιστικούς, μειώνεται: ελαττώνεται, μεταβάλεται: αλλάζει ,
δεξιότητες: ικανότητες
3η Δραστηριότητα
Α3. Ενδεικτικός Τίτλος « Εφόδια στον εργασιακό
αγώνα» Πρόλογος: - εισαγωγή στο θέμα (νέοι – αγορά εργασίας)
- αφόρμηση από την επικαιρότητα (νέες συνθήκες στην αγορά εργασίας:
τεχνολογία, παγκοσμιοποίηση, νέοι κλάδοι)
- αναφορά στις νέες δεξιότητες που απαιτούνται
Κυρίως θέμα : Αναφορά στις δεξιότητες
- εξοικείωση με την τεχνολογία, κριτική σκέψη, γλωσσομάθεια, διαχείριση πληροφοριών, δημιουργικότητα και καινοτομία, ευελιξία/ προσαρμοστικότητα, επικοινωνία, επίλυση προβλημάτων, ομαδικότητα, αξίες και ήθος, κατάρτιση, εξειδίκευση
Επίλογος: ανακεφαλαίωση στην ανάγκη προσαρμογής στις νέες εξελίξεις
και την ανάγκη καλλιέργειας νέων δεξιοτήτων με στόχο την επαγγελματική αποκατάσταση. Καταλυτικός ο ρόλος του σχολείου και των εφοδίων
που παρέχει (μπορεί
να γίνει αναφορά
και στον επαγγελματικό προσανατολισμό)
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Β1. Ενδεικτικά σημεία-
σκέψεις και συναισθήματα :
Αγωνία,ελπίδα, ψυχολογία μάζας, κοινό πρόβλημα,
ίδια μοίρα :η ανεργία
«χέρια και πρόσωπα
που κάνουν μια κίνηση όλα μαζί, κρατούν
την ανάσα, σκύβουν
ν’ ακούσουν»
Απογοήτευση, διάψευση
της ελπίδας, παράταση
του μαρτυρίου, επίταση
της αγωνίας, απόγνωση
«Χαμηλώνουν τα πρόσωπα,
στέκονται αμήχανα»
Αισθάνονται πως έχουν περιπέσει σε αχρηστία ,νιώθουν ανίκανοι , περιττοί
«κοιτάζουνε γύρω τους σα να ψάχνουν να βρουν ένα βάραθρο – όχι να κλάψουνε, όχι να ψάξουν για τίποτα. Να ρίξουν τα χέρια τους.»
Β2. α) Εικόνα
( στους τρεις πρώτους στίχους): Η άγρια, απωθητική
και οδυνηρή ματιά του επιστάτη πίσω από τη σιδερένια πόρτα του εργοστασίου
Εικόνα (στον πέμπτο
και έκτο στίχο):
Η εναγώνια στάση των ατόμων
που περιμένουν στην ουρά
Μεταφορά: δυο μάτια που σφάζουν
Παρομοίωση: Σα να ψάχνουν να βρουν ένα βάραθρο
Τόσο οι εικόνες όσο και η μεταφορά
και η παρομοίωση προσδίδουν ζωντάνια
και παραστατικότητα, διεγείρουν τη φαντασία του αναγνώστη, αισθητοποιούν το μήνυμα του ποιητή.
β) Το ποίημα εντάσσεται στην μοντέρνα
ποίηση
·
πεζολογική ποιητική μορφή
·
απουσία μέτρου
·
απουσία ομοιοκαταληξίας
·
ελεύθερος στίχος
·
αντιποιητικό, καθημερινό λεξιλόγιο
Β3. Συνέπειες αδυναμίας
ευρέσεως εργασίας(ενδεικτικά) :
·
Οικονομική δυσπραγία, αδυναμία
κάλυψης βασικών αναγκών
·
υποβάθμιση ποιότητας ζωής και βιοτικού
επιπέδου
·
αδυναμία πραγματοποίησης ονείρων
·
ψυχολογικά προβλήματα: απογοήτευση, απαισιοδοξία, κατάθλιψη
·
αίσθημα ανικανότητας, αποτυχίας
·
άγχος, ανασφάλεια
·
έλλειψη αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης
·
παθητικότητα, παραίτηση από όνειρα
·
αδυναμία δημιουργίας οικογένειας
·
προσκόλληση στους γονείς
,οικονομική εξάρτηση, αισθάνονται βάρος
·
παραβατική συμπεριφορά, περιθωριοποίηση, απομόνωση
Περισσότερα κριτήρια αξιολόγησης εδώ.