Για «προβληματική "ενδεικτική απάντηση" της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων» που αφορά στο θέμα Β2.α. (Ποια μορφή έχει ο τίτλος του Κειμένου 1 και ποιος είναι ο επικοινωνιακός του ρόλος), της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας ΓΕΛ που εξετάστηκε την Παρασκευή, στο πλαίσιο των πανελληνίων εξετάσεων 2022 κάνει λόγο το Κλαδικό Ινστιτούτο της ΟΙΕΛΕ.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του Κλαδικού Ινστιτούτου της ΟΙΕΛΕ:
Η ΟΙΕΛΕ εύχεται καλή επιτυχία σε όλες τις μαθήτριες και όλους τους μαθητές μας και, για μια ακόμη φορά, δηλώνει ότι θα αγωνιστεί σε επιστημονικό και πολιτικό επίπεδο για ένα πιο κατάλληλο παιδαγωγικά, πιο ορθολογικό, πιο δίκαιο και πιο ανοιχτό θεσμό πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από αυτόν των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Το Κλαδικό Ινστιτούτο της ΟΙΕΛΕ, όπως κάθε χρόνο, παρακολουθεί στενά τη διαδικασία των εξετάσεων και παρεμβαίνει, όταν κρίνει σκόπιμο.
Η σημερινή ανακοίνωση του Ινστιτούτου δεν έχει να κάνει τόσο με το βαθμό δυσκολίας ή το βαθμό κατανόησης των θεμάτων. Κρίνουμε ως βατά τα θέματα στα οποία διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Εκπλήξεις, ωστόσο μπορεί να περιμένουν τους μαθητές, όχι λόγω των δικών τους απαντήσεων, αλλά λόγω των ενδεικτικών απαντήσεων που δόθηκαν στους εξεταστές σήμερα από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.
Η προβληματική «ενδεικτική απάντηση» της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων αφορά στο θέμα Β2.α. (Ποια μορφή έχει ο τίτλος του Κειμένου 1 και ποιος είναι ο επικοινωνιακός του ρόλος).
Το πρόβλημα εντοπίζεται στην ενδεικτική απάντηση για το συγκεκριμένο θέμα ότι το ερώτημα-τίτλος του πρώτου μη λογοτεχνικού κειμένου που δόθηκε στους εξεταζόμενους είναι ρητορικό. Οι έντονες διαμαρτυρίες των συναδέλφων που καταγράφηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες μας, σε πολλά εξεταστικά κέντρα, οφείλονται στο ότι η απάντηση στα ρητορικά ερωτήματα είναι αυτονόητη, κάτι που όχι μόνο δεν ισχύει στην περίπτωση αυτή, αλλά η απάντηση στο ερώτημα αποτελεί το θέμα του κειμένου!
Επίσης, αν επρόκειτο για ρητορικό ερώτημα, το επικοινωνιακό αποτέλεσμα θα ήταν διαφορετικό, αφού ο δέκτης δε θα διάβαζε το κείμενο με ενδιαφέρον, αν η απάντηση στο ερώτημα του τίτλου ήταν αυτονόητη. Καθ’ όλη δε τη χρονιά οι διδάσκοντες το μάθημα επισημαίνουν τη διαφορά μεταξύ ρητορικού ερωτήματος (δε δίνεται η απάντηση, διότι είναι αυτονόητη) και ρητορικού σχήματος (δίνεται η απάντηση από τον κειμενογράφο, ώστε να εκφράσει τις απόψεις του).
Οι μαθητές που θα ισχυριστούν ότι πρόκειται για ρητορικό ερώτημα θα έπρεπε να ελεγχθούν βαθμολογικά, αντιθέτως, βάσει των ενδεικτικών απαντήσεων, επιβραβεύονται με δύο μονάδες! Επίσης, στην ενδεικτική απάντηση που αφορά την περίληψη προτείνονται ως προς το περιεχόμενο επτά αναφορές, εκ των οποίων οι τρεις αφορούν στη σχέση της Ιστορίας με το παρόν! Οι βαθμολογητές κατά τη σημερινή εξέταση των προφορικώς εξεταζόμενων εξέφρασαν με έντονο τρόπο τις αντιρρήσεις τους. Το Υπουργείο Παιδείας θα πάρει θέση;