Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ορισμένα χαρακτηριστικά των επιδόσεων και, ίσως, μια τάση για τις βάσεις. Ωστόσο, κάθε πρόβλεψη είναι πολύ επισφαλής, διότι:
α) Υπάρχουν πλέον οι συντελεστές βαρύτητας ανά σχολή και τμήμα, οι οποίοι διαμορφώνουν ένα πολύπλοκο τοπίο.
β) Λείπει –και είναι πλέον αμφίβολης χρησιμότητας- η κλιμάκωση των μορίων.
Από την άλλη είναι κατανοητή η αγωνία των υποψηφίων που δεν μπορούν να έχουν μια σαφή εικόνα για το τι σημαίνουν οι βαθμοί που επέτυχαν.
Είναι μια αγωνία κατανοητή, αλλά απαιτεί νηφαλιότητα και μέτρο. Στο μεταξύ μαθητές και μαθήτριες πρέπει να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους σαν να είχαν πάρει 20000 μόρια, αγνοώντας προβλέψεις, οι οποίες μπορεί και να αποδειχτούν αβάσιμες. Στη συνέχεια να κάνουν διακοπές.
Τα σημερινά στατιστικά του ΥΠΑΙΘ -με δεδομένες τις προηγούμενες επιφυλάξεις- αποκαλύπτουν τάσεις σχετικά με τις υψηλές κλίμακες της βαθμολογίας (από 17 έως 20). Αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί υποτίμηση των πιο μέτριων βαθμών: είναι πιο πολλές οι ευκαιρίες και οι σχολές που αφορούν τη μεσαία κλίμακα, αλλά και περίπλοκες οι προβλέψεις γι’ αυτές.
Η περιοχή 18-20 (άριστα) ως ενδεικτική και πιο «εύκολη»
Στο 1ο Ε.Π. (Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών) οι επιδόσεις –σε σύγκριση με το 2021- είναι ελαφρά χειρότερες στα αρχαία ελληνικά και στη γλώσσα, ενώ αρκετά χειρότερες στα λατινικά που αντικατέστησαν το μάθημα της κοινωνιολογίας. Στην ιστορία είναι ελαφρά καλύτερες. Οι υποψήφιοι/ες είναι περίπου 4000 λιγότεροι/ες από το 2021 σε απόλυτο πλήθος.
Με δεδομένο ότι σε αρκετές σχολές τα μαθήματα έχουν ίσο συντελεστή (π.χ. στις Νομικές Σχολές από 25% με εξαίρεση τη Νομική Θεσσαλονίκης) θεωρούμε ότι θα πέσουν ελαφρά οι βάσεις.
Στο 2ο Ε.Π. (Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών) οι επιδόσεις των υποψηφίων στα μαθηματικά είναι χειρότερες από το 2021. Αντίστοιχα είναι χειρότερες στη φυσική. Είναι καλύτερες όμως στη χημεία από τις επιδόσεις του 2021.
Στα περισσότερα υψηλόβαθμα τμήματα των πολυτεχνικών σχολών τα μαθηματικά και η φυσική έχουν υψηλούς συντελεστές βαρύτητας. Οι χειρότερες επιδόσεις από αυτές του 2021 δείχνουν και εδώ πτωτική πορεία.
Στο 3ο Ε.Π. (Επιστήμες Υγείας και Ζωής) οι επιδόσεις των υποψηφίων στη βιολογία και στη φυσική είναι χειρότερες από το 2021 και ελάχιστα χειρότερες στη γλώσσα. Είναι λίγο καλύτερες στη χημεία από τις επιδόσεις του 2021.
Στις περισσότερες ιατρικές σχολές (με εξαίρεση την Πάτρα) τα μαθήματα συμμετέχουν ισότιμα στη διαμόρφωση των μορίων, δεν υπάρχουν συντελεστές. Οπότε η μικρή βελτίωση των επιδόσεων στη χημεία δεν ισοσκελίζει τις χειρότερες επιδόσεις στα υπόλοιπα μαθήματα. Πιθανολογούμε ότι θα υπάρχει μικρή μείωση των «βάσεων».
Στο 4ο Ε.Π. ( Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής) Και εδώ οι επιδόσεις των μαθητών/τριών είναι χειρότερες στην περιοχή 17-20 στα μαθηματικά, στην πληροφορική και στην οικονομία. Οι επιδόσεις στη γλώσσα είναι στα ίδια επίπεδα με το 2021.
Στο συγκεκριμένο πεδίο υπάρχουν πάρα πολλές διαφοροποιήσεις στους συντελεστές. Περιοριζόμαστε στα υψηλόβαθμα τμήματα στα οποία φαίνεται ότι θα υπάρξει πτωτική τάση.
Επαναλαμβάνουμε ότι περιοριζόμαστε, καταρχάς, στην περιοχή του «άριστα» όχι από διάθεση ελιτισμού, αλλά επειδή είναι ευκολότερη η πρόβλεψη. Στις άλλες περιοχές υπάρχουν εξαιρετικές σχολές και εξαιρετικά αξιόλογοι/ες υποψήφιοι/ες. Επειδή όμως υπεισέρχονται πάρα πολλά κριτήρια είναι ιδιαιτέρως περίπλοκη η πρόβλεψη. Η διακύμανση στην περιοχή του «άριστα» δίνει μια «πρώτη γεύση» και ίσως τις τάσεις που θα επικρατήσουν.
Επαναλαμβάνουμε, μια και επίκειται η κατάθεση των μηχανογραφικών, ότι όλες και όλοι πρέπει να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους με βάση τις επιθυμίες τους και αγνοώντας κάθε πρόβλεψη (σαν να είχαν 20000 μόρια, όπως είπαμε στην αρχή).
Καλή επιτυχία σε όλες και όλους!
Για τα εκπαιδευτήρια «ΠΟΛΥΤΡΟΠΗ ΑΡΜΟΝΙΑ»
- Τάκης Απολλωνάτος, ΠΕ 03, μαθηματικός
- Χριστίνα Γιαννοπούλου, ΠΕ 02, φιλόλογος
- Δήμητρα Καραβά, ΠΕ 02, φιλόλογος
- Ελένη Λαγού, ΠΕ 04.02, χημικός
- Ρούλα Μουντάνου, ΠΕ 02, φιλόλογος
- Αντιγόνη Παπαδοπούλου, ΠΕ 02, φιλόλογος
- Χρήστος Παπακωνσταντινόπουλος, ΠΕ 04, φυσικός
- Κασσιανή Φωκά, ΠΕ 02, φιλόλογος