Η προετοιμασία των υποψήφιων των πανελλαδικών εξετάσεων δεν είναι μια απλή διαδικασία. Απαιτεί οργάνωση, μέθοδο, άριστες γνώσεις και γνήσιο ενδιαφέρον. Ακολουθούν κάποιοι από τους βασικούς κανόνες για την άρτια προετοιμασία:
* Κανόνας πρώτος: Η προσδοκία να μη βιώσει κανείς καθόλου φόβο για τις εξετάσεις είναι μη ρεαλιστική. Το πιο σημαντικό μάλιστα είναι να μάθει κάποιος να αντιμετωπίζει τον φόβο του. Εφόσον λοιπόν τον φόβο δημιουργεί βασικά το γεγονός ότι η ύλη για τις εξετάσεις δεν μπορεί να αναπαραχθεί ελεύθερα, η βασική μέθοδος αντιμετώπισης του προβλήματος είναι να βελτιωθούν οι τακτικές της μάθησης.
* Κανόνας δεύτερος: Τεχνικές βελτίωσης της ικανότητας συγκέντρωσης. Θυμηθείτε πόσο συγκεντρωμένοι είστε όταν παρακολουθείτε μια συναρπαστική ταινία, διαβάζετε ένα ενδιαφέρον βιβλίο ή παίζετε χαρτιά. Σε άλλες φάσεις όμως, οι σκέψεις σας είναι διάσπαρτες. Οι στρατηγικές συγκέντρωσης είναι το πρώτο «όπλο» που πρέπει να αποκτήσει κανείς. Α) Η τεχνική του «εδώ και τώρα». Οσο απλό και αν φαίνεται, έχει αποτελέσματα. Κάθε φορά που το μυαλό σας «ταξιδεύει», πείτε στον εαυτό σας «να είσαι εδώ, τώρα» και σταδιακά στρέψτε την προσοχή σας στο θέμα που σας ενδιαφέρει. Μην προσπαθείτε να διώξετε συγκεκριμένες σκέψεις από το μυαλό σας. Β) Η τεχνική της «αράχνης». Γιατί λέγεται έτσι; Μα γιατί καλείστε να κάνετε ό,τι και η αράχνη όταν ένα αντικείμενο κινείται κατ’ επανάληψιν μέσα στον ιστό της. Στην αρχή αντιδρά, αλλά μετά συνηθίζει και δεν πλησιάζει πια τον «εισβολέα». Ετσι, ο καθένας μαθαίνει να μην ενδίδει σε οτιδήποτε μπορεί να γίνεται γύρω του την ώρα που διαβάζει. Γ) Η «ώρα της σκέψης». Ορίστε μια συγκεκριμένη ώρα κάθε ημέρα για να σκέφτεστε διάφορα πράγματα τα οποία σας απασχολούν και σας εμποδίζουν να συγκεντρωθείτε.
* Κανόνας τρίτος: Οταν διαβάζετε ένα κεφάλαιο, αλλάξτε τον τίτλο του σε ερώτηση και προσπαθήστε να απαντήσετε όταν τελειώσετε. Επιλέξτε ένα οποιοδήποτε αντικείμενο και όταν διαβάζετε τοποθετήστε το συμβολικά επάνω στο τραπέζι. Η κίνηση αυτή θα σας θυμίζει πάντα την ίδια «υποχρέωση». Προτού όμως ξεκινήσετε το διάβασμα, μην αφήνετε καμία δουλειά μισοτελειωμένη.
* Κανόνας τέταρτος: Είναι προτιμότερο να επιλέγεται πάντα ο ίδιος χώρος μελέτης. Κατά τα διαλείμματα είναι απαραίτητο να γίνεται αλλαγή του χώρου. Ο καθένας πρέπει να βρει ποιες ώρες είναι οι πιο αποδοτικές για αυτόν. Είναι ευνοϊκό να υπάρχουν προκαθορισμένες ώρες διαβάσματος. Κάθε αλλαγή συνήθειας απαιτεί και ανάλογο χρόνο προσαρμογής. Αποφύγετε όμως κατά τα διαλείμματα δραστηριότητες που διακόπτονται δύσκολα, όπως τηλεόραση ή ηλεκτρονικά παιχνίδια.
* Κανόνας πέμπτος: Ποια είναι τα στάδια για τη μελέτη ενός διδακτικού κεφαλαίου; Προεπισκόπηση, γενικός προσανατολισμός, ερωτήσεις (τι λένε οι επικεφαλίδες, ποιο είναι το αναμενόμενο περιεχόμενο, τι φαίνεται να είναι σημαντικό), ενεργητική ανάγνωση, σκέψη (πώς δένουν όλα αυτά που διάβασα με όσα ήδη ήξερα), απόδοση (ελεύθερη απόδοση όσων διαβάσαμε, διαπίστωση των κενών, επιστροφή στο κείμενο), ανασκόπηση. Πώς δεν θα ξεχνάμε; Η επανάληψη πρέπει να ξεκινά αμέσως μετά το διάβασμα. Οσο πιο νωρίς ξεκινάμε την επανάληψη τόσο πιο λίγες είναι συνολικά αναγκαίες. Οσο πιο λεπτομερής είναι η ύλη τόσο πιο πολλές επαναλήψεις χρειαζόμαστε.
* Κανόνας έκτος: Οι προϋποθέσεις επιτυχημένης μάθησης περιλαμβάνουν συναισθηματικούς παράγοντες, οι οποίοι επηρεάζουν τη μάθηση και παίζουν σημαντικό ρόλο στην επίτευξη των μαθησιακών στόχων. Η προσοχή, η συγκέντρωση και η επιμονή επηρεάζονται από τα κίνητρά μας. Οποιος δουλεύει έχοντας ευδιάκριτους στόχους έχει πολύ περισσότερες πιθανότητες από όποιον δεν έχει ουσιαστικό ενδιαφέρον.
Αν πιστεύεις πως ακόμη δεν έχεις βρει τους κατάλληλους καθηγητές που θα σε οδηγήσουν στην επιτυχία εφαρμόζοντας αυτούς, αλλά και άλλους κανόνες προετοιμασίας, μη διστάσεις να ζητήσεις πληροφορίες, για να συνεργαστείς με μια άρτια ομάδα καθηγητών, συμπληρώνοντας την παρακάτω φόρμα: