Χαμηλόβαθμα τμήματα ΑΕΙ μεν, περιζήτητα από τους φετινούς υποψηφίους, δε! Πρόκειται για συνδυασμό που δεν καταγράφεται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των τελευταίων δεκαετιών, ωστόσο φαίνεται ότι αντικείμενα σπουδών που προσφέρουν σημαντικές προοπτικές στην αγορά εργασίας έχουν εκτοξεύσει τη ζήτηση των υποψηφίων για τα σχετικά τμήματα. Επίσης, εκτιμάται ότι τα τμήματα σε περιφερειακά ΑΕΙ τα επέλεξαν υποψήφιοι από την περιοχή, όχι μόνο λόγω του αντικειμένου αλλά και για να αποφύγουν το κόστος των σπουδών μακριά από το σπίτι.
Σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων των Πανελλαδικών Εξετάσεων από την Ελένη Αλπανίδου, σύμβουλο σταδιοδρομίας στην εταιρεία Orientum, υπάρχουν τμήματα με βάση εισαγωγής ακόμη και κάτω από 10.000 μονάδες, εντούτοις μεγάλος αριθμός επιτυχόντων σε αυτά, πάνω από 80%, τα είχε μέσα στις τρεις πρώτες επιλογές στο μηχανογραφικό δελτίο. Συνολικά σε 16 πανεπιστημιακά τμήματα τουλάχιστον το 80% των εισακτέων τους κατά τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις τα είχε μεταξύ των τριών πρώτων επιλογών.
Ενδεικτικά, το τμήμα Τουρισμού στην Κέρκυρα στις Πανελλαδικές του 2022 συγκέντρωσε 9.610 μόρια και το 95% των επιτυχόντων σε αυτό το είχαν κατατάξει στις τρεις πρώτες τους επιλογές. Επίσης το 87% και το 86% των εισακτέων στα τμήματα Διοίκησης Τουρισμού στην Πάτρα και Οικονομικής Διοίκησης Τουρισμού στη Χίο αντίστοιχα, τα είχαν στις τρεις πρώτες τους επιλογές. Ο προφανής λόγος της επιλογής των 18χρονων είναι το αντικείμενο των δύο τμημάτων, καθώς ο τουρισμός στην Ελλάδα αποτελεί από τους βασικούς οικονομικούς πυλώνες ανάπτυξης, με σημαντικές προοπτικές στην αγορά εργασίας. Και όχι μόνο ο παραδοσιακός, αλλά και εναλλακτικές μορφές του, όπως ο θρησκευτικός, ο αθλητικός, ο ιατρικός, ο αγροτουρισμός.
Επίσης, το τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας στην Πάτρα συγκέντρωσε 10.575 μόρια στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και το 85% των επιτυχόντων του το είχε μεταξύ των τριών πρώτων επιλογών του. «Συνδυάζει τη διοικητική επιστήμη με τις σύγχρονες τεχνολογίες. Η συμβολή των νέων τεχνολογιών στη χάραξη της επιχειρηματικής στρατηγικής και τη λειτουργία των επιχειρήσεων και η ανάγκη για ηλεκτρονική διασύνδεση των δραστηριοτήτων των σύγχρονων επιχειρήσεων καθιστά το συγκεκριμένο τμήμα έξυπνη επιλογή», παρατηρεί η κ. Αλπανίδου.
Δεκαέξι πανεπιστημιακά τμήματα ήταν στην πρώτη τριάδα προτίμησης του 80% των εισακτέων τους.
Το τμήμα Τεχνολογιών Ψηφιακής Βιομηχανίας του Πανεπιστημίου Αθηνών με έδρα στα Ψαχνά Ευβοίας είχε βάση εισαγωγής 8.875 μόρια και το 84% των εισακτέων του το είχε μεταξύ των τριών πρώτων επιλογών. Οι απόφοιτοί του θα είναι εξοικειωμένοι με νέες ευφυείς τεχνολογίες, όπως το Internet of Things, η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική, τα μεγάλα δεδομένα (big data) και άλλους τομείς που αφορούν την ευρύτερη περιοχή της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών, με έμφαση στον βιομηχανικό κλάδο.
Η αγροτική παραγωγή
Εντυπωσιάζει επίσης το τμήμα Διοίκησης Γεωργικών Επιχειρήσεων και Συστημάτων Εφοδιασμού του Γεωπονικού Πανεπιστημίου με έδρα τη Θήβα. Είχε βάση εισαγωγής μόλις 8.430 μόρια, αλλά το 80% των εισακτέων του το κατέταξε στις τρεις πρώτες επιλογές του. Το τμήμα προσφέρει τη δυνατότητα εξειδίκευσης σε δύο σημαντικούς για τη χώρα μας τομείς, με έμφαση τη γνώση μεθόδων και τεχνικών για την εφοδιαστική αλυσίδα.
Την ομάδα των τμημάτων αυτών συμπληρώνουν τα Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών στην Καλαμάτα, Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων στις Σέρρες, Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών στο Ηράκλειο, Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής σε Καλαμάτα και Ηράκλειο, Μαθηματικών Πάτρας, Μηχανολόγων Μηχανικών Πάτρας, Η/Υ Μηχανικών σε Πάτρα και Χανιά και Πληροφορικής στην Καστοριά.
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Από τους νεοδιορισθέντες θα ξεκινήσει η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Αυτό διευκρίνισε χθες το υπουργείο Παιδείας αναφέροντας ότι «η ατομική αξιολόγηση θα ξεκινήσει εντός της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, όπως ήταν προγραμματισμένο, με την ολοκλήρωση της επιλογής των νέων συμβούλων εκπαίδευσης η οποία είναι σε τελική φάση. Οι σύμβουλοι εκπαίδευσης θα είναι και οι πρώτοι που θα αξιολογήσουν τους εκπαιδευτικούς (εν συνεχεία θα αξιολογήσουν και οι διευθυντές σχολείων) και οι πρώτοι αξιολογούμενοι θα είναι οι πρόσφατα διορισθέντες εκπαιδευτικοί». Η ανακοίνωση του υπουργείου έρχεται ύστερα από δημοσίευμα της «Κ» (φ. 30ής Νοεμβρίου), ότι «το υπουργείο Παιδείας μεταδίδει την πολιτική πρόθεση η διαδικασία να ξεκινήσει εντός της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, αλλά η εφαρμογή του εγχειρήματος κρίνεται ιδιαίτερα δύσκολη. Και αυτό εξαιτίας κατά κύριο λόγο της καθυστέρησης στις διαδικασίες ανάδειξης των αξιολογητών (σχολικών συμβούλων και διευθυντών σχολείων), σε συνδυασμό με τις αναμενόμενες αντιδράσεις των εκπαιδευτικών… Το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει η διαδικασία να γίνει σε δόσεις, ξεκινώντας την άνοιξη από τους νεοδιόριστους, ώστε να εμφανιστεί εντός του χρονοδιαγράμματος στο πλαίσιο των πολιτικών εξαγγελιών του».
Απόστολος Λακάσας, https://www.kathimerini.gr