Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
« Η γλωσσομάθεια ως παράθυρο
στον σύγχρονο κόσμο»
Δύσκολα θα
μπορούσε κανείς να αμφισβητήσει την αξία της χρήσης ξένων γλωσσών στις μέρες
μας. Από συμβούλους επαγγελματικού προσανατολισμού έως και ανθρώπους
της διπλανής πόρτας διατυπώνεται
συχνά πυκνά η άποψη πως χωρίς την ικανότητα χειρισμού μίας τουλάχιστον ξένης γλώσσας, είναι δύσκολο να επιτύχει κανείς
ακαδημαϊκά και επαγγελματικά. Για ποιον λόγο, όμως, επιμένουν τόσο πολύ στη δεξιότητα αυτή και γιατί αποβαίνει αυτή
ως αναντικατάστατο προσόν του βιογραφικού ενός σύγχρονου υποψηφίου
της αγοράς εργασίας;
Δεδομένου ότι
ζούμε στην εποχή της παγκοσμιοποίησης είναι ευνόητο πως η επικοινωνία μεταξύ αλλόγλωσσων λαών αποτελεί εμπόδιο . Αυτό
δημιουργεί την ανάγκη για εδραίωση μίας παγκόσμιας γλώσσας, η οποία θα χρησιμοποιείται ευρέως . Αυτή δεν είναι άλλη
από την αγγλική, γι’ αυτό και η κατοχή κάποιας
στοιχειώδους, έστω, πιστοποίησης γνώσης της αγγλικής
θεωρείται έως και δεδομένη.
Ωστόσο, οι λόγοι για τους οποίους η γλωσσομάθεια είναι απαραίτητη στις μέρες
μας υπερβαίνουν το πολιτικοοικονομικό προσκήνιο.
Η εκμάθηση
ξένων γλωσσών έχει συνδεθεί με την καταπολέμηση ρατσιστικών και ξενοφοβικών αντιλήψεων. Και αυτό, γιατί αυτή δεν αφορά
μόνο την αποστήθιση μέρους του λεξιλογίου της
εκάστοτε γλώσσας και των γραμματικών της κανόνων· αντιθέτως, μέσα από
την τριβή με τη γλώσσα αυτή, ο
μαθητευόμενος έρχεται σε επαφή με μία νέα κουλτούρα, τρόπο σκέψης και
αντιμετώπισης της ζωής και σαφώς
διαφορετικές απόψεις. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, διευρύνει το σκεπτικό του και παύει να σκέφτεται μονοδιάστατα και με
βάση τα πρότυπα του έθνους του και
μόνο. Ανοίγει, εναλλακτικά, τους ορίζοντές του και γίνεται πιο δεκτικός απέναντι
στο «διαφορετικό».
Θα πρέπει,
βέβαια, να αναφερθεί και το ανταγωνιστικό
προτέρημα των γλωσσομαθών έναντι των υπολοίπων
ανθρώπων, που δεν είναι άλλο από τις ανεπτυγμένες εγκεφαλικές δυνατότητες που
οι πρώτοι αναπτύσσουν. Συγχρόνως,
όμως, έχει διαπιστωθεί και σύνδεση μεταξύ της εκμάθησης ξένων γλωσσών και της αυξημένης
αποφασιστικότητας του ατόμου. Συγκριμένα, οι δίγλωσσοι είναι πιο σίγουροι για τις επιλογές τους, αφού
σκέπτονται ένα θέμα ή μια απόφαση και στη δεύτερη γλώσσα τους και αναλόγως διαπιστώνουν εάν τα αρχικά
τους συμπεράσματα εξακολουθούν να ισχύουν.
Σε καμία
περίπτωση δεν έχει υποβαθμιστεί η σημασία της γλωσσομάθειας στη σημερινή εποχή. Αντίθετα,
οι αυξημένες εισροές
των μαθητών στα κέντρα ξένων γλωσσών και η ένταξη της εκμάθησης αυτών στο δημόσιο σχολείο
αποδεικνύουν την αυξημένη σημασία της για την σημερινή κοινωνία. Εφόσον, λοιπόν, είναι σαφείς οι λόγοι για τους οποίους
ενισχύθηκε η ζήτηση για κάτι τέτοιο, δεν έχουμε παρά να υπακούσουμε στις… απαιτήσεις του καιρού μας και να ανακαλύψουμε τα οφέλη της ενασχόλησης με τις ξένες γλώσσες. Η καλύτερη ανταμοιβή
για την παραμικρή προσπάθεια
που θα καταβάλει ο κάθε μαθητής είναι οι ευκαιρίες που του ανοίγονται, μέσω
αυτής, σε ολόκληρο τον κόσμο!
Γεωργία Δημοπούλου, www.offlinepost.gr, 26/07/2022 (διασκευή)
Β .ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α
Με βάση την
αρθρογράφο, σε ποιους τομείς της καθημερινής και επαγγελματικής ζωής του ανθρώπου μπορεί να βοηθήσει η γλωσσομάθεια ; (2 μονάδες)
ΘΕΜΑ Β
Β1.Στις παρακάτω φράσεις να συμπληρώσετε τα κενά με τον ειδικό σύνδεσμο «ότι» ή την αναφορική αντωνυμία «ό, τι».
1 .Πάντα έδινε
στο παιδί της..... της ζητούσε.
2. Θεώρησε...... ήταν παράλογο να υπακούσει
μια τέτοια εντολή.
3.
Οι κάμερες καταγράφουν....... συμβαίνει στον χώρο του πολυκαταστήματος.
4. Και φέτος έγινε................. γίνεται κάθε χρόνο.
(1 μονάδα)
Β2. Να υπογραμμίσετε τις ελεύθερες αναφορικές ονοματικές προτάσεις στις περιόδους που ακολουθούν και να βρείτε το συντακτικό τους ρόλο (υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο).
α. Όσοι το επιθυμούν μπορούν να γίνουν μέλη της ομάδας μας
β. Θα λέω ό, τι θέλω εγώ.
γ. Η κόρη του είναι
ό, τι πολυτιμότερο έχει.
δ. Σταμάτα να κάνεις πάντα ό,τι σου λένε οι άλλοι.
(2 μονάδες)
Β.3 Να γράψετε 2 προτάσεις για κάθε λέξη, έτσι ώστε να φαίνεται η πολυσημία αυτών:
α.
Ασφάλεια
β.
Βάση
γ.
Ενέργεια
δ.
Καλλιέργεια
(2 μονάδες)
Β.4 Στις παρακάτω
περιόδους να αναγνωρίσετε το είδος των δευτερευουσών ονοματικών προτάσεων και να δηλώσετε τον τρόπο εισαγωγής
τους.
1. Φοβάται μήπως δεν ανταποκριθεί στις προσδοκίες του καθηγητή.
2. Το Υπουργείο Παιδείας επιδίωξε φέτος να διευκολύνει τους μαθητές καταργώντας τις προαγωγικές εξετάσεις.
3.
Η μητέρα
αναρωτήθηκε αν τα παιδιά της είχαν λάβει την σωστή ανατροφή. (3 μονάδες)
ΘΕΜΑ Γ. (10 μονάδες)
Σε ένα άρθρο, το οποίο θα δημοσιευθεί σε μαθητικό περιοδικό, να αναφέρετε τους λόγους για τους οποίους είναι απαραίτητη στην εποχή μας η καλή γνώση ξένων γλωσσών, καθώς και τις πιθανές επιπτώσεις της γλωσσομάθειας στην μητρική γλώσσα.
Αναζήτησε εύκολα το υλικό που ψάχνεις, πατώντας κλικ εδώ.