Γράφει ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης *
Η διδασκαλία είναι ένα ευγενές επάγγελμα που απαιτεί ένα μοναδικό μείγμα δεξιοτήτων, γνώσεων και προσωπικών χαρακτηριστικών. Ένας επιτυχημένος δάσκαλος είναι αυτός που όχι μόνο γνωρίζει το αντικείμενό του, αλλά διαθέτει και μια σειρά από προσωπικά χαρακτηριστικά που τον καθιστούν αποτελεσματικό στην τάξη. Σε αυτήν την ανάρτηση, θα προσπαθήσω να προσεγγίσω τα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ένας επιτυχημένος δάσκαλος.
Πρώτον, ένας δάσκαλος πρέπει να είναι παθιασμένος με το αντικείμενό του. Το πάθος είναι μεταδοτικό και μπορεί να εμπνεύσει τους μαθητές να ενδιαφερθούν για ένα θέμα. Ένας δάσκαλος που είναι ενθουσιώδης και παθιασμένος με αυτό που διδάσκει μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στους μαθητές του. Θα είναι σε θέση να μεταφέρει σύνθετες έννοιες με ελκυστικό τρόπο και να δημιουργήσει ένα θετικό μαθησιακό περιβάλλον.
Δεύτερον, οφείλει να είναι υπομονετικός και ενσυναισθητικός. Η διδασκαλία μπορεί να είναι πρόκληση και οι μαθητές μπορεί να δυσκολεύονται με ορισμένες έννοιες. Ένας δάσκαλος που είναι υπομονετικός και ενσυναισθητικός μπορεί να συνεργαστεί με τους μαθητές για να ξεπεράσουν αυτές τις δυσκολίες. Θα αφιερώσει χρόνο για να κατανοήσει τις ανάγκες των μαθητών του και θα τους παρέχει την απαραίτητη υποστήριξη για να τους βοηθήσει να επιτύχουν τους ακαδημαϊκούς τους στόχους.
Τρίτον, ο δάσκαλος επιβάλλεται να είναι ευπροσάρμοστος και ευέλικτος. Ο κόσμος αλλάζει συνεχώς και η εκπαίδευση πρέπει να συμβαδίζει με αυτές τις αλλαγές. Ένας δάσκαλος που προσαρμόζεται εύκολα και παρουσιάζει ευελιξία μπορεί να τροποποιήσει τις μεθόδους διδασκαλίας του ώστε να ανταποκρίνεται σε διαφορετικά μαθησιακά στυλ και ικανότητες. Θα είναι σε θέση να ενσωματώσει τις νέες τεχνολογίες στα μαθήματά του και να εντάξει παραδείγματα από τον πραγματικό κόσμο για να τα κάνει πιο επίκαιρα.
Τέταρτον, είναι απαραίτητο να είναι οργανωμένος και πειθαρχημένος. Η διαχείριση της τάξης αποτελεί ένα κρίσιμο στοιχείο της αποτελεσματικής διδασκαλίας. Ένας δάσκαλος που είναι οργανωμένος και πειθαρχημένος μπορεί να διατηρήσει ένα δομημένο και παραγωγικό μαθησιακό περιβάλλον. Θα θέσει σαφείς προσδοκίες για τη συμπεριφορά και τις ακαδημαϊκές επιδόσεις και θα επιβάλει αυτές τις προσδοκίες με συνέπεια.
Τέλος, ένας επιτυχημένος δάσκαλος οφείλει να είναι δια βίου μαθητής. Η μάθηση δε σταματά μετά την απόκτηση πτυχίου. Ένας δάσκαλος που είναι αφοσιωμένος στη δια βίου μάθηση μπορεί να παραμείνει ενήμερος για τις νέες εξελίξεις στο γνωστικό του αντικείμενο και τις διδακτικές μεθοδολογίες. Θα αναζητά συνεχώς νέες γνώσεις και δεξιότητες για να βελτιώσει τη διδασκαλία του και να παρέχει την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση στους μαθητές του.
Συμπερασματικά, ένας επιτυχημένος δάσκαλος πρέπει να είναι παθιασμένος, υπομονετικός, ενσυναισθητικός, προσαρμοστικός, οργανωμένος, πειθαρχημένος και δια βίου μαθητής. Αυτά τα χαρακτηριστικά είναι απαραίτητα για τη δημιουργία ενός θετικού μαθησιακού περιβάλλοντος και για να βοηθήσει τους μαθητές να επιτύχουν τους ακαδημαϊκούς τους στόχους. Ένας επιτυχημένος δάσκαλος δεν είναι μόνο γνώστης του αντικειμένου του, αλλά διαθέτει και μια σειρά από προσωπικά χαρακτηριστικά που τον καθιστούν αποτελεσματικό στην τάξη.