Νέα Ελληνικά Γ' Λυκείου: Η τελική προσομοίωση της e-didaskalia για τις πανελλαδικές εξετάσεις 2023!

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0

Κείμενο 1

Εναλλακτικός τουρισμός: Εξερευνώντας τον κόσμο...αλλιώς!

Ο εναλλακτικός τουρισμός περιλαμβάνει ταξίδια με αντισυμβατικούς τρόπους, αναζητώντας μοναδικές και εξαιρετικές εμπειρίες αντί για τα συνήθη τουριστικά αξιοθέατα. Προσπαθεί να προσφέρει στους ταξιδιώτες μια βαθιά κατανόηση και εκτίμηση του τοπικού πολιτισμού, του περιβάλλοντος και των ανθρώπων.

Ο οικοτουρισμός είναι ένα είδος εναλλακτικού τουρισμού που υποστηρίζει βιώσιμες ταξιδιωτικές πρακτικές που ελαχιστοποιούν τις δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον. Περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως πεζοπορία, παρατήρηση πουλιών και άγριας ζωής, που συχνά περιλαμβάνουν διαμονή σε φιλικά προς το περιβάλλον καταλύματα.

Ο πολιτιστικός τουρισμός βυθίζει τον άνθρωπο στον τοπικό πολιτισμό, μαθαίνοντας για την ιστορία, τις παραδόσεις και τον τρόπο ζωής των ντόπιων. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει επισκέψεις σε μουσεία, παρακολούθηση φεστιβάλ και συμμετοχή σε εργαστήρια και μαθήματα.

Ο τουρισμός περιπέτειας είναι ένας άλλος τύπος εναλλακτικού τουρισμού που απευθύνεται στο κοινό που αναζητά την αδρεναλίνη και περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως bungee jumping, ράφτινγκ και zip-lining, που συχνά απαιτούν σωματική αντοχή και δεξιότητες.

Ο εθελοντικός τουρισμός, μια ακόμη μορφή εναλλακτικού τουρισμού, επιτρέπει στους ταξιδιώτες να συμμετέχουν σε τοπικά εθελοντικά προγράμματα, όπως προσπάθειες διατήρησης, κοινοτικής ανάπτυξης και εκπαιδευτικά προγράμματα, για να προσφέρουν στην κοινότητα.

Ο εναλλακτικός τουρισμός προσφέρει μια πιο αυθεντική και ουσιαστική ταξιδιωτική εμπειρία με την εμπλοκή με την τοπική κοινότητα και το περιβάλλον. Οι ταξιδιώτες μπορούν να αποκτήσουν μια βαθιά κατανόηση και εκτίμηση του προορισμού που επισκέπτονται.

Επιπλέον, ο εναλλακτικός τουρισμός έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει θετικά την τοπική οικονομία δημιουργώντας ευκαιρίες απασχόλησης και υποστηρίζοντας μικρές επιχειρήσεις. Αυτό μπορεί να διευκολύνει τη βιώσιμη ανάπτυξη και να μετριάσει τις αρνητικές επιπτώσεις του μαζικού τουρισμού στο περιβάλλον και τις τοπικές κοινότητες.

Ωστόσο, ο εναλλακτικός τουρισμός θέτει προκλήσεις. Μπορεί να είναι πιο δαπανηρός και απαιτεί περισσότερο σχεδιασμό και έρευνα από τον παραδοσιακό τουρισμό. Επιπλέον, ορισμένες δραστηριότητες μπορεί να μην είναι κατάλληλες για όλους, απαιτώντας ένα ορισμένο επίπεδο φυσικής κατάστασης και πολιτιστικής ευαισθησίας.

Βέβαια, παρά τις προκλήσεις του, τα οφέλη του εναλλακτικού τουρισμού αντισταθμίζουν την προσπάθεια για όλους όσοι αναζητούν μια ουσιαστική και αυθεντική ταξιδιωτική εμπειρία.

Αποστόλης Ζυμβραγάκης, e-didaskalia.blogspot.gr, 08/05/2023


Κείμενο 2

Απόσπασμα από συνέντευξη του γενικού γραμματέα του Εθνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), Δημήτρη Φραγκάκη

Ο τουρισμός εμπειρίας, τα ταξίδια “πολιτισμού” (cultural trips) και οι ειδικές μορφές τουρισμού κερδίζουν συνεχώς έδαφος παγκοσμίως και φαίνεται ότι η Ελλάδα μπορεί να υποστηρίξει τουρισμό όλο το χρόνο, μόνο κοιτώντας προς αυτήν την κατεύθυνση. Ποιοι προορισμοί έχουν ήδη αναδειχθεί πρωτοπόροι στις διάφορες ειδικές μορφές τουρισμού και ποια είναι τα επόμενά σας βήματα για το branding νέων προορισμών της Ελλάδας προς αυτή την κατεύθυνση;


Η προώθηση των ειδικών μορφών τουρισμού είναι ένα πολυσυζητημένο θέμα αλλά και ένας απόλυτα εφικτός στόχος για την χώρα μας. Όλη η Ελλάδα διαθέτει τις προϋποθέσεις για να τον πετύχει και να γίνει η πρωταγωνίστρια χώρα στον τομέα αυτό. Θα έλεγα μάλιστα ότι η ενίσχυση των λεγόμενων «εναλλακτικών» μορφών τουρισμού αποτελεί απαραίτητη συνθήκη προκειμένου να διασφαλίσουμε την βιωσιμότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Η τριετής στρατηγική του ΕΟΤ στηρίζεται στην μοναδική εμπειρία που μπορεί να ζήσει κάποιος στους ελληνικούς προορισμούς. Όλη η χώρα είναι ένας εν δυνάμει τουριστικός προορισμός για 12 μήνες τον χρόνο. Έτσι αντιμετωπίζουμε στρατηγικά και την προβολή και προώθηση του προϊόντος μας. Η επόμενη μέρα μετά την πανδημία απαιτεί εμπλουτισμό, επένδυση στην αυθεντικότητα και την ξεχωριστή ταυτότητα του τόπου μας και των ανθρώπων του, προστασία του φυσικού πλούτου και υποδομές. Οι εναλλακτικές μορφές έρχονται να απαντήσουν σε όλα τα παραπάνω ζητούμενα αλλά και σε ένα ακόμα που είναι ίσως και το πιο σημαντικό. Τον βιώσιμο τουρισμό που θα προσφέρει περισσότερες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας, θα συνδέει αβίαστα την τοπική παραγωγή προϊόντων με την κατανάλωση και θα δίνει τις δυνατότητες για ένα καλύτερο επαγγελματικό μέλλον για τις νέες γενιές. Αυτός ο βιώσιμος τουρισμός μπορεί να αποτελέσει έναν εθνικό στόχο της δεκαετίας που διανύουμε ήδη, ένα όραμα που μπορούμε όλοι μαζί να το κάνουμε πράξη.

Με ποιο τρόπο θα βοηθήσετε τους φορείς τουρισμού στην Ελλάδα να αναπτύξουν την τουριστική τους ταυτότητα και να εξελιχθούν επικοινωνιακά στον κόσμο του digital marketing, όπου παίζεται σημαντικό μέρος του παιχνιδιού;


Ο ΕΟΤ έχει σαν αποστολή του την προβολή συνολικά της χώρας ως τουριστικού προορισμού στο εξωτερικό. Συνεργαζόμαστε πολύ στενά με τον ιδιωτικό τομέα, τις επιχειρήσεις του κλάδου, τα θεσμικά όργανα τους και φυσικά με την τοπική αυτοδιοίκηση. Δίνουμε ιδιαίτερο βάρος στους προορισμούς μας και τους συνδράμουμε στα προγράμματα προβολής τους και στεκόμαστε δίπλα τους όπου χρειαστεί. Η αξία της συνεργασίας αυτής φάνηκε και στα καλά αποτελέσματα της φετινής σεζόν.

Επιμέλεια συνέντευξης: Κώστας Τσαούσης, ot.gr, 17/10/2021


Κείμενο 3

Ταξιδεύοντας - Ναζίμ Χικμέτ

Ανοίγουμε τις πόρτες
κλείνουμε τις πόρτες
δρασκελάμε τις πόρτες
και στο τέρμα του μοναδικού μας ταξιδιού
μήτε πολιτεία μήτε και λιμάνι

Το τραίνο εκτροχιάζεται, το πλοίο ναυαγεί, τ’ αεροπλάνο συντρίβεται
Ένα μονάχα επισκεπτήριο στον πάγο χαραγμένο

Αν είχα δικαίωμα, δικαίωμα εκλογής
Να ξαναρχίσω ή όχι τούτο το ταξείδι τούτο το ταξείδι
Θα το ξανάρχιζα, Θα το ξανάρχιζα, Θα το ξανάρχιζα

Απόδοση: Γιάννης Ρίτσος


Θέματα

Α1. Να αποδώσετε συνοπτικά τα οφέλη του εναλλακτικού τουρισμού, σύμφωνα με το Κείμενο 1 (60-70 λέξεις).

Μονάδες 20

Β1. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ) με βάση το περιεχόμενο των κειμένων 1 και 2.

α. Ο εναλλακτικός τουρισμός δίνει έμφαση στη διασκέδαση των τουριστών (Κείμενο 1).

β. Οι δυσκολίες εφαρμογής του εναλλακτικού τουρισμού, επί της ουσίας τον ακυρώνει (Κείμενο 1).

γ. Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να επενδύσει στον εναλλακτικό τουρισμό (Κείμενο 2).

δ. Ο εναλλακτικός τουρισμός αποτελεί προϋπόθεση για τη βιωσιμότητα του τουρισμού  (Κείμενο 2).

ε. Βασική αποστολή του ΕΟΤ είναι η προβολή των ελληνικών νησιών στο εξωτερικό ως προορισμού θερινών διακοπών (Κείμενο 2).

Μονάδες 5

Β2α. Πώς οργανώνει τον λόγο της τρίτης παραγράφου ("Ο πολιτιστικός...μαθήματα") ο συντάκτης του Κειμένου 1 (μονάδες 5); Ποια πρόθεση εξυπηρετεί ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσει την παράγραφό του (μονάδες 5);

Μονάδες 10

Β2β. Να σχολιάσετε τη νοηματική σύνδεση της έβδομης και της όγδοης παραγράφου του Κειμένου 1 (μονάδες 5). Τι επιδιώκει να αναδείξει ο συντάκτης με αυτήν την επιλογή (μονάδες 5);

Μονάδες 10

Β3. Να μεταφέρετε την τελευταία ερώτηση και απάντηση του Κειμένου 2 από τον ευθύ στον πλάγιο λόγο (μονάδες 5). Τι διαφορές παρατηρείτε ως προς το επικοινωνιακό αποτέλεσμα (μονάδες 5);

Μονάδες 10

Γ. Πώς φαίνεται, κατά τη γνώμη σας, η αξία του ταξιδιού στο Κείμενο 3; Ποια είναι η προσωπική σας στάση σχετικά με τα ταξίδια; Να απαντήσετε λαμβάνοντας υπόψη τουλάχιστον τρεις κειμενικούς δείκτες του Κειμένου 3.

Μονάδες 15

Δ. Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του Εθνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) "η ενίσχυση των λεγόμενων «εναλλακτικών» μορφών τουρισμού αποτελεί απαραίτητη συνθήκη προκειμένου να διασφαλίσουμε την βιωσιμότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος". Σε μια εκδήλωση που διοργανώνει ο δήμος σας, καλείστε, ως εκπρόσωπος των μαθητών της περιοχής, να εκφωνήσετε μια ομιλία (350-400 λέξεις) στην οποία να αναδείξετε:

α. την αναγκαιότητα του εναλλακτικού τουρισμού,

β. τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να εφαρμοστεί στη χώρα μας.

Μονάδες 30

Περισσότερα κριτήρια αξιολόγησης εδώ. 


Επιμέλεια: Αποστόλης Ζυμβραγάκης, φιλόλογος - M.Ed. ειδικός παιδαγωγός, συγγραφέας. 


Αναζητήστε το βιβλίο του: Όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις, Αποστόλης Ζυμβραγάκης, εκδόσεις 24 γράμματα, ISBN: 978-618-201-134-8, μέσα από το οποίο μπορείτε να βρείτε οδηγίες για το πώς απαντιούνται τα συγκεκριμένα ερωτήματα. 

Στο βιβλίο που κυκλοφορεί παρουσιάζεται με έναν ευρηματικό τρόπο όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου (συνεξέταση γλώσσας και λογοτεχνίας) μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις.  

Πρόκειται για έναν πλήρη οδηγό, στον οποίο θα βρείτε με σαφή και εύστοχο τρόπο απαντήσεις και οδηγίες για όλα τα πιθανά θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη περίληψη, πρακτικό οδηγό για πετυχημένο ερμηνευτικό σχόλιο λογοτεχνίας, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη παραγωγή λόγου σε κάθε επικοινωνιακή περίσταση, καθώς και όλα τα νέα κριτήρια αξιολόγησης του ΙΕΠ με τις απαντήσεις τους. 

Είναι σίγουρο πως αυτός ο πρακτικός οδηγός Νέων Ελληνικών θα γίνει ένα απαραίτητο εργαλείο για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων. 

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα: Ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης είναι ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους φιλολόγους της γενιάς του, δημιουργός του δημοφιλούς εκπαιδευτικού ιστολογίου "Ηλεκτρονική Διδασκαλία" (e-didaskalia.blogspot.gr), μέσα από το οποίο παρέχεται εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες της χώρας. Όλη αυτή η γνώση πλέον συμπυκνώνεται σε έναν πλήρη και ταυτόχρονα πρακτικό οδηγό Νέων Ελληνικών -απαραίτητο μετά τις τελευταίες αλλαγές- για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων. 




Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)