Μνημονικός κανόνας για να θυμάσαι πότε τα ρήματα γράφονται με -ε και πότε με -αι

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0







Δε θυμάσαι πότε τα ρήματα γράφονται με -ε και πότε με -αι;

Κι όμως θυμάσαι!

Το ρήμα είμαι στον ενεστώτα το θυμάσαι; Το θυμάσαι!

είμαι

είσαι

είναι

είμαστε

είστε

είναι

Ε, οι ίδιες καταλήξεις ισχύουν για τον ενεστώτα οριστικής όλων των ρημάτων στην παθητική φωνή!

Κι όταν λέμε παθητική φωνή, εννοούμε τα ρήματα που στο α' ενικό του ενεστώτα οριστικής τελειώνουν σε -μαι, π.χ. εγώ τώρα κοιμάμαι, θυμάμαι, βαριέμαι, κ.λπ..

Επομένως, έχουμε...

εγώ κοιμάμαι

εσύ κοιμάσαι

αυτός κοιμάται

εμείς κοιμόμαστε

εσείς κοιμάστε

αυτοί κοιμούνται

Τα ρήματα, λοιπόν, της παθητικής φωνής κλίνονται όπως το ρήμα είμαι...

...που σημαίνει ότι στον ενεστώτα οριστικής, στο α΄, β΄, γ΄ πρόσωπο ενικού (εγώ, εσύ, αυτός, αυτή, αυτό), αλλά και στο γ΄ πρόσωπο πληθυντικού (αυτοί, αυτές, αυτά) γράφονται με -αι, ενώ στο α΄ και β΄ πρόσωπο πληθυντικού (εμείς, εσείς) γράφονται με -ε.

Από την άλλη, τα ρήματα της ενεργητικής φωνής...

...δηλαδή αυτά που στο α' ενικό του ενεστώτα οριστικής τελειώνουν σε -ω, π.χ. εγώ τώρα διαβάζω, γράφονται παντού με -ε, π.χ. τρέχουμε, ελπίζετε, φωνάξτε, τελειώσατε κ.λπ..

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)