Ένα σίγουρα αναπόσπαστο κομμάτι των αλφαβητικών γλωσσικών συστημάτων είναι και η κατάκτηση της δεξιότητας της ορθογραφημένης γραφής.
Ορθογραφία σημαίνει ότι μια λέξη μπορεί να γραφτεί σωστά μόνο με έναν τρόπο. Η ορθογραφία θεωρείται μια δύσκολη και σύνθετη γνωστική διεργασία, δυσκολότερη και από την ανάγνωση, καθώς δεν υπάρχουν άλλα βοηθητικά στοιχεία που να μπορούν να την ενισχύσουν.
Όλοι οι ειδικοί και οι ερευνητές του χώρου συμφωνούν ότι η ορθογραφία περνά από συγκεκριμένα αναπτυξιακά στάδια. Η Frith (1985) μίλησε για 3 βασικά στάδια ανάπτυξης της ορθογραφημένης γραφής, ενώ η Bailet (1991) πρότεινε ένα άλλο εξελικτικό μοντέλο της ορθογραφίας που αναλύεται σε 5 στάδια κατάκτησης.
Τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες εμφανίζουν και εκφράζουν τις δυσκολίες τους στην ορθογραφία με πολλούς τρόπους πχ. φωνολογική ορθογραφία, φτωχό οπτικό λεξιλόγιο, συστηματικά καταληκτικά λάθη, θεματικά λάθη, ασταθή ορθογραφική επίδοση κλπ.
Σε ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης μπορούν να εφαρμοστούν πολλές μη παραδοσιακές και εναλλακτικές τεχνικές και μέθοδοι για ανάπτυξη και βελτίωση της Ορθογραφίας.
Σε αυτό το άρθρο θα παρουσιάσουμε άλλον έναν Κιναισθητικό τρόπο για να εφαρμόσει το παιδί με Δυσλεξία και ΕΜΔ τους κανόνες της καταληκτικής ορθογραφίας για λέξεις σε:
- ο-ω
- ι-η-ει