ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
ΤΑΞΗ:ΟΝΟΜΑ:
ΚΕΙΜΕΝΟ: Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, Δ.Σολωμού
Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει·
λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί*, κι η μάνα το ζηλεύει.
Τα μάτια η πείνα εμαύρισε· στα μάτια η μάνα μνέει*·
στέκει ο Σουλιώτης ο καλός παράμερα και κλαίει:
«Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τι σ' έχω 'γώ στο χέρι;
οπού συ μου 'γινες βαρύ κι ο Αγαρηνός* το ξέρει».
O Απρίλης με τον Έρωτα χορεύουν και γελούνε,
κι όσ' άνθια βγαίνουν και καρποί τόσ' άρματα σε κλειούνε*.
.....................................................................................
Λευκό βουνάκι πρόβατα κινούμενο βελάζει,
και μες στη θάλασσα βαθιά ξαναπετιέται πάλι,
π' ολονυχτίς εσύσμιξε* με τ' ουρανού τα κάλλη.
Και μες στης λίμνης τα νερά, όπ' έφθασε μ' ασπούδα*,
έπαιξε με τον ίσκιο της γαλάζια πεταλούδα,
που ευώδιασε τον ύπνο της μέσα στον άγριο κρίνο·
το σκουληκάκι βρίσκεται σ' ώρα γλυκιά κι εκείνο.
Μάγεμα η φύσις κι όνειρο στην ομορφιά και χάρη·
η μαύρη πέτρα ολόχρυση και το ξερό χορτάρι.
Με χίλιες βρύσες χύνεται, με χίλιες γλώσσες κρένει*:
«Όποιος πεθάνει σήμερα χίλιες φορές πεθαίνει».
Δ. Σολωμός, Ποιήματα και πεζά, Στιγμή
1. α)Να δικαιολογήσετε τον τίτλο του κειμένου. Ποιοι είναι οι εξωτερικοί και ποιοι οι εσωτερικοί εχθροί που πολιορκούν τους Μεσολογγίτες;-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(4 μονάδες)
β) Τι εννοεί ο ποιητής με τον τελευταίο στίχο: «Όποιος πεθάνει σήμερα χίλιες φορές πεθαίνει;»----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------(μον.2)
2. α) Να βρείτε μία οπτική, μία ακουστική, μία οσφρητική και μία κινητική εικόνα στο δεύτερο απόσπασμα. Τι πετυχαίνει με τη συσσώρευση των εικόνων; ( 2 μονάδες)
β) στέκει ο Σουλιώτης ο καλός παράμερα και κλαίει:
«Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τι σ' έχω 'γώ στο χέρι;
οπού συ μου 'γινες βαρύ κι ο Αγαρηνός* το ξέρει».
Σε ποιον μιλάει ο Σουλιώτης; Πώς ονομάζεται αυτός ο αφηγηματικός τρόπος; Γιατί επιλέγει ο ποιητής αυτόν τον αφηγηματικό τρόπο;---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------(μον.2)
3. Από τις παρακάτω 2 ασκήσεις να επιλέξετε τη 1. ( 8 μονάδες)
Πρώτη επιλογή: Από ποιους ή από τι πολιορκείται σήμερα ο άνθρωπος; Μπορεί να αντισταθεί και να παραμείνει ελεύθερος; (ανάπτυξη σε 60-80 περίπου λέξεις).
Δεύτερη επιλογή: Φανταστείτε πως είστε Μεσολογγίτης που σώθηκε μετά την έξοδο και κατέφυγε στη Ζάκυνθο. Αφηγηθείτε τα όσα περάσατε στον ποιητή (έως 100 λέξεις).