Ορθογραφία δεν είναι τίποτα άλλο από την γραπτή απεικόνιση των λέξεων.
Αυτή η γραπτή απεικόνιση διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες και κάθε μαθητής καλείται να τους μάθει κατά τη διάρκεια της φοίτησης του στη Δημοτική εκπαίδευση. Και παρ' όλο που πρόκειται για μια σύμβαση της Γλώσσας και όχι για ένα εγγενές χαρακτηριστικό της, η ορθογραφία παίζει καθοριστικό ρόλο στην εκπαίδευση των μαθητών.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι η ορθογραφία είναι μια εξαιρετικά σύνθετη διαδικασία και οι περισσότεροι άνθρωποι είναι σε θέση να διαβάσουν περισσότερες λέξεις από όσες µπορούν να ορθογραφήσουν µε ακρίβεια. (∆ηµήτριος Αναστασίου, Αναστασία Μπαντούνα)
Τα παιδιά που εμφανίζουν δυσκολίες στην ορθογραφημένη γραφή, κατά πλειοψηφία, έχουν τη γνώση των καταληκτικών κανόνων, τους οποίους όμως δεν εφαρμόζουν με επιτυχία στην αυθόρμητη γραφή.
Για την αντιμετώπιση των ορθογραφικών λαθών σε παιδιά με Μαθησιακές δυσκολίες έχουν προταθεί και έχουν καταγραφεί από την επιστημονική κοινότητα μεγάλος αριθμός μεθόδων και διδακτικών πρακτικών.
Η άσκηση του συγκεκριμένου άρθρου ορίζει ως στόχο την εξάσκηση του μαθητή με ΜΔ στην καταληκτική ορθογραφία σε επίπεδο λέξης. Για άλλη μια φορά επιλέγουμε να εντάξουμε την Κιναίσθηση στη μαθησιακή διαδικασία. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι η προσέγγιση της καταληκτικής ορθογραφίας με αισθητηριακούς τρόπους έχει πολλαπλά οφέλη στην καλύτερη αυτοματοποίηση της.
Η παρέμβαση έγινε για τη διάκριση των φωνητικά ίδιων καταλήξεων:
- -ι -η -ει
- -εις -ης
Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2002 από τη Μάνιου-Βακάλη σε παιδιά όλων των τάξεων του Δημοτικού σχολείου, καταγράφηκε ως συχνότερο λάθος, η σωστή ορθογραφική απόδοση του γραφήματος /ι/.
Υλικά: play dough, χαρτιά, μαρκαδόρος
Αρχικά γράφουμε τις λέξεις χωρίς την κατάληξη τους. Έπειτα βάζουμε για κάθε λέξη μια μικρή μπάλα από play dough σχηματίζοντας τα "κουμπιά"!
Το παιδί κοιτάει τη λέξη και πατάει το σωστό κουμπί.
Η άσκηση μπορεί να εφαρμοστεί για την ενίσχυση της ορθογραφίας σε πολλά σχήματα λέξεων:
- -ο -ω
- -η -οι
- τον των
- της τις
- -τε -ται
- -μαι -με
- τρια τρεις