Πανελλαδικές Εξετάσεις: Τις τελευταίες «πινελιές» βάζει το υπουργείο Παιδείας στο νέο νομοθέτημα που προετοιμάζει και αφορά στην εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση.
Σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργικό επιτελείο βιάζεται να "ισορροπήσει" το σύστημα εισαγωγής ανάμεσα στους δύο πυλώνες της ανώτατης εκπαίδευσης, όπως ονομάζει πλέον τα δημόσια Πανεπιστήμια και τα ιδιωτικά, στα οποία ανοίγει τις «πόρτες και τα παράθυρα».
Στο πλαίσιο αυτό ετοιμάζεται να ανοίξει θέμα Ακαδημαϊκού - Εθνικού Απολυτηρίου, όπου με «πυρήνα» την Τράπεζα Θεμάτων ο Γενικός Μέσος Όρος του Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη.
Ήδη με προσεκτικά βήματα εδώ και τρία χρόνια με την Τράπεζα Θεμάτων το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να μοντάρει, μαντάρει και «ευπρεπίσει» τις στοχεύσεις του για τη σχολική εκπαίδευση, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Την πρόθεσή του για αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ την είχε ανακοινώσει στη Βουλή, στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, επισημαίνοντας ότι το Υπουργείο Παιδείας ανοίγει "το διάλογο για το Εθνικό Απολυτήριο για ένα κοινά αποδεκτό τρόπο πρόσβασης στα ΑΕΙ , συμβατό τόσο με τις διεθνείς τάσεις όσο και με το κεκτημένο των Πανελλήνιων Εξετάσεων" .
Ο ίδιος, μιλώντας πριν δυο περίπου μήνες (Νοέμβριος 2023) στην 34η Ετήσια Ελληνική Οικονομική Σύνοδο, προανήγγειλε ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024 θα προχωρήσει σε αλλαγές για «το ανοιχτό σχολείο, το ελεύθερο πανεπιστήμιο και τον εκσυγχρονισμό και τη στόχευση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης» με στόχο την «αναβάθμιση της εκπαίδευσης, τη μείωση της γραφειοκρατίας και την επένδυση στη γνώση και τις νέες δεξιότητες που θα εξασφαλίζουν στους νέους μας περισσότερα και καλύτερα εφόδια σε ένα διεθνοποιημένο και μεταβαλλόμενο περιβάλλον». Ξεκαθάρισε επίσης ότι «οι αλλαγές στο σχολείο θα είναι το τρίτο χρονικά πεδίο μεταρρυθμίσεων καθώς προηγούνται η επαγγελματική εκπαίδευση και τα μη κρατικά ΑΕΙ».
Με μπαράζ δημοσιευμάτων «γραμμής το υπουργείο Παιδείας ξεκίνησε την επιχείρηση εξαγοράς της συναίνεσης της «κοινής γνώμης» και στο πλαίσιο αυτό δεν ήταν καθόλου τυχαία η επανεμφάνιση του Γιώργου Μπαμπινιώτη ο οποίος, με άρθρα και εμφανίσεις στα ΜΜΕ μίλησε για την ανάγκη μιας μεγάλης μεταρρύθμισης που θα αφορά στο «τέλος των Πανελληνίων Εξετάσεων» και θα στοχεύει στην «Ανάσταση τού Λυκείου»!
Σύμφωνα, λοιπόν με τον καθηγητή που πρόσκειται στο κυβερνών κόμμα «η επίδοση τού μαθητή στα τρία χρόνια τού Λυκείου (και όχι μέσα σ’ ένα τρίωρο εξέτασης!) θα διαμορφώνει μια αξιόπιστη εικόνα των δυνατοτήτων τού μαθητή, παίρνοντας τη μορφή ενός είδους "Ακαδημαϊκού Απολυτηρίου". Αυτή η επίδοση θα μετράει κυρίως στην εισαγωγή στα ΑΕΙ σε συνδυασμό με μια πανελλαδική εξέταση που θα συμπληρώνει την εικόνα τού υποψηφίου για όσο καιρό και όσες περιπτώσεις κρίνεται σκόπιμο από τα ίδια τα ΑΕΙ.»
Το νέο σχέδιο
Συνδυασμό στοιχείων από προηγούμενα συστήματα αποτελεί η νέα οργάνωση του λυκείου και του τρόπου εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Το βασικό σενάριο που προκρίνεται και πιθανόν θα ισχύσει από την επόμενη Α΄ Λυκείου είναι το ακόλουθο:
• Στην Α΄ Λυκείου οι μαθητές θα εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα, με επιτήρηση των εξετάσεων και διόρθωση των γραπτών από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Τα μισά θέματα θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα του μαθήματος και τα άλλα μισά με κλήρωση από αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων.
• Στη Β΄ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν επιστημονικό προσανατολισμό (όπως τώρα) και θα εξετάζονται σε 4 μαθήματα. Το ένα μάθημα θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας και οι μαθητές θα επιλέγουν τα υπόλοιπα 3 ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θέλουν να σπουδάσουν. Για το πεδίο των ανθρωπιστικών σπουδών θα είναι τα Αρχαία, τα Λατινικά, η Ιστορία. Για το πεδίο θετικών επιστημών, τα Μαθηματικά, η Φυσική, η Χημεία. Για τις επιστήμες υγείας, η Βιολογία, η Χημεία, η Φυσική. Για το πεδίο οικονομίας – πληροφορικής, τα Μαθηματικά, οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, η Πληροφορική.
Στις εξετάσεις των 4 μαθημάτων όλα τα θέματα θα επιλέγονται από την Τ.Θ. και θα είναι τα ίδια για κάθε σχολείο. Η επιτήρηση των εξετάσεων και η διόρθωση των γραπτών θα γίνεται από καθηγητές άλλου σχολείου.
Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και τον βαθμό των τετραμήνων που θα βάζει ο καθηγητής. Αλλά ο βαθμός του καθηγητή θα προσαρμόζεται (πιθανόν +/-3) στον βαθμό των γραπτών εξετάσεων.
Πως θα προκύπτει ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου
Ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των δύο τελευταίων ή και των τριών τάξεων (στο σημείο αυτό υπάρχει διχογνωμία). Εάν θα μετρούν οι βαθμοί μόνο των δύο τάξεων, η βαρύτητά τους θα είναι 30%-40% για τη Β΄ και 60%-70% για τη Γ΄ Λυκείου. Εάν μετρά και ο βαθμός της Α΄ Λυκείου, τα ποσοστά θα είναι 10% για την Α΄, 30% για τη Β΄ και 60% για τη Γ΄ Λυκείου.
Πως θα προκύπτει ο βαθμός πρόσβασης για εισαγωγή στα ΑΕΙ
Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ οι μαθητές θα παίρνουν βαθμό πρόσβασης, που θα προκύπτει από τον μέσο όρο των βαθμών στις εξετάσεις στα 4 μαθήματα προσανατολισμού Γ΄ Λυκείου. Με αυτόν θα υποβάλλουν μηχανογραφικό δελτίο για τα ΑΕΙ, όπως και τώρα. Βέβαια, θα συνυπολογίζεται και ο μέσος όρος στα 4 μαθήματα στις εξετάσεις της Β΄ Λυκείου, αλλά μόνο εάν είναι καλύτερος από τον μέσο όρο της Γ΄ Λυκείου. Για να αποκτήσει κάποιος βαθμό πρόσβασης, θα πρέπει να έχει πάρει εθνικό απολυτήριο.
Μια πρώτη κριτική ματιά
Το Εθνικό Απολυτήριο αντλεί στοιχεία και φιλοσοφία από άλλες προηγούμενες εκδοχές πανελλαδικών εξετάσεων ή εξαγγελίες που δεν πρόλαβαν να υλοποιηθούν. Τα "ξαδελφάκια" του είναι ανάλογες εξαγγελίες του Γιώργου Παπανδρέου στα μέσα της δεκαετίας του 90, το σύστημα Αρσένη (1998/99), οι ιδέες της Άννας Διαμαντοπούλου το 2010/11 και η προγραμματική εξαγγελία της ΝΔ το 2019.
Εκεί όπως που μοιάζει σαν δυο σταγόνες νερό είναι στη φιλοσοφία και στις προθέσεις. Μιλάμε για την προσπάθεια να κοπεί με κάθε τρόπο η διάθεση τόσων πολλών νέων για ανώτατες σπουδές και να αντιστοιχηθεί και στην Ελλάδα το κοινωνικοοικονομικό status με τις σπουδές και τους τίτλους σπουδών.
Ουσιαστικά με το «εθνικό απολυτήριο» που σχεδιάζεται επιχειρείται να κλείσει ο δρόμος προς τα δημόσια Πανεπιστήμια για μεγάλο τμήμα του μαθητικού πληθυσμού και αντίστοιχα να ανοίξει η δεξαμενή των «πελατών» για τα κολλέγια και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Δεν χρειάζεται να καταναλώσουμε πολλή... στατιστική, για να αποδείξουμε ότι στόχος ήταν και είναι να στηθεί ένας ολοκληρωμένος και «θωρακισμένος μηχανισμός αναχαίτισης» όσων ετοιμάζονται στο μέλλον να χτυπήσουν, κατ΄ αρχάς, τις πόρτες του Λυκείου κατά δεύτερον τις πόρτες των Πανεπιστημίων.