Διάλογο με του εμπλεκόμενους φορείς, για πολυεπίπεδες ριζικές αλλαγές στη λειτουργία του Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου ξεκινά ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, τον Απρίλιο.
Στόχος του υπουργού Παιδείας είναι η νέα μεγάλη μεταρρύθμιση, οποία θα φέρει τον τίτλο "Ανοικτό Σχολείο", να ψηφιστεί στη Βουλή μέχρι το καλοκαίρι, να ολοκληρωθεί σε βάθος χρόνου τριετίας.
Ειδικότερα ο "κορμός" των αλλαγών επάνω τον οποίο θα ετοιμάσουν οι ομάδες εργασίας της ηγεσίας του υπoυργείου Παιδείας, είναι:
Α. Αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας στις υπηρεσίες, σε σχέση με τον πολίτη και να καταπολεμηθούν οι "αγκυλώσεις" καθυστέρησης διευθέτησης υποθέσεων εκπαιδευτικών , γονέων και μαθητών, και
Β. Πάταξη των "στρεβλώσεων" που συνεχίζουν να προκαλούν νομοθετήματα του παρελθόντος, που εδώ και πολλά χρόνια κανείς υπουργός δεν άγγιξε, φοβούμενος τις αντιδράσεις (καταλήψεις κλπ).
Γ. Αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας στα σχολεία θέτοντας , μεταξύ άλλων δικαιώματα - υποχρεώσεις μαθητών απέναντι στο σχολείο.
Δ. Αυστηροποίηση των ποινών των μαθητών (Δείτε εδώ σχετικό ρεπορτάζ).
Ε. Κατάργηση του νόμου "Γαβρόγλου" για το τον διορισμό των εκπαιδευτικών και θεσμοθετήσει ένα νέο υβριδικό σύστημα. Με το νέο σύστημα διορισμών ένα ποσοστό προκηρυσσόμενων θέσεων οι διορισμοί θα γίνεται μέσω διαγωνισμού ΑΣΕΠ, κι ένα άλλο αποκλειστικά με μοριοδότηση.
Ζ. Αλλαγές προς πολλαπλές κατευθύνσεις, όπως:
- εισαγωγή του μαθήματος της τεχνητής νοημοσύνης
- θεμελίωση ότι στο μάθημα της λογοτεχνίας θα πρέπει να διδάσκονται πλήρη βιβλία όχι απλά αποσπάσματα ,
- στα αρχαία ελληνικά και στη γλώσσα να γίνουν ακόμα πιο καινοτόμοι στις μεθόδους διδασκαλίας,
- ενίσχυση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης.
Η. Θα θεσμοθετήσει το Εθνικό Απολυτήριο το οποίο βρίσκεται στο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας από το Νοέμβριο του 2018, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί.
Το Εθνικό Απολυτήριο θα είναι συμβατό τόσο με τις διεθνείς τάσεις όσο και με το κεκτημένο των πανελλαδικών εξετάσεων.
Θα τεθεί, ως προϋπόθεση στους μαθητές, εκτός από την επιτυχή ολοκλήρωση των τριών τάξεων του Λυκείου, και η κατοχή ενός αναγνωρισμένου Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας.Θα δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές -εφόσον το επιθυμούν - να το αποκτήσουν δωρεάν μέσω του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας ή με Voucher .
Ο Γενικός Μέσος Όρος του Εθνικού Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη.
Θ. Θα οριστεί το πλαίσιο της ελεύθερης επιλογής σχολείου από τους μαθητές. Προϋπόθεση θα αποτελεί να υπάρχει κενή θέση στο σχολείο υποδοχής.
Ι. Απλούστευση και ψηφιοποίηση του συνόλου των υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, οι γονείς.
Κ. Θεσμοθέτηση Τεστ ανίχνευσης τάσεων, κλίσεων και δεξιοτήτων σε όλους τους μαθητές όλων των σχολείων της χώρας.
Λ. Συστηματική Συμβουλευτική στα σχολεία η οποία θα γίνεται επαγγελματικά.
Μ. Η υποδομή των σχολείων να διατίθεται για συναυλίες και άλλες δραστηριότητες.Το σχολείο να ανοίξει στην τοπική κοινότητα, σε εθελοντικές δράσεις στη γύρω περιοχή .
Ν. Τη θεσμοθέτηση του “Νομικού Συμπαραστάτη” για να υποστηρίζει ζητήματα εκπαιδευτικών καθώς και το έργο των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης
Ο υπουργός, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, εξετάζει το τρόπο δόμησης αυτού του νέου θεσμού, δηλαδή εάν θα είναι ένα Γραφείο “Νομικού Συμπαραστάτη”, ανά περιφέρεια ή ανάλογα με τον αριθμό Διευθύνσεων.
Οι αρμοδιότητες του “Νομικού Συμπαραστάτη” θα έχουν δύο κατευθύνεις:
Η μία θα υποστηρίζει νομικά τα στελέχη εκπαίδευσης Διευθυντές Εκπαίδευσης Διευθυντές Σχολείων, , Συμβούλους Εκπαίδευσης κλπ.
Η δεύτερη κατεύθυνση θα έχει ατομικά τον εκπαιδευτικό.
Ξ. Νομική υποστήριξη του εκπαιδευτικού θα έχει σχέση καθαρά με τα εκπαιδευτικά του καθήκοντα.
Ο. Αλλαγή του τρόπου αποτύπωσης των κενών στα σχολεία, ώστε πριν το καλοκαίρι να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες πρόσληψης αναπληρωτών και στη διάρκεια του διδακτικού έτους να απομένει με "εξπρές" διαδικασίες η πρόσληψη για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών (ασθένεια, εγκυμοσύνη κλπ)
Π. Θα δημιουργηθούν προγράμματα σπουδών για τις σχολικές δομές ειδικής αγωγής, κατάλληλα σταθμισμένες ως προς το είδος των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.
Ταυτόχρονα, θα ετοιμαστεί νόμος πλαίσιο για την ειδική αγωγή συνολικά, που θα περιλαμβάνει και την αναμόρφωση της παράλληλης στήριξης.