Σχολιασμός θεμάτων:
Τα κείμενα πιθανόν να προκαλέσουν προβλήματα στους υποψηφίους. Πρόκειται για παιδιά γεννημένα το 2006 και εξετάζονται σε κείμενα άνω των 100 χρονών... Σε Καζαντζάκη και Παλαμά... Ακόμη και το κείμενο 1 που είναι γραμμένο το 2016 χρησιμοποιεί σε κάποια σημεία αρκετά ανοίκειο λεξιλόγιο για τους σημερινούς μαθητές. Φαντάζομαι ότι για τα παιδιά αυτά θα έχουν γραφτεί τα τελευταία...100 χρόνια πολύ πιο οικείου υφους κείμενα για το θέμα αυτό.
Τα θέματα Α1, Β1 και Β2 είναι αρκετά σαφώς διατυπωμένα και δεν αναμένεται να προκαλέσουν προβλήματα στην πλειονότητα των παιδιών.
Το θέμα Β3 είναι σαφώς διατυπωμένο και πέρα από τη γλωσσική επιλογή του ρηματκού προσώπου, ζητούνται είτε τα παραδείγματα των προσωπικών εμπειριών του συντάκτη, είτε η περιγραφή όσων έβλέπαν οι ταξιδιώτες, είτε η αφήγηση του ταξιδιού τους, χαρακτηριστικά που αγγίζουν την ερμηνεία του και απαιτούν και την κριτική κειμενοκεντρική προσέγγιση.
Το θέμα Γ είναι εστιασμένο ερώτημα και καλούνται οι υποψήφιοι να ερμηνεύσουν αφενός τη συναισθηματική κατάσταση του ποιητικού υποκειμένου και αφετέρου να καταθέσουν τη δική τους αντίστοιχη πιθανή κατάσταση. Εκτιμώ ότι θα υπάρξουν αρκετά προβλήματα, συνυπολογίζοντας τη δυσκολία της γλώσσας του Κωστή Παλαμά για τη σημερινή γενιά.
Το θέμα Δ αναμένεται να προκαλέσει σημαντικές δυσκολίες στα παιδιά. Παρόλο που τα ζητούμενα είναι σαφώς διατυπωμένα, είναι εξαιρετικά δύσκολη η εφαρμογή του επικοινωνιακού πλαισίου του άρθρου, ειδικά αν τα παιδιά μείνουν στη θεωρία που διδάσκονται. Δηλαδή, ότι το άρθρο θέλει στοιχείο επικαιρότητας και μία αποστασιοποίηση από την προσωπική άποψη. Εκ των πραγμάτων τα ζητούμενα οδηγούσαν τα παιδιά τόσο μακριά από το στοιχείο της επικαιρότητας όσο και από το στοιχείο της αποστασιοποίησης. Σε τέτοια ζητούμενα θεωρώ άστοχη την εμμονή να γραφτεί άρθρο και πραγματικά απορώ με ποιες οδηγίες και πώς θα διορθώσουν το επικοινωνιακό πλαίσιο οι βαθμολογητές. Επίσης, το δεύτερο ζητούμενο ξεφεύγει από τη θεματική ενότητα του τουρισμού και αγγίζει πολλές θεματικές ενότητες, κάτι που δεν έχει δοκιμαστεί ξανά μέχρι τώρα και ίσως δυσκολέψει τους μαθητές στην αναζήτηση της επιχειρηματολογίας τους.
Σε γενικές γραμμές, υπήρχε σαφήνεια στα θέματα, αλλά και δυσκολίες που δε φαίνονται με την πρώτη ματιά...
Εύχομαι κάθε επιτυχία σε όλα τα παιδιά και καλή δύναμη στους εκπαιδευτικούς!
Υ.Γ.: Στην επιλογή των κειμένων η επιτροπή ας είναι λίγο πιο προσεκτική. Μια απλή αναζήτηση στη Google θα φανέρωνε ότι το κείμενο 1 έχει χρησιμοποιηθεί από ιδιωτικό σχολείο σε διαγώνισμα υποτροφιών Γυμνασίου...
Αποστόλης Ζυμβραγάκης