Πόσες ασκήσεις Φωνολογικής επίγνωσης χωράνε σε μια παρέμβαση;
Η ευρηματικότητα των ασκήσεων, η ποικιλία των έργων και η εναλλαγή των δραστηριοτήτων είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά που χρειάζεται να έχει μια παρεμβατική διαδικασία για να πετύχει τους παιδαγωγικούς στόχους της, να ενεργοποιήσει το κίνητρο του μαθητή και να εξασφαλίσει την ουσιαστική συμμετοχή του.
Βασικός στόχος των παρεμβάσεων είναι η Φωνημική επίγνωση των μαθητών με Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες. Άλλωστε η βιβλιογραφία αναφέρει και οι έρευνες επιβεβαιώνουν ότι η κατάκτηση της είναι απολύτως απαραίτητη για την απόκτηση της ανάγνωσης και της γραφής.
Η ενασχόληση των ειδικών παιδαγωγών στην ενδυνάμωση της δεξιότητας αυτής των μαθητών, να ταιριάζουν κάθε φώνημα με το αντίστοιχο γράφημα αλλά και να τα χειρίζονται με επιτυχία, απαιτεί μεθοδικότητα στο σχεδιασμό και ένα αυξημένο ρεπερτόριο ασκήσεων.
Μια άσκηση, που τονίζει την αυτονομία του κάθε γραφήματος- φωνήματος της λέξης με έναν Κιναισθητικό τρόπο είναι και η "Τεντώνω τη λέξη!"
Σκοπός είναι να δείξουμε οπτικά το χώρο του κάθε γράμματος και πως αυτό αποτελεί μια μικρή μονάδα-κομμάτι ήχου.
Αν όλα αυτά τα ανοίξουμε-τεντώσουμε τότε βλέπουμε κάθε γράμμα, κάθε ήχο. Αν τα ενώσουμε φτιάχνουμε μια λέξη!
Υλικά: χαρτί, λάστιχα, μαρκαδόρος, σελοτέιπ
Αρχικά κόβουμε σε μικρά κομμάτια το χαρτί ανάλογα με τα γράμματα των λέξεων. Κόβουμε τα λάστιχα στη μέση.
Γράφουμε στα χαρτάκια τα γράμματα των λέξεων.
Κολλάμε με σελοτέιπ πάνω στο λάστιχο. Φροντίζουμε τα γράμματα να είναι ενωμένα όταν δίνουμε στο παιδί τη λέξη.
Το παιδί διαβάζει τη λέξη και μετά τεντώνει το λάστιχο. Βλέπει πως τα γράμματα χωρίζονται μεταξύ τους και πως ενώνονται ξανά συνθέτοντας και αποσυνθέτοντας τη λέξη. Μπορεί να δει κάθε γράμμα-φώνημα ξεχωριστά και εμείς να δείξουμε τη σειρά και που μπορεί να έκανε λάθος.
Dyslexia Tip:
Το παιδί τεντώνει και αφήνει το λάστιχο επαναλαμβανόμενα για να συνειδητοποιήσει καλύτερα το διαχωρισμό των φωνημάτων-γραμμάτων!
Η άσκηση μπορεί να εφαρμοστεί για ενίσχυση της Φωνολογικής επίγνωσης με περισσότερους τρόπους.
Όπως:
- Συλλαβική επίγνωση.
- Ανάγνωση συλλαβών.
- Επίγνωση για συγκεκριμένα συμπλέγματα πχ. -στρ-, -χτρ- κλπ.
- Φωνηεντικές ακολουθίες πχ. εάν, αέρας κλπ.
- Λέξεις με /-ς/ πχ. λάθο-ς κλπ.
- Λέξεις με /-σμ -σβ -σγ/ πχ. σγ-ουρός κλπ.
- Λέξεις με /-ια/ πχ. καρδ-ιά κλπ.