Κάθε φορά που προκύπτει ένα θέμα και διχάζει το έθνος, όπως αυτό με τους αριστούχους αλβανούς μαθητές και το ερώτημα κατά πόσο ένας αλλοεθνής έχει το δικαίωμα να σηκώνει αυτή τη σημαία, ανακαλύπτω πως ένα μέρος της εκκλησιαστικής και πολιτικής μας ηγεσίας, όπως και ένα τμήμα του λαού μας θεωρεί κάθε τι που είναι μπούρδα εθνικό θέμα. Και τα ειδικευμένα στην μπουρδολογία ΜΜΕ βρίσκουν δωρεάν υλικό για να προσελκύσουν διαφημίσεις. Οφείλω να ομολογήσω προκαταβολικά πως σέβομαι κάθε άποψη, ακόμα και την μπούρδα. Για τον εαυτό μου κρατάω το δικαίωμα να έχω τη δικιά μου κρίση και να την υποστηρίζω, έστω κι αν είναι μοναχική.
Όλοι αυτοί που υποστήριξαν πως ένας Αλβανός δεν έχει το δικαίωμα να κρατάει στα χέρια του την ελληνική σημαία, για να είναι συνεπείς με τον εαυτό τους πρέπει να προχωρήσουν σε βάθος και να αποκηρύξουν τους Σουλιώτες που ήταν Αρβανίτες και σήκωσαν πρώτοι τη σημαία της επανάστασης πολύ πριν το 1821. Ακόμα πρέπει να ζητήσουν τον εκθρονισμό όλων των ηρώων του ’21 που ήταν χριστιανοί Αρβανίτες, από τον Μπότσαρη ως τον Κουντουριώτη.
[…]
Από την εποχή του Μ. Αλεξάνδρου μέχρι την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους, δηλαδή για 22 αιώνες περίπου ζούσαμε χωρίς σύνορα στο πλαίσιο αυτοκρατοριών όπου οι μετακινήσεις και οι μίξεις πληθυσμών ήταν μια τρέχουσα πρακτική. Έλληνες γινήκαμε με το διαφωτισμό για τις ανάγκες της Ελληνικής Επανάστασης και τη δημιουργία Κράτους – Έθνους. Σε δέκα, είκοσι χρόνια μπορεί να έχουμε μαύρους αξιωματικούς στον ελληνικό στρατό, Ασιάτες πολιτικούς στη Βουλή, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα πάψει να υπάρχει Ελλάδα ή ότι οι μελλοντικοί έγχρωμοι αξιωματούχοι θα είναι λιγότερο Έλληνες από εμάς.
Κι όλα αυτά, γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα παιδιά των μεταναστών, τόσο στην Ελλάδα όσο και αλλού, πρέπει να δώσουν μάχη για να κρατήσουν την ταυτότητα της χώρας που προέρχονται. Η πιο συνηθισμένη πορεία είναι αυτή της ταχείας αφομοίωσης στη χώρα όπου έχουν εγκατασταθεί και η κυρίαρχη κουλτούρα και γλώσσα γίνονται σχεδόν αυτομάτως δικές τους.
Περικλής Κοροβέσης, «Γασμούλοι και Αρβανίτες», εφ. Ελευθεροτυπία, 2000
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
1. «Σε δέκα, είκοσι χρόνια μπορεί να έχουμε μαύρους αξιωματικούς στον ελληνικό στρατό, Ασιάτες πολιτικούς στη Βουλή, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα πάψει να υπάρχει Ελλάδα ή ότι οι μελλοντικοί έγχρωμοι αξιωματούχοι θα είναι λιγότερο Έλληνες από εμάς.»
Αφού μελετήσετε το παραπάνω απόσπασμα:
α. να το χωρίσετε σε προτάσεις
β. να διακρίνετε τις κύριες από τις δευτερεύουσες
γ. να βρείτε ποιες προτάσεις συνδέει το αλλά και ποιες το ή
δ. να χαρακτηρίσετε τη σύνδεση με τις παραπάνω λέξεις (παρατακτική – υποτακτική)
ε. να αναγνωρίσετε το είδος των υπογραμμισμένων προτάσεων και από ποια ρήματα εξαρτώνται
5 μονάδες
2. Στα παραδείγματα που ακολουθούν η λέξη γλώσσα χρησιμοποιείται με διαφορετική σημασία. Τι σημαίνει σε κάθε περίπτωση;
· Να σου φτιάξει γλώσσα πλακί, να γλείφεις τα δάχτυλά σου!
· Μου έβγαλε και γλώσσα από πάνω!
· Τα όρια της γλώσσας μου είναι τα όρια του κόσμου μου.
· Έχω μια γλώσσα τσαρούχι από τη χθεσινή καπνίλα στο κλαμπ!
· Γλώσσα δε βάζει μέσα! Έγινε το κεφάλι μου καζάνι!
5 μονάδες
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Υποθέστε ότι και στο σχολείο σας κάποιος/α μαθητής/τρια που κατάγεται από ξένη χώρα προτείνεται για να σηκώσει τη σημαία σε κάποια εθνική επέτειο. Υπάρχουν όμως αρκετοί που διαφωνούν. Σε κοινή λοιπόν συνέλευση με τους γονείς και τους καθηγητές παίρνετε το λόγο για να υποστηρίξετε τη μια ή την άλλη άποψη. Η ομιλία σας να μην ξεπερνάει τις 200 λέξεις.
Φροντίστε ώστε:
· το ύφος του κειμένου να ταιριάζει στην περίσταση
· να διατυπώσετε με σαφήνεια τη θέση σας
· να χρησιμοποιήσετε στοιχεία που να την αιτιολογούν επαρκώς
10 μονάδες