Μπορεί ένας υποδηματοποιός να είναι φιλόσοφος; Στην αρχαία Αθήνα του 5ου αιώνα π.Χ., ο Σίμων αποδεικνύει ότι η σοφία δεν ήταν προνόμιο μόνο των διανοούμενων, αλλά μπορούσε να αναπτυχθεί ακόμη και σε ένα εργαστήριο υποδημάτων, δίπλα στην Αγορά.
Ο Σίμων και ο Σωκράτης: Ένα ασυνήθιστο δίδυμο
Ο Σίμων δεν ήταν ένας τυχαίος τεχνίτης. Στο κατάστημά του, κοντά στην Αγορά, ο Σωκράτης σύχναζε συχνά για να συνομιλεί μαζί του και να ανταλλάσσει ιδέες. Αντί να εγκαταλείψει την τέχνη του, όπως του πρότεινε ακόμα και ο Περικλής, ο Σίμων επέλεξε να παραμείνει ανεξάρτητος, αποδεικνύοντας ότι η φιλοσοφία δεν απαιτεί παλάτια, αλλά ανήσυχο πνεύμα.
Ο πρώτος «Σωκρατικός Διάλογος»
Ο Σίμων δεν περιορίστηκε μόνο στη συζήτηση· κατέγραψε τους διαλόγους του με τον Σωκράτη, δημιουργώντας τα πρώτα γραπτά σωκρατικά κείμενα, πολύ πριν τον Πλάτωνα. Αν και αυτά δεν σώθηκαν, ο Διογένης Λαέρτιος κατέγραψε τίτλους 33 διαλόγων, που κάλυπταν θέματα όπως η δικαιοσύνη, η γενναιότητα και η επιστήμη.
Μύθος ή πραγματικότητα;
Υπήρξε πραγματικά ο Σίμων ή είναι επινόηση; Η απουσία του από τα κείμενα του Πλάτωνα γεννά ερωτήματα, όμως υπάρχουν μαρτυρίες από άλλους αρχαίους συγγραφείς. Επιπλέον, μια εντυπωσιακή αρχαιολογική ανακάλυψη στα μέσα του 20ού αιώνα ενίσχυσε την ιστορικότητά του: ένα εργαστήριο υποδηματοποιού στην Αγορά, με καρφιά και αγγείο χαραγμένο με το όνομά του, ταιριάζει απόλυτα με την περιγραφή του Σίμωνα.
Η διαχρονική αξία του Σίμωνα
Ο Σίμων συμβολίζει τη δύναμη της σκέψης στην καθημερινότητα. Δείχνει πως η φιλοσοφία δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο των μεγάλων στοχαστών, αλλά κάτι που μπορεί να ανθίσει παντού – ακόμη και σε ένα εργαστήριο υποδημάτων, στη σκιά της Αθηναϊκής Αγοράς.
