Νέες φήμες για μείωση ωρών στα φιλολογικά μαθήματα απειλούν την ανθρωπιστική παιδεία και το εργασιακό μέλλον χιλιάδων αναπληρωτών. Δείτε τι διακυβεύεται και ποια είναι τα αιτήματα των εκπαιδευτικών.
Ένας νέος συναγερμός ηχεί στους διαδρόμους της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, πυροδοτώντας έντονη ανησυχία στον κόσμο των φιλολόγων. Οι φήμες για επικείμενη μείωση των ωρών διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα δεν αποτελούν απλώς μια αλλαγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Για χιλιάδες εκπαιδευτικούς και μαθητές, συνιστούν μια άμεση απειλή για το μέλλον της ανθρωπιστικής παιδείας και την επαγγελματική ασφάλεια.
Η Διπλή Απειλή: Υποβάθμιση της Παιδείας, Αβεβαιότητα για τους Εκπαιδευτικούς
Τον κώδωνα του κινδύνου έκρουσε η πρόεδρος του Συλλόγου Αναπληρωτών Φιλολόγων (ΣΑΦ), Ευδοξία Ζαχαριάδου, σε πρόσφατη συνέντευξή της. Όπως τόνισε, μια τέτοια περικοπή θα έχει διπλό, αρνητικό αντίκτυπο:
- Υποβαθμίζει την ανθρωπιστική εκπαίδευση: Μαθήματα που καλλιεργούν την κριτική σκέψη, την ενσυναίσθηση και την ιστορική συνείδηση τίθενται στο περιθώριο.
- Πλήττει τους αναπληρωτές: Χιλιάδες φιλόλογοι που στηρίζουν το δημόσιο σχολείο οδηγούνται σε ακόμα μεγαλύτερη εργασιακή επισφάλεια.
Ένα Προαναγγελθέν Σχέδιο;
Η τρέχουσα ανησυχία δεν είναι κεραυνός εν αιθρία. Έρχεται ως συνέχεια προηγούμενων σχεδιασμών του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), το οποίο στο παρελθόν είχε διερευνήσει:
- Τη συγχώνευση Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας σε ένα ενιαίο μάθημα.
- Την περικοπή ωρών από την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία.
Παρά τις έντονες συζητήσεις, ο Πρόεδρος του ΙΕΠ δεν έχει ακόμη τοποθετηθεί δημόσια για να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει τις νέες φήμες, αφήνοντας την εκπαιδευτική κοινότητα σε καθεστώς αναμονής.
Γιατί η Φιλολογική Παιδεία Είναι η Ασπίδα της Δημοκρατίας;
«Η φιλολογική εκπαίδευση είναι το θεμέλιο μιας ουσιαστικής παιδείας, που δεν περιορίζεται στη χρηστική γνώση αλλά διαμορφώνει πολίτες με αξίες και δημοκρατική αντίληψη», υπογράμμισε η κ. Ζαχαριάδου.
Σε μια εποχή που κυριαρχούν οι αλγόριθμοι της επιφανειακής πληροφορίας και η πόλωση, η ανθρωπιστική παιδεία γίνεται πιο αναγκαία από ποτέ. Η καλλιέργεια της γλώσσας, η επαφή με τα κλασικά κείμενα και η ανάλυση της λογοτεχνίας δεν είναι πολυτέλεια. Είναι το εργαλείο που μαθαίνει τους νέους να σκέφτονται ελεύθερα, να αμφισβητούν και να συνθέτουν επιχειρήματα – ο πυλώνας κάθε υγιούς δημοκρατίας.
Η Διαρκής Αγωνία των Αναπληρωτών
Πέρα από το μέλλον των μαθημάτων, η συζήτηση φέρνει στην επιφάνεια τις χρόνιες παθογένειες που ταλαιπωρούν τους αναπληρωτές. Η καθημερινότητά τους ορίζεται από την εξουθένωση και την αβεβαιότητα, περιμένοντας κάθε χρόνο να μάθουν πού και αν θα εργαστούν.
Τα αιτήματα του κλάδου παραμένουν σταθερά και επίκαιρα:
- Μόνιμοι διορισμοί για την κάλυψη των πραγματικών κενών.
- Σταθερότητα και αξιοπρέπεια στην εργασία.
- Ουσιαστικός διάλογος με το Υπουργείο Παιδείας για τον σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής.
Η Επόμενη Μέρα: Διάλογος ή Μονομερείς Αποφάσεις;
Ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων απευθύνει έκκληση στο Υπουργείο Παιδείας να καθίσει στο τραπέζι του διαλόγου. Η όποια απόφαση δεν μπορεί να ληφθεί ερήμην αυτών που ζουν και αναπνέουν καθημερινά μέσα στη σχολική τάξη.
Το ερώτημα που πλανάται είναι ξεκάθαρο: θα προχωρήσουμε σε μια εκπαιδευτική πολιτική που ενισχύει την κριτική σκέψη ή θα επιλέξουμε τον δρόμο μιας πιο τεχνοκρατικής και αποστειρωμένης μάθησης; Αυτό που διακυβεύεται δεν είναι απλώς ένα ωρολόγιο πρόγραμμα, αλλά η ίδια η ψυχή της Παιδείας μας.
