Είναι δίκαιο ένα παιδί να κρίνεται για το μέλλον του σε μια εξέταση τριών ωρών; Ο Ομότιμος Καθηγητής Γλωσσολογίας Γιώργος Μπαμπινιώτης υποστηρίζει πως όχι. Σε μια συνέντευξη-βόμβα, που έδωσε τον Φενρουάριο στο Πρώτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, πρότεινε την κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων και την εισαγωγή στα πανεπιστήμια με Ακαδημαϊκό Απολυτήριο, ένα σύστημα που εφαρμόζεται ήδη σε πολλές χώρες της Ευρώπης και που το μελετάει το Υπουργείο Παιδείας με τη θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου.
Γιατί το σύστημα με τις Πανελλαδικές "δεν τραβάει άλλο";
Σύμφωνα με τον κ. Μπαμπινιώτη, το τρέχον σύστημα είναι άδικο, απάνθρωπο και αναξιόπιστο. Δεν μπορεί να αποτυπώσει τις πραγματικές δυνατότητες ενός μαθητή, οι οποίες χτίζονται και αξιολογούνται σε βάθος τριών ετών στο Λύκειο. Αυτή η εμμονή με τις εξετάσεις έχει ένα βαρύ τίμημα:
- Αχρηστεύει το Λύκειο: Τα μαθήματα που δεν εξετάζονται χάνουν την αξία τους, και οι μαθητές επικεντρώνονται μόνο στην αποστήθιση για τις εξετάσεις.
- Δημιουργεί άγχος: Η πίεση του τρίωρου μπορεί να καταστρέψει την προσπάθεια χρόνων λόγω ενός απροσδόκητου γεγονότος ή ενός λάθους.
- Υπονομεύει την Παιδεία: Το σχολείο παύει να είναι χώρος μάθησης και αγωγής και μετατρέπεται σε ένα εξεταστικό κέντρο.
Η "ανάσταση του Λυκείου" μέσω της Τράπεζας Θεμάτων
Πώς μπορεί όμως να διασφαλιστεί η αξιοπιστία ενός τέτοιου συστήματος; Ο Γιώργος Μπαμπινιώτης προτείνει ως ασφαλιστική δικλείδα την αναβάθμιση της Τράπεζας Θεμάτων. Με αυτόν τον τρόπο:
- Θα υπάρχει μια αντικειμενική βαθμολόγηση καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
- Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν ένα αντικειμενικό εργαλείο για την αξιολόγηση των μαθητών, μειώνοντας τις πιέσεις που δέχονται.
- Η βαθμολογία του απολυτηρίου θα αντανακλά την πραγματική επίδοση και εξέλιξη του μαθητή.
Ο πρώην πρύτανης τονίζει ότι αυτή η αλλαγή θα φέρει την ανάσταση του Λυκείου, καθώς θα ανακτήσει τον εκπαιδευτικό και μορφωτικό του χαρακτήρα. Για να γίνει αυτό, χρειάζεται θάρρος από την πλευρά της πολιτείας, ώστε να ξεπεραστούν τα συμφέροντα που έχουν βολευτεί με το τωρινό σύστημα.
Το σχολείο ως χώρος αγωγής, όχι μόνο γνώσης
Ο κ. Μπαμπινιώτης κλείνει τη συνέντευξη υπογραμμίζοντας ότι η ελληνική παιδεία στην ουσία σταματά στο Γυμνάσιο. Το Λύκειο έχει χάσει τον χαρακτήρα του ως χώρος που καλλιεργεί αξίες, αρχές και αγωγή. Ο ίδιος τονίζει την ανάγκη ο δάσκαλος να μπορεί να κάνει τη δουλειά του με σεβασμό και αξιοπρέπεια, ώστε το σχολείο να πάψει να είναι μόνο ένα μέρος για πληροφορίες και γνώσεις και να γίνει ξανά ένα σχολείο ζωής.
