Η επιτυχία των μαθητών πρέπει να αποτελεί την κορυφαία προτεραιότητα κάθε εκπαιδευτικού. Ωστόσο, ο ορισμός της «επιτυχίας» διαφέρει από παιδί σε παιδί. Για κάποιους μαθητές, επιτυχία σημαίνει ένας άριστος βαθμός. Για άλλους, μπορεί να σημαίνει την ενεργή συμμετοχή στην τάξη ή την υπέρβαση του άγχους.
Ανεξάρτητα από το πώς μετράται η πρόοδος, εσείς ως εκπαιδευτικοί έχετε τη δύναμη να βοηθήσετε όλους τους μαθητές σας να φτάσουν στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους. Ακολουθούν οκτώ διδακτικές στρατηγικές που μπορείτε να εφαρμόσετε άμεσα για να ενισχύσετε τη σχολική επιτυχία.
1. Θέστε υψηλές (αλλά ρεαλιστικές) προσδοκίες
Δημιουργήστε ένα ακαδημαϊκό περιβάλλον που εμπνέει. Θέστε υψηλούς στόχους και ωθήστε τους μαθητές να τους κατακτήσουν, προσφέροντας ταυτόχρονα γενναιόδωρη επιβράβευση. Ακόμα και αν κάποιοι χρειάζονται περισσότερο χρόνο, όλοι οι μαθητές έχουν ανάγκη να ακούσουν: «Είσαι έξυπνος και τα πας περίφημα».
Tip: Δώστε στους μαθητές λυκείου υλικό πανεπιστημιακού επιπέδου και πείτε τους: «Αυτό διδάσκεται στο πρώτο έτος του πανεπιστημίου». Όταν το κατακτήσουν, η αυτοπεποίθησή τους θα εκτοξευθεί.
2. Καθιερώστε μια σταθερή ρουτίνα στην τάξη
Η δομή είναι απαραίτητη για την καλή συμπεριφορά, τόσο στα νήπια όσο και στους εφήβους. Οι διαδικασίες της τάξης μπορεί να απαιτούν χρόνο στην αρχή της χρονιάς, αλλά μόλις εδραιωθούν, σας επιτρέπουν να εστιάσετε στη διδασκαλία αντί να διαχειρίζεστε φασαρίες.
- Κάντε σαφείς τους κανόνες από την πρώτη μέρα.
- Αναρτήστε τους κανόνες και τις συνέπειες σε εμφανές σημείο.
- Να είστε συνεπείς στην εφαρμογή τους.
3. Εφαρμόστε τον κανόνα των «πρώτων και τελευταίων 5 λεπτών»
Η συνέπεια στην έναρξη και τη λήξη του μαθήματος δημιουργεί ασφάλεια. Κάντε την ίδια δραστηριότητα τα πρώτα πέντε λεπτά (π.χ. προετοιμασία υλικού) και τα τελευταία πέντε λεπτά (π.χ. τακτοποίηση και αναμονή του κουδουνιού). Όταν αυτές οι ρουτίνες γίνονται «δεύτερη φύση» για τους μαθητές, η τάξη λειτουργεί ομαλά ακόμα και αν χρειαστεί να λείψετε και να έρθει αναπληρωτής.
4. Επενδύστε στη συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη
Η εκπαίδευση αλλάζει διαρκώς. Νέες έρευνες και ιδέες μπορούν να ανανεώσουν τη διδασκαλία σας και να αποτρέψουν τη ρουτίνα. Οι μαθητές αντιλαμβάνονται πότε ένας δάσκαλος βαριέται να διδάξει τα ίδια και τα ίδια.
- Παρακολουθήστε σεμινάρια.
- Διαβάστε επαγγελματικά περιοδικά.
- Δοκιμάστε νέες μεθόδους για να κρατήσετε ζωντανό το ενδιαφέρον των μαθητών (και το δικό σας).
5. Αξιοποιήστε την Ταξινομία του Bloom
Χρησιμοποιήστε την Ταξινομία του Bloom ως εργαλείο για να εμβαθύνετε τη σκέψη των μαθητών. Μην μένετε μόνο στην απομνημόνευση γεγονότων (ποιος, πού, πότε). Προκαλέστε τους μαθητές να ανέβουν στην πυραμίδα της γνώσης: να αναλύσουν, να αξιολογήσουν και να συνθέσουν πληροφορίες. Κάντε ερωτήσεις τύπου «Τι θα συνέβαινε αν...;» και ζητήστε τους να αιτιολογήσουν τις απόψεις τους. Αυτό καλλιεργεί την κριτική σκέψη και την ουσιαστική μάθηση.
6. Εναλλαγή στις μεθόδους διδασκαλίας
Κάθε μαθητής μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο. Αν εμμένετε σε μία μόνο μέθοδο (π.χ. διάλεξη), χάνετε το ενδιαφέρον μέρους της τάξης. Η ποικιλία είναι το κλειδί. Αντί να μιλάτε συνεχόμενα για 45 λεπτά, σπάστε το μάθημα σε τμήματα:
- 15λεπτά θεωρία.
- 15 λεπτά πρακτική (με βίντεο, φύλλα εργασίας, κουίζ).
- 15 λεπτά συζήτηση.
7. Δείξτε έμπρακτο ενδιαφέρον για κάθε μαθητή
Οι μαθητές έχουν έντονο ένστικτο και καταλαβαίνουν πότε ένας δάσκαλος αδιαφορεί για αυτούς. Κάντε μια ειλικρινή ενδοσκόπηση: Έχετε «ξεγράψει» κάποιους μαθητές; Ανεξάρτητα από τα προσωπικά σας συναισθήματα, οφείλετε να εργαστείτε για την επιτυχία όλων. Δείξτε ενθουσιασμό, μάθετε τα χόμπι τους και ενσωματώστε τα ενδιαφέροντά τους στο μάθημα. Η προσωπική σύνδεση είναι συχνά το κλειδί για τη μαθησιακή κινητοποίηση.
8. Διαφάνεια και σαφείς στόχοι
Η επιτυχία στο μάθημά σας δεν πρέπει να είναι μυστήριο. Οι μαθητές πρέπει να ξέρουν ακριβώς τι περιμένετε από αυτούς.
- Δώστε αναλυτικό πρόγραμμα και κριτήρια βαθμολόγησης (rubrics) από την αρχή.
- Εξηγήστε πώς βαθμολογούνται οι εργασίες ή η συμμετοχή στα εργαστήρια.
- Παρέχετε συχνή ανατροφοδότηση (feedback). Μην βάζετε απλώς έναν βαθμό χωρίς εξήγηση.
Αν ένας μαθητής μείνει πίσω, συναντήστε τον και δημιουργήστε μαζί ένα πλάνο δράσης για να τον οδηγήσετε ξανά στον δρόμο της επιτυχίας.
