Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 5η ενότητα Δ' Δημοτικού (Ασφαλώς... Κυκλοφορώ).

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
1
  Κριτήριο Αξιολόγησης
Τάξη: Δ΄
Μάθημα: Γλώσσα
Ενότητα: 5η Ασφαλώς...Κυκλοφορώ
Ονοματεπώνυμο:
Ημερομηνία:



Α. Ακούω  και γράφω

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................


    
Β. ΕΡΓΑΣΙΕΣ



1.        Να γράψεις (Α) για τις απλές, (Σ) για τις σύνθετες και (Ε) για τις ελλειπτικές προτάσεις.

(    )  Ώρα για φαγητό.
(    )  Περάσαμε πολύ ωραία χθες βράδυ.
(    )  Ο δρόμος είναι επικίνδυνος.
(    )  Πού μένεις;

(    )  Οι γονείς σου φαίνονταν ανήσυχοι και προβληματισμένοι.
(    )  Ο Ηρακλής αγόρασε αυτοκίνητο.
(    )  Αυτός έχει ένα μηχανάκι, ένα ποδήλατο και ένα αυτοκίνητο.



2.        Να αναγνωρίσεις την έγκλιση των παρακάτω ρημάτων:


Ψάχνει               ………………………………….
να βγαίνετε       ………………………………….
μην αφήνετε     ………………………………….
μάζευε              ………………………………….
καλύπτουμε      ………………………………….
πρόσεχε            ………………………………….
να σφυρίζει       ………………………………….
χαίρονται           ………………………………….
μην περνάτε      ………………………………….
κινούμαι            ………………………………….





3.         Να συμπληρώσετε τα κενά των παρακάτω προτάσεων με ουδέτερα ουσιαστικά που παράγονται από ρήματα που βρίσκονται στις παρενθέσεις:

·         Να βάλετε ................ (κόβω) όπου χρειάζονται.
·         Του συνέβησαν δυο σοβαρά τροχαία............................. (ατυχώ).
·         Τώρα είναι η εποχή του............................. (οργώνω).
·         Πέτα το στον κάδο των.................................. (απορρίπτω).
·         Βοήθησαν στο......................... (στολίζω) της τραπεζαρίας του........................... (ιδρύω).
·         Τα .................................. (παθαίνω) γίνονται μαθήματα.
·         Μου άφησε δυο .............................. (γράφω) και δυο........................... (σημειώνω) πάνω στο γραφείο μου.



4.          Συμπληρώστε τα γράμματα που λείπουν:( ι, η, ει, οι, υ)

·         Μιλ....στε πιο δυνατά.
·         Δεθ....τε με τη ζώνη ασφαλείας.
·         Βαδ....στε πιο σιγά.
·         Ανεβ....τε στο πεζοδρόμιο.
·         Ρωτ....στε το δάσκαλό σας και λ....στε το πρόβλημα.
·         Διαλ....στε τη μαγιά σε χλιαρό νερό και ρ....ξτε τη σε μια λεκάνη.
·         Καθαρ....στε το δωμάτιό σας και τακτοποι....στε την ντουλάπα. 




Γ. ΚΕΙΜΕΝΟ

            Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Δημόσιας Τάξης, το διάστημα      1990-1995 περισσότερα από 3.000 παιδιά και νεαρά άτομα έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι κάθε χρόνο μεταφέρονται στα νοσοκομεία περίπου αυτά παραμένουν για νοσηλεία. Από τα παιδιά, δυστυχώς κάποια πεθαίνουν και άλλα παθαίνουν μόνιμες βλάβες στην υγεία τους.
            Κύρια αιτία του προβλήματος, όπως αναφέρθηκε σε συνέδριο με θέμα «Το παιδικό τροχαίο ατύχημα και η πρόληψή του», που διοργάνωσε το σωματείο «Φίλοι Κοινωνικής Παιδιατρικής» του νοσοκομείου Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού», είναι η άγνοια των βασικών κανόνων κυκλοφοριακής αγωγής, για την οποία ευθύνονται κυρίως οι γονείς και το ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον των παιδιών (παππούδες, θείοι, άλλοι συγγενείς), που δε φροντίζει να τα ενημερώνει. Σύμφωνα με έρευνα που έγινε σε 400 παιδιά από διάφορα σχολεία της Αθήνας, ένα στα τέσσερα παιδιά της Α΄ Δημοτικού δε γνωρίζει τη σημασία του «κόκκινου» και του «πράσινου» για τους πεζούς, ενώ έξι στα δέκα παιδιά της ίδιας ηλικίας και τρία στα δέκα της Γ΄ Δημοτικού δεν ελέγχουν το δρόμο όταν το διασχίζουν. Και όπως τόνισαν οι ομιλητές του συνεδρίου, έξι στα δέκα παιδιά πέφτουν θύματα τροχαίου ατυχήματος ακριβώς τη στιγμή που προσπαθούν να διασχίσουν το δρόμο, τον οποίο δεν έχουν ελέγξει, ενώ τρία στα δέκα παιδιά σκοτώνονται στις διασταυρώσεις.
            Το μήνυμα, λοιπόν, του συνεδρίου θα μπορούσε να είναι το εξής: Γονείς, φροντίστε για την ασφάλεια των παιδιών σας, μιλάτε τους για τους κινδύνους που διατρέχουν στο δρόμο και μαθαίνετέ τους από μικρά πως πρέπει να κυκλοφορούν. Και να μην ξεχνάτε: δίνετέ τους εσείς οι ίδιοι το καλό παράδειγμα σε κάθε ευκαιρία.



5. Απαντώ με λίγα λόγια 

  α)  Ποιο ήταν το θέμα του συνεδρίου και ποιος το διοργάνωσε;
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
    
β)  Πότε συμβαίνουν πιο συχνά τροχαία ατυχήματα στα παιδιά;
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
 .........................................................................................................................................
 .........................................................................................................................................
  
γ)  Ποια είναι η βασική αιτία του προβλήματος και ποιος ευθύνεται γι’ αυτό;
 .........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................



 
6.  Να συμπληρώσεις τα κενά των παρακάτω προτάσεων με τους κατάλληλους τύπους του ρήματος « κυκλοφορώ »  :

  Μαθαίνω να ________________ στο κέντρο της Αθήνας .
  Σήμερα ________________ τα αυτοκίνητα με μονό αριθμό κυκλοφορίας .
  Αυτό το φάρμακο δεν _________________ στην Ελλάδα .
  Το καινούριο μοντέλο αυτοκινήτου θα __________________ την άνοιξη .
  ________________ η φήμη ότι έφυγε από τη χώρα μας .
  ________________ γρίπη τον τελευταίο καιρό .
  Πού είναι το στυλό μου ; Κάπου εδώ _______________ .
  Το νερό άρχισε να _______________ στα σώματα των καλοριφέρ .
  Άνοιξε τα παράθυρα να ________________ ο αέρας .
  Τα άσχημα νέα _________________ γρήγορα .



7.  Να συμπληρώσεις τα κενά των παρακάτω προτάσεων με τους κατάλληλους τύπους των ρημάτων  « παίρνω »  και « περνώ »  :

  Ο Νίκος ____________ πρώτος στις εξετάσεις του Ιουνίου .
  Η Βάσω _______________ τηλέφωνο από το σπίτι μου και μίλησε με το Γιάννη.
  Το λεωφορείο ______________ επιβάτες από τις στάσεις που ____________ .
  Το δάσος ___________ φωτιά από εμπρησμό .
  ____________ το γράμμα από τον ταχυδρόμο , όταν _____________ από το σπίτι μου .
  Δεν το __________ είδηση πως _____________ η ώρα .
  Να _____________ να _____________ τα χρήματα που σου χρωστώ .
  Αφού ____________ από το φούρνο , γιατί δεν ____________ ψωμί και γάλα ;



8.  Να διαγράψεις από κάθε ομάδα τη λέξη που δεν ταιριάζει :

  περνώ , διαβαίνω , μετακινώ , διαπερνώ , παρελαύνω , σταματώ
  παίρνω , ανοίγω , κρατώ , αναλαμβάνω , απολαμβάνω , αποσπώ



9.  Να φτιάξεις την οικογένεια της λέξης « περνώ » :

___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________



10.  Να κλίνεις τις παρακάτω προτάσεις σε όλα τα πρόσωπα του Ενεστώτα :

Περνώ το δρόμο προσεκτικά .
Παίρνω το  ποδήλατό μου .
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________


____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________



11.  Να κλίνεις τα παρακάτω ουσιαστικά  :

ΕΝΙΚΟΣ   ΑΡΙΘΜΟΣ

Ονομ.
το
σύρμα
κλάμα
ψέμα
άγαλμα
Γεν.
του




Αιτ.
το




Κλητ .
_






ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ   ΑΡΙΘΜΟΣ

Ονομ.
τα




Γεν.
των




Αιτ.
τα




Κλητ .
_







         

Δημοσίευση σχολίου

1Σχόλια
  1. Μπράβο για την πολύ καλή δουλειά σας... Ευχαριστούμε για τις ιδέες που μας δίνετε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
Δημοσίευση σχολίου