Χάλκινο στην Ολυμπιάδα Φυσικής από Έλληνα μαθητή

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0

Ο Ροδίτης Σταύρος Ευθυμίου, ως μαθητής της Β΄ Λυκείου πέρυσι, διακρίθηκε στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Φυσικής μεταξύ υποψηφίων της Γ΄ Λυκείου και πέτυχε στην τελική πεντάδα της αποστολής για την Ολυμπιάδα Φυσικής στην Εσθονία, όπου όμως δεν διακρίθηκε. Φέτος, στην 44η Διεθνή Ολυμπιάδα Φυσικής στην Κοπεγχάγη (7-15 Ιουλίου 2013), ο Σταύρος βραβεύθηκε με χάλκινο μετάλλιο. Για μία «ανάσα» έχασε την εύφημο μνεία, η Κρινιώ Μαρούδα, από τα Λεχαινά, αν και απέσπασε βραβείο στην Ολυμπιάδα Αστρονομίας.
Εμπειρία και χαρά
«Είναι μία πολύ σημαντική εμπειρία και μόνο η συμμετοχή στην Ολυμπιάδα. Το μετάλλιο είναι πιο πολύ για τη χαρά», θα πει ο Σταύρος. «Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, η συστηματική προετοιμασία έφερε στη χώρα μας 1 χάλκινο μετάλλιο και 4 εύφημες μνείες», μαθαίνουμε από τον κ. Γεώργιο Καλκάνη, καθηγητή Φυσικών Επιστημών και Ψηφιακών Τεχνολογιών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, υπεύθυνο για τους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Φυσικής κάθε χρόνο και για τις Ολυμπιάδες Φυσικής εδώ και 10 χρόνια. Οι συμμετοχές Ελλήνων μαθητών στις Διεθνείς Ολυμπιάδες Φυσικής, όπως και στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Φυσικής, οργανώνονται από την Ενωση Ελλήνων Φυσικών με την επιστημονική/εκπαιδευτική ευθύνη του Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών ΠΤΔΕ/ΕΚΠΑ, υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας. Φέτος, τα έξοδα συμμετοχής της ελληνικής ομάδας στην Ολυμπιάδα -περίπου 3.500 ευρώ συνολικά- κάλυψε το Ιδρυμα Κρατικών Υποτροφιών.
Σύμφωνα με τον κ. Καλκάνη, «κάθε χρόνο, από τους 2.0003.000 ενδιαφερόμενους θα ξεχωρίσουν οι 40 στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Φυσικής. Από αυτούς, επιλέγονται οι 5 που θα πάνε στην Ολυμπιάδα, αφού προηγηθεί εδώ, στο εργαστήριο του πανεπιστημίου, μία εβδομάδα εντατικής προετοιμασίας». «Ο ανταγωνισμός μεγάλος», περιγράφει ο Σταύρος: «Τα ξένα παιδιά κάνουν οργανωμένη προετοιμασία σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, ενώ εμείς, ότι κάνουμε, μόνοι μας. Οσο για πειράματα; Τα μόνα που είχα δει ήταν αυτά στο πανεπιστήμιο από καθηγητές που έρχονται εθελοντικά μαζί με τον κ. Καλκάνη». Αυτός, άλλωστε, είναι και ένας βασικός λόγος, που όπως επισημαίνει ο καθηγητής, οι επιτυχίες των παιδιών θεωρούνται αξιοσημείωτες: «Αφενός δεν έχουν διδαχθεί στο λύκειο πολλά από τα θέματα, ενώ, σε ότι αφορά τον εργαστηριακό πειραματισμό, απλά… δεν υπάρχει στη χώρα μας. Κανείς απ’ όσους έρχονται ως υποψήφιοι Ολυμπιάδων, δεν είχε κάνει πειράματα στο σχολείο του! Ωστόσο, η επίδοση και των πέντε συμμετεχόντων σε αυτά είναι άνω του 12, όταν άριστα είναι το 20. Να τονιστεί, επίσης, ότι οι Τούρκοι προετοιμάζουν τα παιδιά τους 3 χρόνια για τη συμμετοχή. Ιράν και Κουβέιτ “νοίκιασαν” μία ομάδα Εσθονών καθηγητών για να μεταδώσουν την τεχνογνωσία στα παιδιά. Εμείς μία εβδομάδα προετοιμασίας…».
Αναμφίβολα, οι Διεθνείς Ολυμπιάδες Φυσικής (International Physics Olympiads - IPhO) είναι ιδιαίτερα απαιτητικές: έξι ώρες θεωρητικής εξέτασης την πρώτη μέρα, έξι ώρες πειράματα την επόμενη. «Αν και οι συνθήκες είναι αντίξοες, κάθε χρόνο, οι δικοί μας διεκδικούν βραβεία», προσθέτει ο κ. Καλκάνης. «Σας διακρίνει δηλαδή ένα… αδικαιολόγητο θάρρος, για να πηγαίνετε σε τέτοιου επιπέδου εξετάσεις», το δικό μας σχόλιο. «Εντελώς! Τι, να αφήσουμε μόνο τους “Μακεδόνες”;», καταλήγει.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)