Κρυμμένα στοιχεία σε ταινίες

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0

Κρυμμένα στοιχεία σε ταινίες

Όταν ο σκηνοθέτης κλείνει το μάτι στο κοινό...

Οι Αμερικάνοι τα ονομάζουν «πασχαλινά αβγά» (easter eggs). Πρόκειται για μηνύματα που βρίσκονται κρυμμένα μέσα σε έργα τέχνης.

Τα στοιχεία αυτά εμφανίζονται όταν ο δημιουργός θέλει να κλείσει το μάτι στο (μυημένο) κοινό που θα είναι αρκετά προσεκτικό ώστε να τα εντοπίσει.

Τα στοιχεία αυτά μπορούν να βρεθούν σε διάφορες μορφές καλλιτεχνικής δημιουργίας, αλλά αφθονούν στις κινηματογραφικές ταινίες. 

Ας δούμε, λοιπόν, ορισμένα τέτοια κρυμμένα στοιχεία μέσα σε ταινίες (προσοχή: Η λίστα περιέχει spoiler)...

Ο Μίκυ στον «Αλαντίν»



Η πιο εμβληματική φιγούρα της Disney, ο διάσημος Μίκυ, εμφανίζεται με διάφορους τρόπους σε ταινίες της εταιρείας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι στην περίπτωση του «Αλαντίν», όταν σπάνε τα μάγια του Τζαφάρ και ο Ράζαρ από γατάκι ξαναγίνεται τίγρης. Όμως κατά τη μεταμόρφωσή του, ξάφνου κάτι περίεργα αλλά εξαιρετικά οικεία αυτιά εμφανίζονται!

Ο Χίτσκοκ σε διαφήμιση... χαπιού αδυνατίσματος



Ο άνθρωπος που εισήγαγε τα κρυμμένα στοιχεία στον κινηματόγραφο ήταν ο μετρ του σασπένς, Άλφρεντ Χίτσκοκ. Ο διάσημος σκηνοθέτης συνήθιζε να εμφανίζεται φευγαλέα σε πάμπολλες ταινίες του. Συγκεκριμένα στις πάνω από 60 ταινίες του, ο μετρ εμφανίστηκε σε 39. Μόνο σε μία από αυτές ακούμε τη φωνή του («Ο Λάθος Άνθρωπος», 1956) καθώς συνήθιζε απλά να εμφανίζεται σαν περαστικός σε εξωτερικές σκηνές.

Ο πιο ευρηματικός ίσως τρόπος εμφάνισης του σκηνοθέτη, ήταν στην ταινία «Στον ίσκιο του θανάτου/Ναυαγοί» του ΄44. Η ταινία διαδραματίζεται σε μια σωστική λέμβο χωρίς καθόλου εξωτερικές σκηνές ή τρόπους που θα μπορούσε ο εύσωμος σκηνοθέτης να εμφανιστεί. Και όμως, ο ευφυέστατος Άλφρεντ κατάφερε να εντάξει τον εαυτό του και σε αυτό το φιλμ! Αν και αρχικά σκέφτηκε να παραστήσει το νεκρό που επιπλέει, τελικά έβαλε τον εαυτό του ως μοντέλο σε μια διαφημιστική καταχώρηση για χάπι αδυνατίσματος, σε μια εφημερίδα που βρίσκονταν στον πάτο του σκάφους. Το χάπι ονομάζεται Reduco και ο Άλφρεντ είναι ένας ευτυχής κύριος που ποζάρει πριν και μετά τη λήψη του!

Οι «Άγγελοι του Τσάρλι» και ο εξωγήινος



Όλα ξεκινούν όταν η Drew Barrymore που υποδύεται έναν από τους «αγγέλους» στη γνωστή ταινία πληροφορείται ότι ο πελάτης Έρικ Νοξ για τον οποίο δουλεύουν, τους έχει εξαπατήσει και επιχειρεί να την σκοτώσει πυροβολώντας την. Ωστόσο, η σφαίρα αντί για την ίδια, χτυπά και διαλύει το τζάμι πίσω της. Η ίδια πέφτει στο κενό, όμως το ύφασμα πιάνεται σε ένα απομεινάρι του τζαμιού, επιβραδύνοντας την πτώση της, για να καταλήξει εν τέλει ημίγυμνη σε μια γειτονική αυλή.

Ωστόσο, μόνο τυχαία δεν ήταν η συγκεκριμένη αυλή, καθώς ο σκηνοθέτης επέλεξε για τα γυρίσματά του έναν υπαίθριο χώρο στην οδό Lonzo Street στην Tujunga της Καλιφόρνια. Πρόκειται για την ίδια αυλή όπου ο Έλιοτ πρωτοσυνάντησε τον E.T. στην ταινία του Σπίλμπεργκ του ’82. Ας σημειωθεί, για όσους δεν το γνωρίζουν, ότι η Barrymore έπαιζε στη συγκεκριμένη ταινία, υποδυόμενη την 5χρονη αδελφή του πρωταγωνιστή.

Μέτα την πτώση, η Barrymore «μπουκάρει» στο ίδιο σπίτι,όπου «έμενε» με συγκάτοικο το γνωστό εξωγήινο. Εκεί ο σκηνοθέτης για να διασφαλίσει ότι οι θεατές θα πιάσουν το μήνυμα, βάζει ένα πόστερ με τον E.T. στο δωμάτιο όπου κάθονται τα παιδιά, πίσω από την τηλεόραση.

Ένα «σκαθάρι» στους Monty Python



Στη διάσημη ταινία των Monty Python «Ένας Προφήτης... Μα τι Προφήτης!» του 1979, εμφανίζεται μεταξύ άλλων και ένας γενειοφόρος που περιμένει να γιατρευτεί από τον ψευδοπροφήτη Brian. Μόνο, που ο γενειοφόρος μόνο άγνωστος δεν είναι! Πρόκειται για τον Τζορτζ Χάρισον των Beatles, σεσημασμένο φαν των Python που χρηματοδότησε την ταινία, μετά την απόσυρση της EMI Films.

Τα κυριολεκτικά αυγά στο «The Rocky Horror Picture Show»



Όπως είπαμε, οι Αμερικανοί ονομάζουν τα κρυμμένα στοιχεία «πασχαλινά αυγά» και πρόκειται για μια συνήθεια των σκηνοθετών για χρόνια. Ωστόσο, ο όρος πιστεύεται ότι προήλθε από την ταινία του ’75 «The Rocky Horror Picture Show». Μια μέρα οι άνθρωποι του καστ αποφάσισαν να παίξουν ένα παιχνίδι κυνηγιού κρυμμένων αυγών. Ωστόσο, μερικά ήταν τόσο καλά κρυμμένα που δεν βρέθηκαν ποτέ και αφαιρέθηκαν πριν συνεχιστεί το γύρισμα. 

Παρόλα αυτά, τουλάχιστον τρία αυγά δεν αφαιρέθηκαν ποτέ και εμφανίζονται σε πλάνα της ταινίας. Ένα κάτω από το θρόνο του Dr. Frank N. Furter, ένα σε λάμπα στην κεντρική αίθουσα και ένα ακόμη κοντά στο ανσασέρ του εργαστηρίου. 

Οι απρέπειες στο «Χάρι Πότερ και τον Αιχμάλωτο του Αζκαμπάν»



Ένα αστείο στοιχείο που δύσκολα κάποιος θα έβλεπε, μιας και εμφανίζεται στους τίτλους τέλους της τρίτης ταινίας με τον «Χάρι Πότερ», έχει να κάνει με τις περιπτύξεις ενός ζευγαριού!

Βασικό εύρημα του συγκεκριμένου έργου ήταν ένας μαγικός χάρτης που απέκτησε ο Χάρι και με τη βοήθειά του μπορούσε να βλέπει πού βρίσκονταν κάθε άτομο μέσα στο Χόγκουαρτς. Ο χάρτης στην ταινία, αναπαριστούσε τη θέση κάθε ανθρώπου εμφανίζοντας τα αποτυπώματα των ποδιών του. Το μοτίβο αυτό χρησιμοποιήθηκε στους τίτλους τέλους της ταινίας, με τα ονόματα των συντελεστών να εμφανίζονται την ώρα που αποτυπώματα περνάνε τριγύρω. Ωστόσο, σε μια γωνιά του χάρτη εμφανίζονται ξαφνικά δύο «άσχετα» ζεύγη ποδιών, που δείχνουν καθαρά ένα ζευγάρι ανθρώπων να έχει έρθει ύποπτα κοντά...

 
Το σημάδι του εγκλήματος στο «Σημαδεμένο»



Ο θρυλικός σκηνοθέτης Howard Hawks θεωρείται από πολλούς ως ο άνθρωπος που εγκαινίασε το γκανγκστερικό είδος ταινίας, με τον θρυλικό «Σημαδεμένο» («Scarface») του ’32. Ο σημαδεμένος της ταινίας είναι ο Τόνι Καμόντε, ο οποίος φέρει ένα σημάδι Χ στο αριστερό μάγουλο. Σε κάθε σκηνή που κάποιος πεθαίνει, ένα χαρακτηριστικό Χ εμφανίζεται στο φόντο...

Μια σκιά σχήματος Χ εμφανίζεται σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου πριν ο Καμόντε σκοτώσει έναν ασθενή, ανάλογο σήμα έχει και μια πινακίδα νέον κοντά στο σημείο μιας άλλης δολοφονίας, ενώ λίγο φως πέφτει και πάνω σε ένα πτώμα σχηματίζοντας το χαρακτηριστικό σύμβολο. Μάλιστα, ιδιαίτερα εντυπωσιακό ήταν το στιγμιότυπο όπου 7 άνθρωποι στήνονται στον τοίχο σε μα αναπαράσταση της «σφαγής του Αγ. Βαλεντίνου». Καθώς η κάμερα κινείται, βλέπουμε 7 Χ στο υποστήριγμα της οροφής.

Ας σημειωθεί, ότι ο Martin Scorsese απέτισε φόρο τιμής στον Hawks, με το επίσης γκανγκστερικό φιλμ «Ο Πληροφοριοδότης», τοποθετώντας πάμπολλα Χ σε ολόκληρη την ταινία και ιδιαίτερα όταν κάποιος επρόκειτο να πεθάνει.



Χαρακτήρας του «Star Wars» σε μια ταινία «Star Trek»



Ο σκηνοθέτης J.J. Abrams όταν ανέλαβε να συνεχίσει το franchise του «Star Trek» είχε παραδεχτεί ότι ο ίδιος ήταν μεγαλύτερος θαυμαστής του «Star Wars». Έτσι μπορεί να εξηγηθεί ίσως γιατί επέλεξε να κρύψει ένα στοιχείο από την αγαπημένη του σειρά ταινιών στο «Star Trek». Όταν λοιπόν κυκλοφόρησε η ταινία, η εταιρεία παραγωγής Paramount προκάλεσε τους θεατές να εντοπίσουν το ρομπότ R2-D2 που κρύβονταν μέσα στο φιλμ. Πράγματι, το ρομποτάκι εμφανίζεται στη σκηνή που το Enterprise φτάνει στον πλανήτη Vulcan, μέσα στα συντρίμμια.

Ένας λαβύρινθος Pacman στο «Tron»



Ένα διάγραμμα στη γέφυρα του σκάφους του Sark χρησιμοποιεί το μοτίβο στα δεξιά, σαν λαβύρινθο του Pacman, όπου εμφανίζεται το κίτρινο πλάσμα έτοιμο να καταπιεί τις κίτρινες μπίλιες. Δεδομένου ότι ο Flynn είναι λάτρης των βιντεοπαιχνιδιών, θα υπέθετε κανείς ότι εισήγαγε το Pacman σε ένα από τα προγράμματά του...

Ο «μυστηριώδης» αριθμός 1138 του Τζορτζ Λούκας



Σχεδόν σε κάθε παραγωγή με την οποία καταπιάστηκε ο Τζορτζ Λούκας, ο αριθμός «1138» εμφανίζεται συνεχώς με διάφορους τρόπους.

Ενδεικτικά, στο «Star Wars IV», όταν ο Luke, ο Han και ο Chewbacca προσπαθούν να σώσουν την πριγκίπισσα Leia, ο Han μιλάει στον ασύρματο για να δώσει εντολή να σφραγιστεί το «Μπλοκ 1138». Στην ταινία του ’80 «Η αυτοκρατορία αντεπιτίθεται», ο στρατηγός Rieeken στέλνει «Τα Rogues 10 και 11 στο σταθμό 3-8». Στην «Επιστροφή των Τζεντάι», η πριγκίπισσα Leia όντας μεταμφιεσμένη σε κυνηγό επικηρυγμένων, εμφανίζεται με ένα κράνος που γράφει 1138. Στα τρία prequels του «Star Wars», τα ρομπότ μάχης έχουν γραμμένο τον αριθμό 1138 στην πλάτη τους, όπως επίσης και οι κλώνοι στο πίσω μέρος των κρανών τους, ενώ ο κωδικός του διοικητή Bacara είναι 1138.

Ο συγκεκριμένος αριθμός είναι ένας φόρος τιμής στην πρώτη ταινία του Λούκας, «THX 1138» του 1971. 

Περισσότερα κινηματογραφικά αφιερώματα εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)